لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

کاخ سفید: هدف دولت آمریکا کاهش تنش و برقراری صلح پایدار در غزه است


جن ساکی بار دیگر بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد
جن ساکی بار دیگر بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه درباره تشدید درگیری بین اسرائیل و فلسطینی گفت که دولت جو بایدن به دنبال کاهش تنش در این منطقه است.

به گزارش رویترز، جن ساکی که در نشست خبری صحبت می‌کرد، بار دیگر بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

جن ساکی گفت، بگذارید اول هر چیزی بگویم که هدف رئیس جمهوری، دولت و تیم امنیت ملی تلاش برای کاهش تنش و دستیابی به یک صلح پایدار است. در تمامی تماس‌ها و مذاکراتی که داشته‌ایم از رئیس جمهوری تا سطوح پایین‌تر و گفت‌وگوهای بسیاری که با رهبران منطقه مانند رهبران فلسطین، رهبران اسرائیلی، مصری‌ها، تونسی‌ها و بسیاری از کسانی بر حماس نفوذ دارند، بر (کاهش تنش و برقراری صلح) متمرکز بوده است.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد، بدیهی است که ما این مساله را از نزدیک زیر نظر داریم. ما همچنان به طور نزدیک در حال تعامل هستیم.گفت‌وگوهای بسیاری داشته‌ایم، که شاید هم غیر علنی باشند چرا که این شاید مسیر بهتری برای دستیابی به کاهش تنش در عرصه درگیری باشد.

خانم جن ساکی در پاسخ به این پرسشی که آیا جو بایدن معتقد است پاسخ اسرائیل به فلسطینی‌ها نامتناسب و نابرابر نیست٬ گفت، رئیس جمهور معتقد است که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد، اگر ما حتی برای لحظه‌ای هم که شده از سیاست فاصله بگیریم، به وضوح خواهیم دید که چه در عرصه (درگیری) اتفاق می‌افتد از دست رفتن جان‌ها، از دست رفتن جان کودکان و خانواده‌ها فرقی هم ندارد که فلسطینی باشند یا اسرائیلی٬ این شرایط تراژیک و وحشتناکی را رقم زده است.

وی اضافه کرد، قطعاً به همین دلیل است که ما بر کاهش تنش در عرصه (درگیری) متمرکز شده‌ایم. این واکنش انسانی در مقابل آنچه شاهدیم است.

خانم ساکی همچنین اظهار داشت، رنجی که غیرنظامیان فلسطینی متحمل می‌شوند نتیجه اقدامات «تروریستی حماس» است که با راکتی پرانی باعث شده است که اسرائیل مجبور به پاسخ شود.

طی روزهای اخیر شماری اعضای دموکرات در کنگره از رویکرد دولت جو بایدن در قبال درگیری بین اسرائیل و فلسطینی انتقاد کرده‌اند.

برنی سندرز، سناتور از ایالت ورمونت روز جمعه گفته است، دولت آمریکا می‌بایست به حمایت از اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پایان دهد.

برنی سندرز در مطلبی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، خواستار تغییر رویکرد فعلی آمریکا در قبال نزاع در خاورمیانه شده و پیشنهاد کرده است که ایالات متحده خط مشی در پیش بگیرد که براساس حقوق بین المللی حفاظت از غیرنظامیان را تضمین می‌کند.

سناتور برنی سندرز که خود یهودی است، از مخالفان سیاست‌های اسرائیل و یکی از منتقدان صریح‌اللهجه در خصوص حمایت آمریکا از اسرائیل است.

در همین حال،سفارت آمریکا در اورشلیم در توییتی اعلام کرد، هادی عمر، دستیار ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطینی‌ها، در راستای تلاش برای برقراری یک آرامش پایدار و به رسمیت شناختن حق اسرائیل در دفاع از خود وارد تل آویو شد.

سفارت آمریکا در توییت خود تصریح کرده است، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حق دارند از آزادی، امنیت، رفاه، و عزت مساوی بهره مند شوند.

در ششمین روز از درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، ارتش اسرائیل به حملات هوایی و زمینی خود به غزه با شدت ادامه داد.

روز گذشته نیز عملیات نظامی ارتش اسرائیل علیه سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه ادامه یافت و حملات راکتی شبه‌نظامیان فلسطینی به اسرائیل نیز در این روز متوقف نشد.

در نخستین ساعات روز جمعه رسانه‌های بین المللی به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل به خاک غزه خبر دادند. اما ساعتی بعد گفته شد که اسرائیل وارد غزه نشده است بلکه حملات هوایی و توپخانه‌ای خود به غزه را تشدید کرده است.

روز جمعه رسانه‌های اسرائیل افشا کردند که اخبار ورود نیروی زمینی اسرائیل به غزه «یک عملیات فریب» بوده تا شبه‎‌نظامیان حماس حین جابه‌جا شدن، هدف نیروهای اسرائیلی قرار گیرند.

در همین زمینه، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است که ارتش اسرائیل به «فریب» رسانه‌ها برای حمله به گروه‌های اسلامگرا در غزه متهم شده است.

فلیسیا شوارتز ، خبرنگار وال استریت جورنال، نیز در توییتی نوشته است، موضوع خبر حمله زمینی اسرائیل به غزه را پس از تایید صریح جاناتان کانریکاس، سخنگوی ارتش اسرائیل منتشر کرده است.

فلیسیا شوارتز اضافه کرده است که سخنگوی ارتش اسرائیل مستقیما به من گفت که نیروهای اسرائیل وارد غزه شده‌اند. اما او دو ساعت بعد حرفش را تغییر داد و ما هم خبر را تغییر دادیم.

واکنش کشورهای عرب

در همین زمینه، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان روز جمعه در تماس تلفنی با ریاض المالکی، همتای فلسطینی خود گفت: ریاض «اقدامات غیرقانونی اسرائیل را محکوم می‌کند.»

وزیر امور خارجه عربستان بر تلاش جهت دستیابی به «راه‌حل عادلانه و فراگیر » برای مساله فلسطین تاکید کرده است.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی هم روز جمعه ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید درگیری بین اسرائیل و فلسطینی، با خانواده قربانیان همدردی کرده است .

شیخ عبدالله بن زاید همچنین خواستار آتش بس فوری در غزه شده است.

وزیر امور خارجه امارات تاکید کرده است که کشورش آماده از تلاش برای آتش بس فوری به طور کامل حمایت کند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که مصر نیز برای کمک به مجروحان حملات اسرائیل مرز رفح را باز کرده است.

با استفاده وب سایت کاخ سفید، آسوشیتدپرس، و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG