لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری؛ اسرائیل نیروهای بیشتری در منطقه مستقر کرد


تصویری از شهرک فلسطینی حواره در کرانه باختری پس از حمله شهرک‌نشین‌های یهودی
تصویری از شهرک فلسطینی حواره در کرانه باختری پس از حمله شهرک‌نشین‌های یهودی

با تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان و در حالی‌که یک شهروند آمریکایی نیز کشته شد، ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل نیروهای بیشتری را در کرانه باختری رود اردن مستقر کردند.

چند یگان از نیروهای ارتش، کوماندوهای سازمان امنیت داخلی و واحدهای گارد مرزی اسرائیلی پس از آن در کرانه باختری اشغالی مستقر شدند که صدها اسرائیلی شهرک‌نشین شامگاه یکشنبه برای «انتقام از قتل» دو برادر اسرائیلی، به شهرک فلسطینی حواره و روستاهای اطراف آن حمله کرده و منازل و خودروهای فلسطینیان را به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های اسرائیل، شامگاه دوشنبه هشتم اسفند در حالی که اسرائیلی‌ها در حال خاکسپاری دو برادر اسرائیلی کشته شده بودند، یک شهروند آمریکایی موتورسوار در جاده شهرک فلسطینی‌ اریحا، در بخش شمالی دریاچه نمک، با شلیک گلوله کشته شد.

ارتش اسرائیل فلسطینیان را عامل قتل ایلان گانِلِس نامید. این آمریکایی ۲۶ ساله از ایالت کانتیکت که شهروندی اسرائیل را نیز داشت، برای شرکت در عروسی یکی از دوستان خود به اسرائیل رفته بود.

نیروهای امنیتی اسرائیل گفته‌اند ضمن تلاش برای جلوگیری از حملات بیشتر شهرک‌نشین‌ها به مناطق فلسطینی‌نشین، در تعقیب مردان فلسطینی مسلحی هستند که روز یکشنبه دو برادر اسرائیلی را در کرانه باختری کشتند و سپس شهروند آمریکایی- اسرائیلی را در اطراف دریاچه نمک از پای درآوردند.

صدها اسرائیلی دوشنبه‌شب در خاکسپاری هلل و یگل ینیو، دو برادر کشته شده اسرائیلی، در اورشلیم شرکت کردند. همزمان با این مراسم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، گفت که نیروهای امنیتی کشورش قاتل را خواهند یافت و به پای میز محاکمه خواهند کشاند اما مردم اسرائیل خود نباید به فلسطینیان حمله کنند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است ایامی «دشوار» روبروی اسرائیل و فلسطینیان است.

اما شماری از سیاستمداران راستگرا و مذهبی یا از حملات انتقام‌جویانه شهرک‌نشین‌ها به خانه و زندگی فلسطینیان حمایت کرده یا در برابر آن سکوت کرده‌اند.

صدها خانواده فلسطینی که خانه و خودروهای‌شان در یورش یکشنبه شب اسرائیلی‌ها به آتش کشیده شد، در گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی، از نگرانی و هراس خود از تکرار این نوع حملات سخن گفته‌اند.

لمر ابوسریس، یک دختر ۱۰ ساله در شهرک حواره، به رویترز گفت، حمله شهرک‌نشین‌ها هیچ جای امنی باقی نگذاشته بود، خانه ما در آتش می‌سوخت و مادرم ما را از این گوشه به آن گوشه می‌برد که کشته نشویم.

فاروق ابوسریس، صاحب یک دکه فلسطینی در خیابان اصلی شهرک حواره، به آسوشیتدپرس گفت، شهرک‌نشین‌ها با مشعل در دست، هر ساختمان و خودرویی را که می‌دیدند، به آتش می‌کشیدند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی و سایر سازمان‌های فلسطینی، یورش صدها شهرک‌نشین‌ به منطقه حواره را نتیجه وجود دولت به‌شدت راستگرا و مذهبی در اسرائیل دانستند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت تنها مقصر این فجایع، دولت اسرائیل است.

آمریکا، اردن و مصر به دنبال تشدید بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در آستانه ماه رمضان، روز یکشنبه این هفته نشستی پنج‌جانبه را در بندر اردنی عقبه با حضور هیئت‌های ارشد امنیتی اسرائیلی و فلسطینی برگزار کردند.

اما با گسترش حملات طرفین، تفاهم‌های حاصل شده از آن نشست بی‌اعتبار اعلام شده است. وزیران راستگرای اسرائیلی گفته بودند اگر هیئت اسرائیلی تعهدی به توقف شهرک‌سازی‌ها داده باشد، به آن پایبند نخواهند بود.

در پی تهدید احزاب راست افراطی، دفتر بنیامین نتانیاهو بیانیه اردن را در زمینه تعهد اسرائیل به توقف گسترش یهودی‌نشین‌ها، رد کرد.

زیاد ابوزیاد، وزیر پیشین دولت فلسطینی، روز نهم اسفند در گفت‌وگو با شبکه اسرائیلی «کان» گفت اسرائیل تنها افرادی را که در طرف خود کشته می‌شوند، انسان حساب می‌کند در حالی که جان هر انسان باید محترم شمرده شود.

آقای ابوزیاد گفت اگر در طرف اسرائیلی در دو ماه اخیر ۱۴ تن کشته شده‌اند، در این دو ماه اسرائیل ۶۵ فلسطینی را کشته است.

خبرگزاری رویترز تأیید می‌کند که از آغاز سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۶۳ فلسطینی، کشته شده‌اند که شماری از آن‌ها افراد غیرمسلح و بدون ارتباط با سازمان‌های فلسطینی بودند. سال ۲۰۲۲ نیز با مرگ ۱۷۱ فلسطینی در کرانه باختری، مرگبارترین سال برای فلسطینیان در دوره اخیر ثبت شده بود. برخی منابع فلسطینی تعداد قربانیان در این سال را حدود ۲۵۰ تن نیز اعلام کرده بودند.

اسرائیل گفته است که تنها علیه نیروهای مسلح فلسطینی و کسانی که به مانند «بمب ساعتی» هستند، اقدام می‌کند و گاهی ممکن است در جریان عملیات تعقیب، افراد غیرنظامی دیگری از پای درآیند. اما درباره این موارد «به‌دقت» تحقیق می‌کند.

در این میان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه‌شب از بیانیه بنیامین نتانیاهو در مورد تلاش برای آرام کردن اوضاع استقبال کرد اما گفت دولت واشینگتن خشونت از سوی هر دو طرف را محکوم می‌کند.

XS
SM
MD
LG