لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

وال‌استریت جورنال: حمله به تاسیسات نظامی اصفهان کار اسرائیل بود


نمایی از حمله پهپادی به تاسیسات نظامی در اصفهان که وزارت دفاع جمهوری اسلامی از آن به عنوان «مجتمع‌‌های کارگاهی وزارت دفاع» نام برده است
نمایی از حمله پهپادی به تاسیسات نظامی در اصفهان که وزارت دفاع جمهوری اسلامی از آن به عنوان «مجتمع‌‌های کارگاهی وزارت دفاع» نام برده است

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» از قول منابع آگاه ایالات متحده گزارش داد که حمله روز هشتم بهمن به یک تاسیسات نظامی در اصفهان کار اسرائیل بود.

این گزارش که روز یکشنبه ۹ بهمن‌ منتشر شد، از قول مقامات آمریکایی آگاه از حمله یاد شده، می‌افزاید در حالی که اسرائیل و آمریکا در حال بررسی راه‌های جدید برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی هستند، این حملات در راستای هدف قرار دادن تاسیسات دفاعی ایران انجام شده است.

وزارت دفاع ایران می‌گوید این حمله شامگاه هشتم بهمن حوالی ساعت ۲۳:۳۰ به یکی از «مجتمع‌‌های کارگاهی وزارت دفاع» صورت گرفت و یکی از این پهپادهای مهاجم توسط پدافند هوایی رهگیری شد.

بنا به ادعای این بیانیه، «دو فروند دیگر» از پهپادهای مهاجم «در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر» شدند، با این حال وزارت دفاع در بیانیه خود گروه یا کشوری را مسئول این حمله معرفی نکرد.

وزیر خارجه ایران نیز حمله یاد شده را «بزدلانه» خوانده و گفته است این حملات بر عزم جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه «صلح‌آمیز» هسته‌ای تاثیری نخواهد داشت.

حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نیز گفته که احتمالا حمله یاد شده کار اسرائیل بوده است.

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز یکشنبه مدعی شد «با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل شده بود و از آنجایی که اقدامات مرتبط با پدافند غیرعامل انجام شده بود، عاملان این کار نتوانستند به اهداف خود برسند و اقدام آن‌ها ارزش نظامی و اطلاعاتی ویژه‌ای ندارد».

به رغم اظهارات مقامات ایرانی درباره برخورد پهپادها به سقف تاسیسات و ایجاد «صدمه‌های جزئی»، روزنامه‌ جروزالم پست اسرائیل به‌نقل از منابع اطلاعاتی غربی گزارش داده که این حمله «بسیار موفقیت‌آمیز» بوده است.

دولت اسرائیل هنوز به این موضوع واکنش نشان نداده، اما اَمیخای استِی، خبرنگار تلویزیون «کان» اسرائیل از قول یک مقام آمریکایی که نامی از او نبرده است، گزارش داده که ارتش آمریکا هیچ حمله‌ای در ایران انجام نداده است.

در این میان، روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید با توجه به برد کوتاه پهپادهای چهار روتوری موسوم به «کوادکوپتر» مهاجم به تاسیسات ایران، گمان می‌رود حمله از خاک خود ایران سازماندهی شده و پهپادها از داخل مرزهای کشور بلند شده باشند.

این اولین حمله منسوب به اسرائیل در داخل ایران بعد از روی کار آمدن دولت دست‌راستی به رهبری بنیامین نتانیاهو است.

وال استریت جورنال می‌نویسد، اسرائیل پیشتر در دولت قبلی او در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ چندین عملیات در خاک ایران داشته است.

این گزارش از قول مقامات آگاه، به سفر اعلام نشده ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، به اسرائیل در هفته گذشته برای مذاکره پیرامون ایران اشاره کرده و می‌گوید آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است روز دوشنبه برای ادامه مذاکرات پیرامون موضوع ایران و مسائل منطقه‌ای به اسرائیل سفر کند.

هفته گذشته نیر مانور نظامی مشترک آمریکا و اسرائیل با حضور هفت هزار و ۵۰۰ پرسنل ارتش برای آزمایش توانایی‌های هدف قرار دادن سامانه‌های ضدهوایی و سوخت‌گیری جنگنده‌ها انجام شد؛ عناصری که می‌تواند نشانه آماده شدن آن‌ها برای حمله نظامی به ایران باشد.

هرتزل لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، هفته گذشته به وال استریت جورنال گفته بود اسرائیل و آمریکا برای «بدترین سناریو» آماده می‌شوند: «این رزمایش یک پیام روشن به ایران است، اگر آن‌ها اشتباه کنند، توانایی‌های تهاجمی ما آماده است».

این گزارش می‌افزاید تلاش‌های دولت جو بایدن برای احیای برجام به بن بست رسیده، ایالات متحده هنوز جایگزینی برای آن اعلام نکرده و دولت نتانیاهو آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا موضع سخت‌تری علیه ایران اتخاذ کند.

بر اساس این گزارش، آمریکا نیز با توجه به ارسال پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه، اسرائیل را تحت فشار قرار داده است تا برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه، کمک بیشتری انجام دهد.

این گزارش به توافق‌نامه‌های نظامی اسرائیل و روسیه اشاره کرده که بر اساس آن، اسرائیل بدون واکنش سامانه‌های ضدهوایی روسیه در سوریه، علیه اهداف ایرانی در این کشور حمله می‌کند و کمک اسرائیل به اوکراین می‌تواند توانایی‌های اسرائیل برای مواجهه با ایران در سوریه را به‌خطر اندازد: «با این‌حال، اسرائیل با حملاتی نظیر آنچه شامگاه شنبه انجام داد، می‌تواند توانایی‌های نظامی ایران در داخل کشور را تضعیف کند و با این کار، به‌صورت غیرمستقیم به اوکراین کمک کند».

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، نیز در واکنش به انفجار روز شنبه تاسیسات نظامی اصفهان با انتشار توئیتی گفته است: «شب انفجاری در ایران». (اوکراین) به شما هشدار داده بود».

با استفاده از گزارش‌های وال استریت جورنال، نیویورک‌تایمز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG