لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

ابراز آمادگی تشکیلات خودگردان برای مذاکره در آستانه سفر هیئت آمریکایی


همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره اعزام دوباره جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ به خاورمیانه برای بررسی طرح صلح اسرائیلی- فلسطینی، نبیل ابو ردینه، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری فلسطین گفت حکومت خودگردانی آماده مشارکت در بررسی این طرح است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، نبیل ابو ردینه در رام‌الله، مقر تشکیلات فلسطینی در کرانه باختری، گفت هر طرحی که در چارچوب زمین‌های سال ۱۹۶۷ باشد، مورد استقبال فلسطینیان است، حتی اگر دونالد ترامپ به طور صریح به رسمیت شناختن بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل لغو نکند.

از آذرماه ۹۶ که دونالد ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، با تکرار این عقیده که آمریکا دیگر نمی‌تواند میانجی عادلی برای صلح باشد، مذاکرات با آمریکا را قطع کرد.

اقدام دولت آمریکا در اردیبهشت سال ۹۷ در انتقال عملی سفارت به اورشلیم، با قطع همه تماس‎های سیاسی دولت خودگردان فلسطینی با دولت واشینگتن، پاسخ گرفت.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش فتح، که محمود عباس رهبر هر دو نهاد است، عملا تاکید کرده بودند، تا زمانی که تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل برقرار باشد، تشکیلات فلسطینی آماده بررسی طرح صلح آمریکا نیست.

اما به گزارش بلومبرگ، نبیل ابو ردینه، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری فلسطین، روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن، گفته است که اگر طرح صلح واشینگتن تشکیل فلسطین با پایتختی قدس شرقی را در مرزهای تا پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ به رسمیت بشناسد، ما با «فکر باز آماده نشستن سر میز مذاکرات هستیم و گفت‌وگوها را فورا از سر می‌گیریم».

ابو ردینه طرح صلحی را که دربرگیرنده این موضع فلسطینیان نباشد، «محکوم به شکست» نامید، اما گفت: «باور کنید، اگر آنها آماده این کار باشند (به رسمیت شناختن کشور فلسطین با پایتختی شرق اورشلیم)، همه معضلات خاورمیانه حل خواهد شد.»

محمود عباس نیز چهارشنبه گفته بود که او «بیش از هر زمان دیگر به صلح باور دارد» و امیدوار است که انتخابات پیش روی اسرائیل منجر به روی کار آمدن کسی شود که «واقعا به صلح باور دارد».

اظهارات مقامات ارشد تشکیلات فلسطینی نظر به گزارش‌های انتشار یافته در خصوص اعزام تیم ارشد آمریکایی به خاورمیانه برای بررسی بیشتر طرح صلح واشینگتن، اهمیت می‌یابد. روزنامه اسرائیلی گلوبز این اظهارات را نشان از چرخش موضع رهبران فلسطینی دانسته‌ است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ و تیم وی اوایل اسفند به پنج کشور خاورمیانه سفر می‌کنند.

یک مقام ارشد کاخ سفید نیز در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی گلوبز با تایید سفر جرد کوشنر و جیسون گرینبلات، مشاور ارشد آمریکا در مذاکرات صلح، گفت جنبه‌های اقتصادی که در طرح صلح آمریکا در نظر گرفته شده، با مقامات عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، عمان، قطر و «احتمالا دو کشور دیگر» در میان گذاشته می‌شود.

به نوشته گلوبز، جرد کوشنر و تیم او در نشست دو روزه هفته آینده در ورشو، پایتخت لهستان، با محوریت بررسی صلح و ثبات خاورمیانه مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا را همراهی می‌کنند و احتمالا طرح صلح را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و شمار زیادی از مقامات کشورهای عربیِ حاضر در نشست مطرح می‌کنند.

از آنجا که تشکیلات فلسطینی به نشست ورشو دعوت نشده است، نبیل ابو ردینه مقام ارشد فلسطینی، گفت: «کسی حق ندارد قضیه فلسطینی را بدون ما مطرح کند.»

بازگشت تیم آمریکایی به منطقه خاورمیانه برای بررسی طرح «معاهده قرن» در حالی است که اسرائیل در آستانه انتخابات پارلمانی است.

وزیران دولت بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته بودند که طرح آمریکا نباید در زمانی که این کشور در حال انتخابات است، ارائه شود زیرا با مبدل شدن به یکی از موضوع‌های اصلی در انتخابات، بر رای اسرائیلی‌ها اثر خواهد گذاشت.

منابع: آسوشیتدپرس، تایمز اسرائیل،‌ رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG