لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

شرکت اسرائیلی می‌گوید سامانه پدافندی برای موشک هایپرسونیک تولید می‌کند


آمارهای وزارت دفاع اسرائیل نشان می‌دهد که صادرات تسلیحات این کشور از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از هشت برابر شده است
آمارهای وزارت دفاع اسرائیل نشان می‌دهد که صادرات تسلیحات این کشور از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از هشت برابر شده است

پیمانکار سامانه‌های دفاعی «گنبد آهنین» و «فلاخن داوود» متعلق به دولت اسرائیل، یک هفته بعد از ادعای جمهوری اسلامی درباره دستیابی به موشک هایپرسونیک (مافوق صوت)، از توسعه یک سامانه دفاعی جدید برای مقابله با موشک‌های مافوق صوت خبر داد.

یووال اشتاینیتز، مدیر «شرکت سیستم‌های پیشرفته ذفاعی رافائل»، در این زمینه گفت سیستم دفاعی حائل «اسکای‌سونیک» به اسرائیل امکان می‌دهد «با همه نوع تهدید هایپرسونیک، شامل موشک‌های بالستیک هایپرسونیک و موشک‌های کروز هایپرسونیک مقابله کند.»

به گزارش رویترز، شرکت رافائل می‌گوید٬ وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در جریان این پیشرفت جدید قرار گرفته است.

این شرکت درباره این که چه زمانی ارتش اسرائیل به سیستم اسکای‌سونیک مسلح خواهد شد، حاضر به توضیح نشد.

ورارت دفاع اسرائیل نیز درباره این خبر موضع‌گیری نکرد.

موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند تا پنج برابر بیشتر از سرعت صوت حرکت کنند که امکان سرنگون کردن آنها را دشوار می‌کند.

اما یک انیمیشن ویدیویی منتشر شده توسط شرکت رافائل، موشک دفاعی اسکای‌سونیک را نشان می‌دهد که از یک موشک‌انداز عمودی شلیک می‌شود و سپس کلاهک جنگی و تقویت‌کننده آن جدا می‌شوند و به سمت موشک مهاجم در حال پیشروی می‌روند.

رکود صادرات تسلیحات اسرائیل

وزارت دفاع اسرائیل از رکورد تاریخی صادرات ۱۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون دلار تسلیحات نظامی در سال ۲۰۲۲ خبر داد؛ موضوعی که در سایه فروش به آن دسته از کشورهای عربی اتفاق افتاد که طی چند سال گذشته به «پیمان ابراهیم» ملحق شده و روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند.

به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، آمارهای وزارت دفاع اسرائیل که روز چهارشنبه ۲۴ خرداد منتشر شد، می‌افزاید کشورهای عربی تازه ملحق‌شده به پیمان ابراهیم، سهمی ۲۵ درصدی در صادرات تسلیحات اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش اشاره‌ای به جزئیات فروش تسلیحات به کشورهای عربی یاد شده نکرده، اما امارات و بحرین همراه با مراکش طی سال‌های گذشته با میانجی‌‌گری آمریکا به پیمان ابراهیم ملحق شده‌اند.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد آمار قابل توجهی که توسط وزارت دفاع اعلام شد نشانگر قدرت و توانایی‌های فناوری عالی اسرائیل است که با خلاقیت و نوآوری حاصل شده است؛ «ما نه تنها از دشمنان خود پیشی می‌گیریم، بلکه برتری کیفی خود را نیز حفظ می‌کنیم.»

آمارهای وزارت دفاع اسرائیل نشان می‌دهد که صادرات تسلیحات این کشور از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از هشت برابر شده و طی سه سال گذشته رشدی ۵۰ درصدی نشان می‌دهد. صادرات تسلیحات اسرائیل نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد دلار افزایش یافته است.

موشک‌ها و سامانه‌های دفاع هوایی ۱۹ درصد و پهپادها ۲۵ درصد صادرات تسلیحات نظامی اسرائیل را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG