لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

دو نماینده مجلس ایران نقش سپاه در حملات راکتی به اسرائیل را تکذیب کردند


در حالی که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تاکنون از واکنش به گزارش‌ها درباره حملات راکتی به مواضع اسرائیل خودداری کرده‌اند، دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نقش داشتن سپاه پاسداران در این رخداد را تکذیب کردند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد ارتش این کشور در واکنش به شلیک «راکت‌های» سپاه قدس ایران به سوی بلندی‌های جولان، «تقریبا تمامی مواضع ایران در خاک سوریه را هدف قرار داده است».

آویگدور لیبرمن اضافه کرده که جمهوری اسلامی در تلاش است با حمله راکتی به خاک اسرائیل «قواعد بازی در منطقه را تغییر دهد» و به همین دلیل، نیروهای اسرائیلی بامداد پنج‌شنبه «شدیدترین ضربه‌ها را به مواضع ایران در سوریه وارد کرد».

با آنکه هنوز هیچ مقام رسمی ایران، حمله به مواضعی در اسرائیل را تایید یا تکذیب نکرده، ابوالفضل حسن‌بیگی، سخنگوی کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرده که ایران «منافعی در حملات شب گذشته به اسرائیل ندارد.»

وی افزوده است: «زمانی که ما به مواضع داعش در دیرالزور حملاتی را صورت دادیم، سریعا آن را اعلام کردیم.»

اشاره وی به بیانیه رسمی سپاه پاسداران مبنی بر تائید حمله به مواضع نیروهای داعش در دیرالزور در مرز سوریه و عراق است که به تلافی حملات شماری از اعضای این گروه به ساختمان مجلس شورای اسلامی و آرامگاه روح‌الله خمینی در تهران انجام شد.

حسن‌بیگی همچنین وجود هرگونه «پایگاه نظامی ایرانی» در سوریه را رد کرده و اسرائیل را متهم به «دروغ‌گویی» کرده است.

آن‌طور که وی گفته، این ارتش سوریه بود که روز گذشته در پاسخ به حملات متعدد اسرائیل به این کشور، «حملاتی را به خاک اسرائیل صورت داده است. اسرائیل باید درک کند که وضعیت تغییر کرده است و تجاوز بدون پاسخ نخواهد ماند.»

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم هرگونه ادعا مبنی بر حمله نیروهای سپاه پاسداران به مواضع اسرائیل از داخل خاک سوریه را رد کرده است.

آقای جمالی نوبندگانی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)، در عین حال اضافه کرد که ایران برخلاف روسیه، در سوریه «پایگاه نظامی ندارد» و حضور جمهوری اسلامی در این کشور «مستشاری» است.

وی گزارش‌ها در این زمینه را «اتهام‌زنی» مقام‌های اسرائیلی و «دروغ» نامیده و افزوده که تل‌آویو، «در تهاجم همیشه پیشقدم بوده» و «طی روزهای اخیر هم این پس از اطلاعیه رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام، نسبت به حمله به سوریه اطلاع‌رسانی کرد.»

به گفته این نماینده، اسرائیل به‌دلیل هدف قرار گرفتن جنگنده‌اش از سوی ارتش سوریه در ماه گذشته، قصد دارد پای ایران را نیز به وسط بکشد و به علت «شکست» داعش و دیگر گروه‌های تروریستی «مورد حمایت» این کشور در سوریه، چنین ادعاهای «بی‌اساسی» را علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کند.

جمالی نوبندگانی، قصد اسرائیل از اعلام این گزارش‌ها را ایجاد «ایران‌هراسی» در میان کشورهای جنوب خلیج فارس و همپیمانان آمریکا عنوان کرده است.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نیز در گزارشی نوشته با آن که «مقامات سوری خود تاکید کرده‌اند که راکت‌های شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی، متعلق به پدافند هوایی آنها بوده، اما مقامات غربی و عبری تلاش می‌کنند مسئله را ایرانی -اسرائیلی جلوه دهند.»

این خبرگزاری در مطلبی با عنوان «اصرار غرب و اسرائیل برای ایرانی جلوه دادن پاسخ راکتی سوریه»، اضافه کرده «خمپاره‌های ادعایی» که به جولان برخورد کردند، از «جنوب و استان قنیطره شلیک شدند – جایی که بخشی از آن در اختیار معارضان و تروریست‌ها و بخش دیگری از آن در اختیار نیروهای مردمی و ارتش سوریه است.»

فارس به بیانیه وزارت خارجه آلمان که از اقدامات «تحریک‌کننده» ایران در بلندی‌های جولان انتقاد کرده و نیز سخنگوی دولت بریتانیا که «حمله» ایران به اسرائیل را محکوم کرده نیز اعتراض کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان، دیگر رسانه نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به نقل از شبکه خبری المیادین مدعی شده که پرتاب بیش از ۵۰ موشک از داخل خاک سوریه، به مراکز «حساس و مهم نظامی» اسرائیل صورت گرفته است.

المیادین با ذکر نام این مراکز، همچنین به نقل از ساهدان عینی، از «وقوع انفجارهای بزرگ، آتش سوزی و رفت و آمد گسترده آمبولانس‌ها» در نزدکی مراکز مورد هدف قرار گرفته، خبر داده است. این در حالی است که اسرائیل می‌گوید شماری از راکت‌های شلیک شده در خاک سوریه فرود آمده‌اند و بقیه آنها را نیز ارتش این کشور در آسمان منهدم کرده است.

تنش لفظی میان ایران و اسرائیل بدنبال اعلام خروج دولت آمریکا از توافقنامه برجام از سوی دونالد ترامپ، افزایش یافته است. بنبامین نتانیاهو که این تصمیم رئیس جمهور آمریکا را «تاریخی» خواند، از وی به خاطر اتخاذ آن تشکر کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از اعلام تصمیم ترامپ در یک مصاحبه خبری مدعی شده بود که اسنادی از ادامه فعالیت هسته‌ای غیرصلح‌آمیز ایران و «فریب» جهان از سوی این کشور بدست این کشور رسیده است.

پس از امضای توافقنامه برجام میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی، اسرائیل همواره مخالفت و نارضایتی خود را با آن نشان داده و اعلام کرده بود که هرگز با آن کنار نخواهد آمد.

اسرائیل به‌ویژه در ماه‌های گذشته بارها هشدار داده بود که ادامه حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد و برخی از حملات اخیر در سوریه که از جمله به کشته شدن نظامیان ایران منجر شده، به اسرائیل منتسب شده است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های اسپوتنیک، خانه ملت، فارس، باشگاه خبرنگاران جوان و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG