لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

نتانیاهو در ویدئوی تازه‌ای از فوتبال و اعتراضات در ایران سخن گفت


تصویری برگرفته از ویدئوی منتشرشده در یوتیوب
تصویری برگرفته از ویدئوی منتشرشده در یوتیوب

نخست‌وزیر اسرائیل در ویدئوی تازه‌ای، این‌بار از بازی‌های ایران در جام جهانی روسیه سخن گفته و می‌گوید مردم ایران «شجاعت» خود را در زمین فوتبال و در خیابان‌های ایران «به نمایش گذاشتند».

پیام تازه ویدئویی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنجم تیر ماه به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی، از جمله در کانال یوتیوب او منتشر شده‌است.

آقای نتانیاهو نخست از بازی‌های ایران در جام جهانی شروع می‌کند و می‌گوید خودش زمانی فوتبال بازی می‌کرد. او می‌پرسد: «تصور می‌کنید چقدر دشوار است که جلوی گل زدن رونالدو را گرفت؟» پرسشی که به نظر می‌رسد اشاره‌ای‌ست به پنالتی رونالدو، در جریان بازی ایران و پرتغال، که توسط علیرضا بیرانوند مهار شد.

نخست‌وزیر اسرائیل سپس با اشاره به اینکه «تیم ایران غیرممکن را به اجرا رساند» افزوده «می‌خواهم به مردم ایران بگویم شجاعت خود را در زمین فوتبال ثابت کردید. و امروز هم شجاعت خود را در خیابان‌های ایران به نمایش گذاشتید».

نتانیاهو می‌گوید «ایران مشکلات بسیاری دارد». او به مسائلی مانند کمبود آب، آلودگی هوا و میلیاردها که -به تعبیر نخست‌وزیر اسرائیل- «خرج ترور» می‌شود اشاره کرده و می‌افزاید: «آیا می‌توانید تصور کنید که چه می‌شد اگر حکومت ایران، به‌جای هدر دادن پول شما در سوریه و یمن… این پول را برای حل مشکلات در ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد».

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از پیام ویدئویی خود به دلایل برقراری رابطه مستقیم با شهروندان ایران می‌پردازد و به مسائلی مانند راه‌اندازی وب‌سایت برای حفظ منابع آبی اشاره می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل در خرداد ماه از راه‌اندازی سایتی به زبان فارسی برای «کمک به مردم و کشاورزان ایران در بازیافت آب» خبر داده بود.

آقای نتانیاهو، در ویدئوی پنجم تیر ماه، ابراز امیدواری کرده که روزی شاهد بازی فوتبال ایران و اسرائیل در «تهران آزاد» باشد و سخنان خود را با این جمله پایان داده است که «در چنین روزی همه ما پیروز خواهیم بود».

این نخستین بار نیست که نخست‌وزیر اسرائیل دست به انتشار پیام ویدئویی خطاب به شهروندان ایران می‌زند؛ ۲۱ خرداد ماه در یک پیام ویدئویی با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در ایران، گفته بود اسرائیل دانش و تجربه رویارویی با این بحران‌ها را دارد و آن را از طریق وبسایتی به زبان فارسی در اختیار شهروندان و کشاورزان ایرانی می‌گذارد.

این پیام با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شد. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود، نخست‌وزیر اسرائیل «ابتدا از آدمکشی و جنایت دست بردارد» و «نیاز نیست از آن سوی منطقه نگران بحث خشکسالی در ایران باشد».

اما تنها یک هفته بعد، نتانیاهو پیام دیگری منتشر کرد و از استقبال ایرانیان از موضوع وب‌سایت مقابله با بحران آب، قدردانی کرد. در این پیام بود که گفت «یک روز، شما از چنگال استبداد آزاد خواهید شد؛ در این روز، من به تهران خواهم آمد تا با مردم شجاع و با استعداد ایران دیدار کنم».

جمهوری اسلامی، اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به‌رسمیت نمی‌شناسد و شماری از مقام‌های ارشد آن از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، از «نابودی» یا «محو» آن سخن گفته‌اند. آن‌ها معمولا در سخنان خود به نام اسرائیل نیز اشاره‌ای نمی‌کنند و به‌جای آن از واژگانی مانند «رژیم صهیونیستی» استفاده می‌کنند.

با استفاده از یوتیوب و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG