لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

استقبال اسرائیل از انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا


شماری از مقام‌های اسرائیلی با استقبال از انتصاب جان بولتون به مقام مشاور امنیت ملی آمریکا، از او به عنوان «یک دوست حقیقی» برای این کشور یاد کردند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، شامگاه پنج‌شنبه دوم فروردین خبر داد که جان بولتون از حدود دو هفته دیگر جایگزین هربرت مک مستر خواهد شد.

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، روز جمعه جان بولتون را «دوست اسرائیل و متبحر در امور اسرائیل» توصیف کرد.

به نوشته روزنامه معاریو، سفیر اسرائیل در ادامه تأکید کرده است که جان بولتون و مایک پمپئو «دیدگاههای روشنی» در مخالفت با سیاست‌های دولت باراک اوباما «در سازش با ایران و با برجام» بیان کرده‌اند.

مایک پمپئو از سوی دونالد ترامپ به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه به کنگره معرفی شده است.

از سوی دیگر نفتالی بنت، وزیر آموزش و پرورش اسرائیل و رهبر حزب راستگرای «خانه یهود» روز جمعه جان بولتون را «دوست واقعی اسرائیل»، «یک کارشناس فوق‌العاده در امور امنیتی» و «یک دیپلمات باتجربه» توصیف کرد و انتصاب او را به سمت جدید تصمیمی «عالی» خواند.

آیلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل نیز در توییتر خود نوشت: پرزیدنت ترامپ «دوستان حقیقی اسرائیل را به پست‌های مهم می گمارد؛ جان بولتون یکی از برجسته ترینِ آنها ست؛ یک انتصاب عالی».

خانم شاکد در ادامه جان بولتون را «باتجربه و دارای دیدگاه‌هایی خلاقانه» توصیف کرده و نوشته است: هر چه زمان می‌گذرد بیشتر معلوم می‌شود که دولت ترامپ «دوستدار اسرائیل» است.

شبکه هفت اسرائیل نیز در گزارشی درباره انتصاب جدید جان بولتون، به مصاحبه او با این شبکه در سال ۲۰۱۵، اندکی پیش از امضا شدن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، اشاره کرده است که در آن گفته بود: اگر اسرائیل بیش از این صبر کند، ایران از توانایی «پاسخگویی هسته‌ای» برخوردار می‌شود و تل‌آویو «بزودی ناچار خواهد شد با اتخاذ تصمیمی بسیار دشوار» به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

ایران همواره تأکید کرده است فعالیت‌های اتمی‌اش صلح‌آمیز بوده است.

جان بولتون و منازعه اسرائیل – فلسطینی‌ها

به گزارش شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، جان بولتون راه‌حل دو کشور مستقل را رد می‌کند و آن را «یک اندیشه مرده» می‌داند.

با این حال سیاست رسمی دولت آمریکا حمایت از راه‌حل دو کشور مستقل است و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است هر راه‌حلی که مورد حمایت اسرائیل و فلسطینی‌ها باشد، او نیز از آن حمایت خواهد کرد و دولت او به تلاش‌هایش برای دستیابی به «توافق قرن» در حل این «دیرپاترین نزاع در منطقه» ادامه خواهد داد.

جان بولتون حدود سه ماه پیش در اظهاراتش در کنگره آمریکا از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم حمایت کرده و از آن به عنوان «یک گام درست و منطقی» که «اثرات مثبتی بر روند سیاسی خاورمیانه خواهد داشت» نام برده بود.

او در آن نشست تأکید کرده بود: «اورشلیم، آن‌گونه که در قطعنامه ۱۸۱ شورای امنیت آمده است، هرگز یک شهر بین‌المللی نخواهد شد».

جان بولتون، جمهوریخواه ۶۹ ساله، در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، با آغاز به کار جان بولتون، وزنه چهره‌های همسو با اسرائیل در دولت آمریکا سنگین‌تر می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که دو هفته پیش در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کرده بود هفته گذشته از اقدام او در انتصاب مایک پمپئو به مقام وزارت امور خارجه بسیار تمجید کرد.

مایک پمپئو نیز پیش تر نقش نخست وزیر اسرائیل را در جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای موجب «قدردانی عمیق» دانسته است.

واکنش ایران

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، همزمان با تعطیلات نورورزی، هنوز واکنشی به انتصاب جدید در دولت دونالد ترامپ ابراز نکرده‌اند. تنها عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در کانال تلگرامی‌اش این خبر را «کوتاه اما معنادار» توصیف کرده و با متهم کردن جان بولتون به حمایت از سازمان مجاهدین خلق، نوشته خود را به تحلیل این سازمان اختصاص داده است.

در واکنشی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل و همچنین انتصابات اخیر در کاخ سفید گفته است: «تقویت رویکرد امنیتی، برای کسب سود تجاری بیشتر آمریکای ترامپ، تاکتیک جدید آنها ست».

XS
SM
MD
LG