لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

سازمان امنیت داخلی اسرائیل: ایران قصد داشت از طریق فیس‌بوک مامور اسرائیلی استخدام کند


سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شباک، روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند تا از طریق یک پروفایل جعلی در فیس‌بوک، مامور اسرائیلی‌ استخدام کنند.

به گفته شباک، پروفایل ساخته شده از سوی نهادهای اطلاعاتی ایران با نام جعلی «سارا پوپی» با تصاویری از یک دختر جوان یهودی کانادایی‌تبار، برای مدتی تلاش کرد که شهروندان اسرائیلی را به خدمت بگیرد.

این سازمان افزود: از زمان آغاز به کار این اکانت جعلی، آن را زیر نظر داشت و با گرفتن مجوزهای قانونی، عوامل خود شباک را برای ایجاد تماس با افراد پشت پرده این پروفایل فعال کرد.

بر اساس اطلاعیه یاد شده، عوامل ایرانی که مطلع نبودند با ماموران شباک در ارتباط هستند، از آن‌ها خواستند که اطلاعاتی را در مورد شماری از اسرائیلی‌ها، شامل مقامات و چهره‌های مختلف، گردآوری کنند.

شباک گفته است که عوامل ایرانی از جمله چنین وانمود کردند که «سارا پوپی» در صدد انتقام‌گیری شخصی از برخی از افراد در داخل اسرائیل است و یا زنی است که از همجنسگرایان نفرت دارد.

در یک مورد، عامل ایرانی از طرف اسرائیلی خود خواسته بود که بنرهایی را علیه ولادیمیر پوتین در خیابان‌های اسرائیل نصب کند. شباک گفته که هدف عوامل ایرانی ایجاد اختلاف در روابط اسرائیل و روسیه بوده است.

شباک اعلام کرده که عوامل ایرانی همچنین خواستار اطلاعاتی در مورد نمایندگان و دیپلمات‌های کشورهای عربی در اسرائیل بوده‌اند.

بر اساس این اطلاعیه، پروفایل «سارا پوپی» در شبکه فیس‌بوک پس از مدتی به واتساپ منتقل شد اما از این‌که در تور اطلاعاتی اسرائیل افتاده است، آگاه نشد.

به گفته شباک، عامل ایرانی مبالغی را نیز به صورت رمزارز به حساب طرف اسرائیلی واریز کرد.

سازمان امنیت اسرائیل سال گذشته نیز خبر داد که چند زن یهودی ایرانی‌تبار را به اتهام تماس با یک «منبع اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران» در شبکه‌های اجتماعی، بازداشت کرد.

زنان یادشده، شامل یک زن مسن و مادربزرگ چند نوه، هنوز در بازداشت هستند و کیفرخواست صادره علیه آن‌ها به دادگاه ارائه شده است. شباک در مورد این زنان گفته بود که منبع اطلاعاتی ایران با ایجاد دوستی، درصدد استفاده اطلاعاتی از آن‌ها بود و مبالغی را نیز به برخی از این زنان منتقل کرده بود.

در آن مورد نیز گفته شد که زنان اغفال شده در اسرائیل از طریق پروفایل جعلی یک مرد ثروتمند یهودی ساکن ایران برای تماس با او وسوسه شدند، در حالی که آن‌ها عوامل اطلاعاتی ایران بودند.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل در بیانیه روز دوشنبه خود گفته است که ایران و متحدانش اخیرا تلاش‌های خود را برای برقراری تماس با مردم داخل اسرائیل و به خدمت گرفتن آن‌ها بیشتر کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حزب‌الله لبنان و حماس در ایجاد پروفایل‌های جعلی برای برقراری ارتباط با مردم اسرائیل سابقه‌ای طولانی دارند و در بسیاری از موارد، سازمان امنیت اسرائیل حساب‌های آن‌ها را افشا کرده است.

با این حال، به گفته شبکه کان اسرائیل، این کشور نگران آن بخش از فعالیت‌های اطلاعاتی ایران و متحدینش علیه اسرائیل است که ممکن است کشف نشده یا هم‌اکنون در جریان است.

رسانه‌ها و برخی مقامات اسرائیل اذعان دارند که این کشور خود ید طولایی در عملیات اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی ایران دارد و پیوسته از موفقیت‌های خود در این راستا خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیانیه تازه شباک در مورد تحرکات رژیم ایران برای گردآوری اطلاعات در اسرائیل و ضربه زدن به امنیت آن، دو روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه‌های اسرائیل شنبه شب اعلام کردند نیروهای موساد از یک عامل نیروی قدس سپاه پاسداران در خاک خود ایران بازجویی کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، «منصور رسولی» «اذعان» کرد که برای انجام سه ترور، از جمله علیه یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول، کشتن یک ژنرال آمریکایی در آلمان و ترور یک خبرنگار یهودی در فرانسه ماموریت گرفته بود.

شبکه‌های اسرائیلی صدای یک مرد را پخش کردند که به فارسی «اعتراف می‌کرد» و در ادامه به «جان مادر، دختر و خانواده قسم خورد» که هرگز در این راستا کاری نکند و «از کرده خود پشیمان است».

سایت «نورنیوز» که به شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، روز دوشنبه گزارش‌های بازجویی از یک عامل نیروی قدس در ایران را قویا تکذیب کرد.

بر اساس گزارش اطلاعیه شباک، رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری فرانسه/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG