لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

اسرائیل می‌گوید هیچ‌کدام از موشک‌های شلیک شده از سوریه به خاکش نرسیده است


صحنه‌ای از رهگیری چند موشک شلیک‌شده به اسرائیل توسط سامانه گنبد آهنین. عکس از بایگانی
صحنه‌ای از رهگیری چند موشک شلیک‌شده به اسرائیل توسط سامانه گنبد آهنین. عکس از بایگانی

اسرائیل دوشنبه اعلام کرد نیروهای شیعه مورد حمایت ایران در سوریه چندین موشک به سوی این کشور شلیک کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این موشک‌ها نتوانسته با خاک اسرائیل برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای گفت صبح روز دوشنبه تعدادی راکت به قلمرو اسرائیل شلیک شد، اما همه آنها در آسمان ردگیری و منهدم شد.

این بیانیه می‌افزاید موشک‌ها از طرف گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت سپاه قدس ایران از اطراف دمشق به سمت اسرائیل شلیک شده‌است.

شلیک موشک به سمت اسرائیل در پی انتشار گزارش‌هایی از حمله شب یکشنبه نیروهای هوایی این کشور به پایگاه‌های نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه انجام شده‌است. گزارش شده‌است در این حملات ۱۸ نفر کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، پایگاه‌های سه گروه مسلح عراقی «حزب‌الله»، «الابدال» و «حیدرون» در منطقه «آل بوکمال» واقع در شرق سوریه هدف قرار گرفته‌اند.

کنترل منطقه آل بوکمال بین گروه‌های شبه نظامی کُرد مورد حمایت آمریکا و گروه‌های زیر نظر حکومت سوریه که از حمایت ایران و روسیه برخوردارند تقسیم شده‌است.

اسرائیل طی ماه‌های گذشته صدها حمله به مواضع نیروهایی که می‌گوید مورد پشتیبانی ایران و حزب‌الله هستند، انجام داده‌است. اسرائیل می‌گوید اجازه نخواهد داد ایران در سوریه علیه این کشور پایگاه نظامی تشکیل دهد.

گفته می‌شود حملات پیاپی به مواضع نیروهای حشدالشعبی مورد حمایت ایران در عراق نیز کار اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۲۸ مرداد در اولین واکنش به حملات منتسب به اسرائیل علیه انبارهای تسلیحات و پادگان‌های نیروهای حشدالشعبی در عراق، اظهار داشت: «گفته‌ام که ایران در هیچ جا مصونیت ندارد و من در این گفته جدی هستم».

نتانیاهو گفته هر کشوری که پذیرای نیروهای متحد ایران باشد و بگذارد تهدیدی علیه اسرائیل از آنجا شکل بگیرد، باید عواقب آن را تحمل کند.

اخیراً پرواز پهپادهای اسرائیل در خاک لبنان نیز مناقشه‌برانگیز شده‌است. حزب‌الله در چندین نوبت مدعی هدف قرار دادن پهپادهای اسرائیلی شده‌است.

نهم شهریورماه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، از «آمادگی فرماندهان میدانی» نیروهایش برای «مجازات اسرائیل» خبر داد. از سوی دیگر، ارتش اسرائیل کاروانی طولانی از نیروهای پیاده‌نظام زمینی و خودروهای زرهی‌اش را راهی مرز شمالی خود با لبنانر کرد.

یک روز بعد، پس از آن‌که حزب‌الله لبنان با راکت‌های ضد تانک به سوی چند هدف نظامی در یک پایگاه ارتش اسرائیل حمله کرد، اسرائیل نیز واکنش نشان داد و به برخی مراکز و مناطق لبنان حمله کرد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG