لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

گسترش بحران اسرائیل – غزه به کرانه باختری، مرزهای لبنان، اردن و سوریه ‎‎


در برخوردهای نظامیان اسرائیلی با فلسطینیان کرانه باختری در طول روز جمعه دست‌کم ۹ فلسطینی کشته شدند
در برخوردهای نظامیان اسرائیلی با فلسطینیان کرانه باختری در طول روز جمعه دست‌کم ۹ فلسطینی کشته شدند

در حالی که عملیات نظامی ارتش اسرائیل علیه سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه تمام روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت ادامه یافت و حملات راکتی شبه‌نظامیان فلسطینی به اسرائیل نیز در این روز متوقف نشد، هزاران فلسطینی کرانه باختری برای نخستین بار به درگیری‌های گسترده با نظامیان اسرائیلی پرداختند.

در نخستین برخوردهای نظامیان اسرائیلی با فلسطینیان کرانه باختری طی این روز، دست‌کم ۹ فلسطینی با آتش نظامیان اسرائیلی کشته شدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و فلسطینی، یک مرد فلسطینی دیگر نیز روز جمعه در برخورد اسرائیلی‌های ساکن یهودی‌نشین‌ حبرون/ الخلیل از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته و کشته شد.

همچنین اسرائیل اعلام کرد که یک «تروریست فلسطینی» را روز جمعه در نزدیکی شهرک «عوفرا» در کرانه باختری از پای درآورده است چرا که او «قصد داشت سربازان مستقر در محل را با خودرو زیر بگیرد»

منابع فلسطینی گزارش داده‌اند که همچنین ده‌ها تن دیگر از فلسطینیان در درگیری‌های روز جمعه زخمی شدند.

حماس از همبستگی فلسطینیان کرانه باختری استقبال کرده است. اما به جز کرانه باختری، تنش به مرزهای لبنان، اردن و سوریه نیز سرایت کرد.

گزارش‌ها حاکی است یک مرد لبنانی در جریان تظاهراتی که صدها تن از مردم لبنان روز جمعه در نزدیکی مرز با اسرائیل برگزار کردند، با شلیک تانک‌های نظامیان اسرائیلی در منطقه مرزی «مطولا» کشته شد.

ارتش اسرائیل گفته است که این لبنانی تلاش کرده بود تا از حصار مرزی «عبور کند». رسانه‌های لبنانی او را یک جوان ۲۱ ساله از ساکنان دهکده عدلون در جنوب لبنان معرفی کردند. ساعاتی قبل از آن سه راکت از لبنان به سوی شمال اسرائیل نشانه‌گیری شده بود که به آب‌های دریای مدیترانه اصابت کرد.

رسانه‌‎های لبنانی خبر داده‌اند که نیروهای امنیتی کشورشان عوامل حملات راکتی به اسرائیل را «شناسایی و بازداشت کرده‌اند».

در اردن نیز همچنین هزاران تن از مردم به‌خشم آمده از اقدامات اسرائیل به سوی مرز کشورشان با اسرائیل راه‌پیمایی کردند اما نیروهای امنیتی اردن مانع از نزدیک شدن آنها به مرز شدند.

همچنین در تحولی دیگر سه فروند راکت روز جمعه از نزدیکی مرز سوریه به اسرائیل شلیک شد که در بخش جولان فرود آمد. به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، عامل شلیک راکت‌ها هنوز معلوم نیست اما این حمله تلفات و خسارتی نداشته چون راکت‌ها در فضای باز فرود آمده است.‎

فرمانده کل پلیس اسرائیل: نماینده راستگرای مجلس اسرائیل بانی انتفاضه جدید است

همزمان، شرایط اضطراری در شهر «لود» و برخی دیگر از شهرهای عربی- یهودی اسرائیل از بیم زد و خوردهای عامدانه دو قوم علیه یکدیگر، ادامه یافته و کماکان حضور نیروهای امنیتی و نظامیان اسرائیلی در این مناطق چشمگیر است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که آوی هار- اِوِن، «یکی از پدران صنعت موشکی اسرائیل» پنج‌شنبه شب در یکی از هتل‌های شهر شمالی عکا بر اثر آتش‌سوزی عمدی هتل به شدت زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته است. او که ۸۴ سال دارد، رییس پیشین برنامه فضایی اسرائیل بوده است.

میزان قابل توجهی از اموال یهودیان و اعراب در شهرهایی که این درگیری‌های بی‌سابقه در آن در جریان است، نابود شده و دستکم یک مرد عرب در شهر «لود» با گلوله یک اسرائیلی کشته شده است.

یعکوو شبتای، فرمانده کل پلیس اسرائیل، روز جمعه به صراحت گفت که ایتامار بن‌گویر، یک نماینده مجلس اسرائیل، باعث و بانی انتفاضه جدید علیه اسرائیل است.

ایتامار بن‌گویر با حمایت بنیامین نتانیاهو از ماه گذشته به عضویت مجلس درآمده است. به گفته فرمانده پلیس اسرائیل، تحریکات ایتامار بن‌گویر عامل شعله‌ور شدن خشم فلسطینیان محله «شیخ جراح» شد که به سلسله رویدادهای بعدی انجامید.

این نماینده مجلس اسرائیل که مصونیت سیاسی دارد، مورد حمایت راستگرایان و شهرک‌نشین‌های اسرائیل است.

دور جدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان، از آغاز ماه رمضان بر سر اختلاف در خصوص مالکیت چند خانه در محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس آغاز شد که در آخرین جمعه ماه رمضان به درگیری‌های گسترده در «حرم شریف» منجر شد. بیش از ۶۰۰ فلسطینی در رویدادهای حرم زخمی شده بودند.

حماس روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت به اسرائیل ضرب‌الاجل داد که تا غروب آن روز نظامیانش را از «حرم شریف» بیرون ببرد و ساکنان فلسطینی محله «شیخ جراح» را به حال خود بگذارد. حماس با به سر رسیدن ضرب‌الاجل، حملات راکتی به اسرائیل را با شلیک هفت فروند راکت به اطراف اورشلیم آغاز کرد.

اسرائیل این اقدام حماس را «عبور از خطوط قرمز» نامید و ساعتی پس از حملات راکتی حماس، ضربات سنگین هوایی علیه این جنبش فلسطینی و سایر زیرساخت‌های وابسته به حماس در غزه را آغاز کرده که کماکان ادامه دارد.

جزییات حملات هوایی اسرائیل و شلیک‌های راکتی از بامداد جمعه

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ۱۶۰ جنگنده این کشور همراه با شمار زیادی از تانک، بامداد جمعه با حملات همزمان هوایی و توپخانه تونل‌های حماس در غزه را بمباران کردند.

رسانه‌های اسرائیل افشا کردند که اخبار ورود نیروی زمینی اسرائیل به غزه «یک عملیات فریب» بوده تا شبه‎‌نظامیان حماس حین جابه‌جا شدن، هدف نیروهای اسرائیلی قرار گیرند.

اما به گزارش سایت وای.نت، برنامه اسرائیل برای کشتن سران شاخه نظامی حماس در این بمباران‌ها «موفق نبوده و آنها زنده مانده‌اند».

«اتاق عملیات مشترک مقاومت» که فرماندهان شبه‌نظامی حماس و جهاد اسلامی در آن عملیات علیه اسرائیل را از غزه هدایت می‌کنند، با انتشار بیانیه‌ای گفته است «طرح فریب» اسرائیل را که با هدف کشتن صدها نیروی شبه‌نظامی اجرا شد، «ناکام گذاشت».

اسرائیل می‌گوید حماس با سال‌ها کار، تونل‌های طولانی در نزدیکی مرز با اسرائیل حفر کرده و از جمله به قاچاق اسلحه از صحرای سینای در شمال مصر به باریکه غزه مبادرت می‌کند.

حماس که ضربه خوردن تونل‌های خود را تایید نکرده، به حملات راکتی به شهرهای مختلف اسرائیل، از جمله در جنوب این کشور، ادامه داده است.

اسرائیل نیز در حملات هوایی روز جمعه شمار دیگری از تاسیسات و مراکز مهم تجاری و اقتصادی در غزه را با این عنوان که ابزاری برای درآمد حماس بوده‌اند، بمباران کرد؛ از جمله بانک صنایع در غزه هدف قرار گرفت. در روزهای گذشته نیز ۵ شعبه بانک انتاج در غزه منهدم شد.

این بحران در حالی ادامه یافته که فلسطینیان درنظر دارند روز شنبه ۲۵ اردیبهشت در هفتاد و سومین سالروز تشکیل اسرائیل، که آن را «روز نکبت» می‌نامند، تظاهرات علیه اسرائیل را گسترش دهند.

از سوی دیگر، دولت جو بایدن با اعزام یک دیپلمات آمریکایی به نام هادی عمرو به منطقه تلاش برای پایان دادن به بحران را آغاز کرد. آقای عمرو روز جمعه به اسرائیل رسید.

از آغاز عملیاتی که اسرائیل آن را «محافظ دیوارها» نامیده، این کشور متحمل خسارات سنگین اقتصادی شده و ۷ کشته غیرنظامی داده و یک سربازش نیز کشته شده است. همچنین بیش از ۱۵۰ اسرائیلی در حملات راکتی زخمی شده‌اند.

حماس که حملات این دور علیه اسرائیل را «شمشیر قدس» نامیده، کشته شدن شماری از شبه نظامیان خود در بمباران‌های اسرائیل را تایید کرده ولی وزارت بهداشت غزه می‌گوید، تا ظهر روز جمعه دستکم ۵۱ تن از ۱۲۲ کشته در غزه، زنان و کودکان بودند. شمار مجروحین در غزه از ۸۵۰ تن فراتر رفته است.

XS
SM
MD
LG