لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

نتانیاهو به دیدار پوتین می‌رود


دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده‌است بنیامین نتانیاهو، برای دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه، عازم سوچی می‌شود. گزارش‌ها حاکی‌ست سوریه و ایران از موضوعاتی هستند که نخست‌وزیر اسرائیل قصد گفت‌وگو در مورد آن‌ها را دارد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، ۲۸ مرداد ماه در بیانیه‌ای گفته‌است رهبران دو کشور قرار است ۲۳ اوت (اول شهریور) در شهر ساحلی سوچی دیدار و در مورد مورد «تازه‌ترین رخدادها در پیوند با منطقه (خاورمیانه) گفت‌وگو کنند».

کاخ کرملین روسیه هنوز در مورد این دیدار بیانیه یا واکنش رسمی منتشر نکرده‌است. خبرگزاری دولتی اسپوتنیک به نقل از منابع اسرائیلی خبر این سفر را بازتاب داده‌است.

گزارش‌ها حاکی‌ست یکی از موضوعات اصلی که مورد بحث قرار خواهد گرفت، تحولات سوریه خواهد بود؛ کشوری که طی شـش سال گذشته صحنه جنگ داخلی‌ست. روسیه، در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود.

ایران، موضوع دیگری‌ست که پیش‌بینی می‌شود در جریان دیدار پوتین و نتانیاهو در سوچی مطرح شود.

در فرودین ماه گذشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفته بود اسرائیل هر گونه تلاش ایران برای نزدیک شدن به مرز جولان را خنثی می‌کند، حتی اگر به قیمت ایجاد تنش در مناسبات اسرائیل با روسیه تمام شود.

پیش از انتشار خبر سفر نتانیاهو، رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه گذشته گزارش دادند که یک هیئت بلندپایه امنیتی آن کشور به واشینگتن سفر کرده و در مورد ایران با مقام‌های کاخ سفید گفت‌وگو کرده‌است. بنا بر این گزارش‌ها «خطرات حضور نظامی ایران و وابستگانش در سوریه» و مقابله با «تقویت ایران و حزب‌الله در سوریه» از جمله محورهای اصلی گفت‌وگوها در واشینگتن ذکر شده است. ←​بیشتر بخوانید

اسرائیل به‌طور رسمی از ورود و دخالت مستقیم در نبردهای سوریه خودداری کرده، اما نیروی هوایی‌اش در چند مورد عملیاتی انجام داده که می‌گوید هدف آن‌ها جلوگیری از نقل‌وانتقال و ارسال محموله‌های جنگ‌افزار برای گروه حزب‌الله در لبنان است.

اسرائیل و روسیه پیش از این برای ایجاد مکانیزمی که جلوی رویارویی و برخورد احتمالی میان جنگنده‌های دو طرف را بگیرد، توافق کرده بودند.

به گفته دفتر نخست‌وزیر اسرائیل «باید توجه داشت که طی دو سال گذشته، نتانیاهو مکررا با پوتین دیدار کرده تا در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، برای جلوگیری از وقایع ناخواسته میان نیروی هوایی اسرائیل و روسیه، بر فراز سوریه، گفت‌وگو کنند؛ آن‌چه تا کنون با موفقیت به اجرا درآمده‌است».

پس از شماری از حملات اسرائیل در خاک سوریه در اسفند ماه، از جمله به یک پایگاه نظامی، وزارت خارجه روسیه، گاری کورن، سفیر اسرائیل در مسکو را برای گرفتن توضیح احضار کرده بود.

وزیر اطلاعات اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته است، با وجود خط ارتباطی میان روسیه و اسرائیل، مسکو به‌طور عمومی خبری از عملیات هوایی در سوریه، پیش از آن‌که آغاز شود، ندارد.

آخرین باری که پوتین و نتانیاهو دیدار کرده بودند، ماه مارس گذشته بود. پس از آن سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد گفت‌وگوی رهبران دو کشور فهرستی از موضوعات مورد علاقه برای همکاری و مذاکره را در بر گرفته، هرچند هنوز تصمیمی در مورد آن‌ها گرفته نشده‌است.

XS
SM
MD
LG