لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

«جاسوسی» در خانه وزیر دفاع؛ اسرائیل سوابق افراد نزدیک به مقامات این کشور را زیر ذره‌بین می‌برد


بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل

در پی متهم شدن نظافتچی ارشد خانه وزیر دفاع اسرائیل به «جاسوسی برای ایران»، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که سازمان‌های امنیتی کشورشان اقداماتی را برای بررسی سوابق سایر افراد نزدیک به مقامات این کشور آغاز کرده‌اند تا اطمینان یابند که عوامل دیگری در میان آنها به اقدام مشابهی دست نزده باشد.

همزمان، رسانه‌های اسرائیل روزهای ۲۷ و ۲۸ آبان گزارش دادند که سازمان امنیت داخلی، شباک، در مورد ضعف این سازمان که به استخدام فرد مزبور در خانه بنی گانتز و رفت و آمد او در طول سال‌ها به خانه این مقام ارشد منجر شده، تحقیق خواهد کرد.

از لحظه‌ انتشار خبر بازداشت و متهم شدن رسمی نظافتچی ارشد خانه وزیر دفاع به «جاسوسی برای ایران» در روز ۲۷ آبان، مقامات امنیتی و رسانه‌های اسرائیل این پرسش را مطرح کردند که چگونه چنین فردی با سوابق سنگین بزهکاری و گذراندن حبس‌های درازمدت، فرد «امین» در خانه وزیر دفاع تلقی شده است؟

به نوشته تایمز اسرائیل، تحقیقات داخلی شباک در این زمینه است که چرا و چگونه مسئولان ذیربط امنیتی سابقه این فرد و احتمال خطرناک بودن او را نادیده گرفتند.

این باور عمومی رایج است که سازمان امنیت داخلی اسرائیل معمولا افرادی را که با مقامات سیاسی و سران ارشد نظامی اسرائیل در ارتباط هستند، مورد تحقیق مستقیم یا غیرمستقیم قرار می‌دهد و ممکن است برخی از آنها را به دروغ‌سنج وصل کند تا در مورد مبرا بودن آنها از خطای امنیتی احتمالی ، اطمینان یابد.

با این حال، عومری گورن گوروخووسکی، شهروند ۳۷ ساله اسرائیلی، که سال‌ها سابقه بزهکاری، شامل سرقت از بانک‌ داشته و بارها در زندان بوده، توانسته بود از زمانی که بنی گانتز رئیس ستاد ارتش اسرائیل بوده، در خانه او به سرپرستی امور خانه مشغول شود.

همسر او نیز شریک این وظایف بوده است. با این حال، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آقای گانتز خود سال‌ها قبل این زوج را استخدام کرده بود.

دادستان استان مرکزی اسرائیل روز ۲۷ آبان در کیفرخواست علیه عومری گورن، بر اساس بازجویی‌های صورت گرفته در سازمان امنیت داخلی، نوشت که او چندی پیش با تماس با هکرهای گروه «سایه سیاه» پیشنهاد همکاری و جاسوسی علیه بنی گانتز را مطرح کرد.

بر اساس کیفرخواست، عومری گورن عکس‌هایی را از خانه بنی گانتز برای «نماینده هکرها» فرستاد تا «ثابت کند» که به خانه وزیر دفاع دسترسی دارد.

وکیل متهم در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل گفت موکلش قصد لطمه زدن به کشور خود را نداشته بلکه «در تنگنای مالی» بوده است.

گروه «سایه سیاه» و نیز هکرهای «عصای موسی» در دوره اخیر اقدامات سایبری گسترده‌ای علیه نهادهای متعدد اسرائیلی انجام داده است.

اسرائیل «اطمینان» دارد که هکرهای یادشده مهره‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران هستند که در چارچوب ستیز ایران و اسرائیل، تهاجمات سایبری علیه اسرائیل، از جمله در واکنش به حملات سایبری منتسب به اسرائیل علیه زیربناهای ایران، انجام می‌دهند.

رسانه اسرائیلی «کان» روز ۲۸ آبان به نقل از «یک مقام ارشد امنیتی» نوشت، در ماجرای عومری گورن، بیش از آن‌که عاقلانه عمل کرده باشیم «خوش‌شانس بودیم» زیرا بررسی امنیتی در مورد او «یک شکست فاحش بوده است».

از زمانی که اقدامات اسرائیل علیه امنیت ایران تشدید شده، از جمله در ماجرای سرقت اسناد هسته‌ای ایران، این گمانه‌زنی در افکار عمومی ایرانیان مطرح بوده که مقاماتی در نهادهای امنیتی خود ایران در خدمت اسرائیل هستند.

اما بازداشت و متهم شدن فرد امین به خانه بنی گانتز به «جاسوسی برای ایران» ممکن است تازه‌ترین نشانه‌ از این باشد ‌که نهادهای امنیتی اسرائیل نیز با وجود تصورات دیرینه در مورد دقت آن‌ها، عاری از خطا نباشند.

ظاهرا یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های امنیتی شناخته شده اسرائیل در ارتباط با ایران تا حال، ماجرای دکتر گونن سگو، وزیر و سیاستمدار سرشناس این کشور بود.

دکتر سگو پس از سال‌ها مراوده و حتی چند سفر به ایران، بازداشت و به جرم جاسوسی برای ایران به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

بعد از ماجرای دکتر سگو نیز رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که سخت‌گیری‌های امنیتی کشورشان علیه سیاستمداران در ارتباط با ایران تشدید شده است.

XS
SM
MD
LG