لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

اسرائیل سامانه هشدار حملات هوایی را «به روز می‌کند»


سامانه دفاعی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین»
سامانه دفاعی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین»

ستاد پشت جبهه اسرائیل روز چهارشنبه ۲۲ خرداد برنامه تازه‌ این کشور شامل تغییرات عمده در نحوه هشدار به غیرنظامیان در صورت حملات راکتی را اعلام کرد که دقت هشدار را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

آریئل بلیتز، فرمانده این ستاد، تغییرات مورد اشاره را یک «انقلاب» نامیده و گفته است که از این پس اگر حمله راکتی از نقطه‌ای علیه اسرائیل صورت گیرد، با اطمینان بالا می‌توان گفت که به چه نقطه‌ای اصابت می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بر اساس این جدول جدید، خاک اسرائیل به ۱۷۰۰ بخش تقسیم شده که با احتساب شلیک راکت به هر یک از این بخش‌ها، تنها مردم در بخش هدف باید به پناهگاه بروند.

تا پیش از این اسرائیل به ۲۵۵ بخش تقسیم شده بود و با شلیک هر راکت از غزه به سوی جنوب اسرائیل، گاه ده‌ها هزار نفر ناچار بودند به سوی پناهگاه‌ها بشتابند.

بر اساس جدول جدید، سامانه‌های هشدار حملات راکتی حساب خواهند کرد که راکت به چه نقطه‌ای اصابت می‌کند و از طریق هشدار هم‌زمان به تلفن‌های همراه، صفحات تلویزیون و راه‌های دیگر اطلاع‌رسانی، تنها از مردم آن نقطه مشخص خواسته خواهد شد به پناهگاه بروند.

به گفته آرئیل بلیتز، این سیستم تا ۷۵ درصد رفتن مردم به پناهگاه را کاهش خواهد داد.

سرهنگ شلومی ممان، یکی دیگر از مسئولان ستاد پشت جبهه اسرائیل که نحوه فعالیت این سامانه جدید را به خبرنگاران نشان داد، افزود که با این تغییرات، احتمال تلفات یا خسارت جانی در صورت وقوع حملات راکتی، از امروز نیز کمتر خواهد شد.

به گفته سرهنگ ممان، دقت بسیار بالای این سیستم، شهروندان را نیز در پیروی از رهنمود ستاد پشت جبهه تشویق خواهد کرد زیرا غیرنظامیان اطمینان خواهند داشت که هشدار داده شده، واقعی است.

زمانی که غیرنظامیان باید به پناهگاه بروند، نسبت به فاصله محلی که در آن قرار دارند تا مبدا شلیک راکت، از ۱۵ ثانیه تا سه دقیقه برآورد شده است.

جدول‌ ستاد پشت جبهه برای هر دو سناریوی احتمالی شلیک راکت از غزه یا شلیک راکت از لبنان و سوریه تهیه شده است.

با وجود پیشرفت‌های اسرائیل در ارائه سامانه‌های دفاع ضد راکتی و دقیق‌تر کردن سیستم هشدار حملات آتی، به نوشته رسانه‌های اسرائیل، سازمان‌های حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حزب‌الله نیز در روندی پیگیرانه دقت و برد راکت‌های خود را بیشتر کرده‌اند.

حزب‌الله در عملیات نظامی ۳۴ روزه در سال ۲۰۰۶ هزاران راکت به اسرائیل شلیک کرد؛ شبه نظامیان فلسطینی نیز از سال ۲۰۰۵ که اسرائیل باریکه غزه را ترک کرد، تا کنون ده‌ها هزار راکت، عمدتا به جنوب اسرائیل شلیک کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG