لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

واکنش اسرائیل به معرفی کنسول عربستان سعودی در شرق اورشلیم


Flag of Israel and flag of Saudi Arabia
Flag of Israel and flag of Saudi Arabia

یک روز پس از تعیین نخستین سفیر عربستان در اراضی فلسطینی که هم‌زمان قرار است «کنسول» سعودی در شرق بیت‌المقدس نیز باشد، اسرائیل روز یک‌شنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد که به هیچ کشوری امکان نخواهد داد در شرق اورشلیم دفتر نمایندگی سیاسی نزد فلسطینیان داشته باشد.

دولت عربستان روز شنبه اعلام کرد اختیارات دیپلماتیک نایف السدیری، سفیر سعودی در اردن را گسترش داده و او سفیر عربستان در اراضی فلسطینی و کنسول سعودی در شرق بیت‌المقدس خواهد بود. قرار است او استوارنامه خود را در آینده نزدیک به محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی ارائه کند.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، روز یکشنبه به رادیوی «اف.ام. ۱۰۳» در تل‌آویو گفت دیپلمات سعودی می‌تواند در شرق اورشلیم با فلسطینیان دیدار کند، اما دولت ما با تعیین «هیچ نوع نمایندگی دیپلماتیک» این یا آن کشور در این بخش از «پایتخت اسرائیل» موافقت نخواهد کرد.

در مقابل، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی روز ۲۲ مرداد با خشنودی از انتصاب سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار غیرمقیم در «کشور فلسطین» و به عنوان سرکنسول در بیت‌المقدس، آن را «نشان‌دهنده علاقه پادشاهی سعودی به موضوع فلسطین به عنوان یکی از پایه‌هایی که سیاست خارجی عربستان و کشورهای عربی بر آن استوار شده» نامید.

سفیر فلسطین در ریاض نیز گفت سعودی با اعزام سفیر و کنسول، بر اقدام شش سال پیش دونالد ترامپ در خصوص بیت‌المقدس «مهر باطل» زد.

دولت دونالد ترامپ شش سال پیش اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت. اما سایر قدرت‌های جهانی با آن مخالفت کرده و موضع فلسطینیان را که شرق بیت‌المقدس باید پایتختی برای کشور آتی فلسطین باشد، تأیید کردند.

انتصاب نخستین سفر سعودی در اراضی فلسطینی با گزارش‌هایی مقارن شده که حاکی است آمریکا برای عادی‌سازی رابطه عربستان و اسرائیل تلاش می‌کند؛ امری که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، آن را به تازگی تأیید کرد.

بنیامین نتانیاهو نیز هفته گذشته تلاش دولتش برای گسترش «پیمان‌های صلح ابراهیم» و امضای پیمان عادی‌سازی رابطه با عربستان را تأیید کرد.

وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌وگوی روز ۲۲ مرداد با رادیوی «اف.ام.۱۰۳» تل‌آویو گفت انتصاب دیپلمات سعودی نزد فلسطینیان «با اسرائیل هماهنگ نشده بود و نیازی به چنین هماهنگی هم نداشت». او با این حال گفت که این اقدام با چشم‌انداز عادی‌سازی مناسبات بین عربستان با اسرائیل مرتبط است.

به گفته الی کوهن، در پس‌زمینه حصول پیشرفت در مذاکرات آمریکا با عربستان و اسرائیل، سعودی‌ها با انتصاب سفیر نزد فلسطینیان می‌خواهند این پیام را به آن‌ها بدهند که حاکمیت سعودی آنان را فراموش نکرده است.

در حالی که امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در سال‌های اخیر با اسرائیل رابطه برقرار کرده و به مصر و اردن در داشتن مناسبات با اسرائیل پیوستند، عربستان کماکان تأکید دارد که به رسمیت شناختن اسرائیل مشروط به تحقق حقوق فلسطینیان و تشکیل کشوری برای آن‌ها به پایتختی شرق بیت‌المقدس است.

پس از دیدار اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در ریاض با پادشاه و ولیعهد عربستان، محمد الاشتیه نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان، هفته گذشته گفت که «قضیه فلسطین در صدر اولویت‌های عربستان است» و سعودی «حامی مسجدالاقصی و قدس است».

اسرائیل از جنگ ۵۶ سال پیش بر شرق اورشلیم مسلط شده و دو سوی این شهر را «پایتخت متحد» خود می‌نامد.

با استفاده از: رویترز، رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری فلسطینی «وفا»؛ ف.ر./ م.ا
XS
SM
MD
LG