لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

اسرائیل پنج شهروند این کشور را به اتهام ارتباط با یک «مامور اطلاعاتی ایران» دستگیر کرد


سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شین‌بث، روز چهارشنبه ۲۲ دی اعلام کرد یک «مامور اطلاعاتی» رژیم جمهوری اسلامی ایران را شناسایی کرده که از طریق برقراری تماس با زنان اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی، به آن‌ها برای «جاسوسی»، پول داده بود.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که در همین رابطه چهار زن و یک مرد دستگیر شده‌اند.

سازمان امنیت اسرائیل می‌گوید این مامور اطلاعاتی خود را یک یهودی ساکن ایران با نام «رامبد نامدار» معرفی کرده بود که از طریق فیس‌بوک با زنان اسرائیلی در تماس بود.

«شین‌بت» در بیانیه خود گفته که این فرد از زنان اسرائیلی خواسته بود از تجهیزات نظامی و همچنین از ساختمان سفارت آمریکا در تل‌آویو عکس گرفته و درباره مقامات نهادهای امنیتی اسرائیل اطلاعات جمع‌آوری کنند.

به نوشته معاریو، شباک و پلیس اسرائیل در یک ماه اخیر تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌ و تحرکات شماری از زنان مظنون اسرائیلی را زیرنظر گرفته‌ بودند.

این تحقیقات به ارائه کیفرخواستی به دادگاه اورشلیم منجر شده است. رسانه‌های اسرائیل اتهامات مطرح شده در کیفرخواست را «سنگین» توصیف کرده‌اند.

این رسانه‌ها می‌گویند که سازمان امنیت اسرائیل در همین ارتباط چهار زن و یک مرد را دستگیر کرده است.

بر اساس این تحقیقات، یکی از زنانی که علیه او کیفرخواست صادر شده، ۴۰ ساله و ساکن شهر «خولون» در حومه تل‌آویو است که سال‌ها با «رامبد نامدار» در ارتباط بوده است.

این گزارش می‌افزاید «مهره اطلاعاتی» در ایران از این زن خواسته بود پسرش را که قرار است به سربازی برود، به بخش اطلاعاتی ارتش معرفی کند. شباک گفته که «رامبد» تلفنی با این پسر جوان صحبت کرده بود تا بفهمد زبان فارسی او در چه حدی است اما این پسر جوان به نیت این مامور ایرانی مظنون نشده است.

همچنین یک زن ۵۷ ساله ساکن شهر «بیت شمش» به ارتباط با «رامبد» طی چهار سال گذشته و دریافت پنج هزار دلار از وی متهم شده است. این زن نیز مظنون است که از او خواسته شده بود مطالبی را در ارتباط با پسرش که سرباز بوده است، برای مامور اطلاعاتی ایران بفرستد.

این زن متهم است که از طریق برپایی یک کلوب برای ایرانیان در اسرائیل، ضمن جمع‌آوری اطلاعات، با یک عضو مجلس اسرائیل نیز ارتباط گرفته بود. نام این عضو کنست اعلام نشده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مامور اطلاعاتی ایران از زن یادشده خواسته بود که در اتاق ماساژ خانه‌اش، «دوربین مخفی» تعبیه کند.

همچنین یک زن ۵۰ ساله ساکن اورشلیم به دریافت ۱۲۴۰ دلار استرالیا و همکاری با مامور اطلاعاتی ایران متهم شده است.

زن ۴۷ ساله ساکن شهر «کفار صبا» در نزدیکی تل‌آویو چهارمین مظنون بازداشت شده است. او متهم به انتقال پول به زن ۵۰ ساله ساکن اورشلیم است.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل گفته است که مامور اطلاعاتی ایران با ادعای انجام کارهای خیریه، به این زنان پول داده بود.

گزارش رسانه‌های اسرائیل می‌افزاید یکی از زنان نام و مشخصات افرادی را که در «بنیاد معراج»، شاخه شهر «بیت شمش» فعالیت می‌کردند، در اختیار مامور اطلاعاتی ایران قرار داد.

«بنیاد معراج» از سوی دیوید معراج، میلیاردر یهودی آمریکایی- ایرانی، با هدف توانمند کردن مهاجران در اسرائیل پایه‌گذاری شده است و در برخی از شهرهای اسرائیل شعبه دارد.

به نوشته معاریو، همسر یکی از زنان از مدت‌ها پیش احتمال داده بود فردی که از ایران با آن‌ها در تماس است، ممکن است مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی باشد، اما تماس این خانواده با فرد یادشده ادامه یافت.

از گزارش رسانه‌های اسرائیل چنین برمی‌آید که فرد پنجم بازداشت شده، شوهر یکی از زنان است.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل گفته است که متهمین این پرونده با اقدامات خود، خانواده و سایر شهروندان اسرائیلی را در معرض تهدید قرار دادند زیرا اطلاعات اسرائیلی‌ها را به حکومت ایران منتقل کردند و ارائه اطلاعات درباره اسرائیل و آمریکا ممکن است به منظور انجام اقدامات تروریستی آتی باشد.

در همین حال، نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این خبر گفته که «من به اعضاى شباک و پلیس اسرائیل به‌خاطر عملیات موفقی که فعالیت تروریستی خطرناکی بر ضد اسرائیل را خنثی کرد تبریک می‌گویم».

او افزوده است: «ید طولای دستگاه امنیتی اسرائیل به همه کسانی که قصد صدمه به اسرائیل را دارند خواهد رسید».

آقای بنت من از مردم اسرائیل خواسته است تا به گفته او، در مقابل این تلاش‌ها «هوشیار» باشند. «ممکن است پشت سوژه‌هایی که شما از شبکه‌های اجتماعی به‌دست می‌آورید یا پخش می‌کنید، ایرانی‌ها باشند».

این نخستین بار نیست که اسرائیل از بازداشت و ارائه کیفرخواست علیه شهروندان خود به اتهام «جاسوسی» و انتقال اطلاعات به ایران خبر می‌دهد.

سازمان امنیت اسرائیل دو ماه پیش عومری گورن، یک مرد ۳۷ ساله را که خود و همسرش نظافتچی خانه شخصی بنی گانتز، وزیر دفاع کنونی و رئیس پیشین ستاد ارتش بود، به «آمادگی» برای دادن اطلاعات از آقای گانتز، از طریق همکاری با یک گروه سایبری مرتبط با نهادهای اطلاعاتی ایران متهم کرد.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل تابستان امسال نیز یعقوب ابوالقیعان، یک سرمایه‌دار بزرگ از اعراب بادیه‌نشین را به مراوده با مهره‌های وابسته به متحدین ایران در منطقه متهم کرد.

با وجود آن‌که تا کنون موارد دیگری از ظن به جاسوسی علیه چند شهروند اسرائیلی و به سود ایران مطرح بوده، اما هنوز مهم‌ترین ماجرای جاسوسی در این زمینه، مربوط به پرونده دکتر گونن سگو، پزشک، وزیر و سیاستمدار پیشین اسرائیلی است که در سال ۲۰۱۹ به ۱۱ سال حبس محکوم شد.‎

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رسانه‌های اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG