لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

نخست وزیر اسرائیل: ایران از خط قرمز عبور کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک ویدئو در مورد حملات بامداد پنجشنبه کشورش به سوریه گفت که «ایران خط قرمز را زیر پا گذاشته بود» و «پاسخ اسرائیل متناسب با آن انجام شد».

آقای نتانیاهو در این ویدئو که در پایان یک نشست اضطراری کابینه امنیتی خود در وزارت دفاع اسرائیل ضبط کرده است افزود که ارتش کشورش «حملات بسیار گسترده ای را علیه هدف‌های ایرانی در سوریه انجام داد».

به گفته او، «با آمادگی درست نیروهای اسرائیل، در هر دو زمینه تهاجمی و تدافعی، اقدام ایران شکست خورد و هیچ راکتی به خاک اسرائیل اصابت نکرد».

نتانیاهو افزود که «ملت اسرائیل به ارتش خود افتخار می کند و به آن اعتماد دارد» و کشورش «نمی گذارد حضور نظامی ایران در سوریه تثبیت شود».

وی همچنین گفت: «دیروز در این ارتباط پیامی روشن به رژیم (بشار) اسد دادیم که اقدام نظامی اسرائیل، علیه هدف‌های ایرانی در سوریه بود اما اگر ارتش سوریه علیه اسرائیل اقدام کند، ما علیه ارتش سوریه نیز اقدام خواهیم کرد».

نخست وزیر اسرائیل سپس از جامعه جهانی خواست «از تثبیت حضور شاخه قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه جلوگیری کند» و با اتحاد با اسرائیل «بازوان اهریمنی را که در همه جا در حال گسترش است، قطع کند».

بنیامین نتانیاهو در پایان این ویدئو گفت: «کسی که بخواهد به ما لطمه بزند، ما هفت برابر به او لطمه می زنیم و کسی که آماده آسیب زدن به ما می‌شود، ما زودتر برای زدن او اقدام می‌کنیم؛ این کاری است که در گذشته کرده و آن را در آینده نیز خواهیم کرد».

با وجود سخنان نخست وزیر اسرائیل، از مسائل مطرح شده در نشست کابینه امنیتی اسرائیل در وزارت دفاع تل آویو، گزارشی به رسانه های اسرائیل درز نکرد.

اما در آستانه این نشست، ژنرال ذخیره یوآو گالانت و وزیر مسکن به رسانه‌های کشورش گفت که «فرصتی برای اسرائیل به دست آمده تا ایران را از سوریه ریشه کن کند» و افزود «ما از این فرصت بهره می‌گیریم».

با وجود این، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، بامداد پنجشنبه گفته بود که در این درگیری جدید، پیروزی قطعی در کار نخواهد بود.

ارتش اسرائیل بامداد پنجشنبه تایید کرد که به مراکز استقرار نیروهای شاخه قدس سپاه پاسداران ایران و برخی تاسیسست سوریه حمله کرده است.

سرهنگ رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، عملیات نیروی هوایی کشورش را واکنش به تلاش شاخه قدس سپاه در شلیک راکت به خط مقدم اسرائیل نامید.

به گفته او، نیروهای تحت امر قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه، راکت‌های فجر ۵ و گراد روسی را از روی سکوهای پرتاب به سوی خودروهای نظامی در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری جنوب دمشق شلیک کردند اما هیچ یک به خاک اسرائیل نرسید و آسیب جانی و مالی نداشت.

سخنگوی ارتش و همچنین آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل گفتند که شانزده فروند از راکت‌های شلیک شده از سوریه در خاک خود سوریه فرود آمد و چهار راکت دیگر با سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل رهگیری و منهدم شد.

به گفته سرهنگ مانلیس، «عملیات بمباران اسرائیل در واکنش به راکت پرانی‌ها، براساس کار اطلاعاتی دقیق انجام شد و این بخش کوچکی از توانایی‌های اسرائیل بود و برنامه‌های ایران برای استقرار در سوریه را تا مدت‌ها عقب برد».

سرهنگ مانلیس این را نیز گفت که وقتی نیروهای شاخه قدس سپاه ایران به محل‌هایی که بمباران شد سرکشی می‌کنند، خواهند دید که چند ماه طول خواهد کشید تا این مراکز را بازسازی کنند اما باز هر بار که لازم باشد اسرائیل عمل خواهد کرد.

در همین رابطه فرماندهی کل ارتش سوریه پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که کشورش با مرحله تازه‌ای از تجاوزات دشمن روبرو شده است. این بیانیه می‌گوید که سه تن در حملات بامداد پنجشنبه اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه ظهر پنجشنبه اعلام کرد که در این حملات دست‌کم بیست و سه تن کشته شده‌اند که پنج تن از آنها سوری بوده‌اند. اما به ملیت هجده کشته دیگر اشاره نکرد.

گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که از بریتانیا رخدادهای جنگ داخلی هفت سال و سه ماهه سوریه را دنبال می‌کند، معمولا معتبر محسوب می‌شود.

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وضعیت زندگی مردم در شمال اسرائیل با وجود نگرانی‌ها، به گونه نسبتا عادی ادامه یافته اما «تمامی» هتل‌ها و مراکز تفریحی در مناطق هم مرز با سوریه از بی‌رونق شدن ناگهانی کار خود و خالی شدن این مراکز خبر دادند.

بحران نظامی اسرائیل و ایران که از سه ماه پیش وارد مرحله تازه ای شد و بامداد پنجشنبه به اقدام مستقیم نظامی میان دو کشور از سوریه تغییر یافت، در حالی است که اسرائیل این هفته از خروج آمریکا از برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، نیز احساس خشنودی عمیق کرده است.

بنیامین نتانیاهو غیر از تقویت همپیمانی اش با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، بر اتحاد نظر دولتش با رهبر روسیه نیز تاکید کرده است. نتانیاهو پس از دیدار چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در مسکو به رسانه‌های کشورش گفت احساس می‌کند که روسیه همچنان آزادی عمل اسرائیل در سوریه را محدود نمی‌کند.

حمایت بحرین از اسرائیل در برابر ایران

در این میان، قدرت‌های جهانی ضمن ابراز نگرانی از بحران اسرائیل و ایران و فراخوان طرفین به شکیبایی، اکثرا آنچه را که اقدام ایران در حملات راکتی به اسرائیل نامیدند، نکوهش کردند.

اما حمایت بحرین، کشور عربی حاشیه خلیج فارس از اسرائیل یک اقدام آشکار کم سابقه است. وزیر خارجه بحرین پنجشنبه در توییتر خود نوشت که هر کشوری و از جمله اسرائیل، حق دارد که از خود در برابر اقدامات ایران دفاع کند.

مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی تهران اما ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حملات راکتی بامداد پنجشنبه به اسرائیل را مسکوت گذاشته‌اند.

اما به گزارش اسپوتنیک روسیه، ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، گفته است که این حملات به نفع ایران نبوده بلکه واکنش سوریه به تجاوزهای پیشین اسرائیل بود.

محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو دیگر این کمیسیون، نیز پنجشنبه به خبرگزاری مجلس ایران گفت که ایران بر خلاف روسیه در سوریه پایگاه نظامی ندارد و حضورش در سوریه، مستشاری است و اسرائیل با قصد ایران هراسی، دروغ می گوید.

XS
SM
MD
LG