لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

راهپیمایی هزاران اسرائیلی علیه نتانیاهو


مخالفان بنیامین نتانیاهو شنبه شب در ۱۵ شهر اسرائیل علیه او راهپیمایی و تجمع کردند.
مخالفان بنیامین نتانیاهو شنبه شب در ۱۵ شهر اسرائیل علیه او راهپیمایی و تجمع کردند.

موشه یعلون، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، در تظاهرات هزاران اسرائیلی علیه فساد منتسب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، گفت: «فساد در اسرائیل، تهدیدی بزرگ تر از ایران و حماس است». تظاهرکنندگان در این تظاهرات که شنبه شب دوم دی،‌ در چند شهر اسرائیل برگزار شد،‌ خواستار استعفای نتانیاهو شدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هزاران شهروند این کشور برای چهارمین هفته پی‌درپی، شامگاه شنبه در تل آویو، اورشلیم، حیفا و ۱۲ شهر دیگر برای اعتراض به فسادی که آقای نتانیاهو و برخی از نزدیکان سیاسی و خانواده او به آن متهم شده‌اند، راهپیمایی و تجمع کردند.

در حالی که تظاهرات هفته‌های گذشته، عمدتا از سوی نیروهای سیاسی مخالف بنیامین نتانیاهو برگزار می‌شد، این بار راست‌گرایان و حامیان پیشین آقای نتانیاهو در حزب لیکود نیز دو تجمع اعتراضی را در میدان صیون و در میدان پاریس در مقابل دفتر و اقامتگاه نخست وزیر در اورشلیم برگزار کردند و گفتند آنها نیز خواستار کناره گیری او هستند.

شماری از سیاستمداران شناخته شده جناح راست با شرکت در تجمع اورشلیم گفتند که «اسرائیل برای آنها مهمتر از نتانیاهو است».

این تظاهرات در حالی برگزار شد که بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته برای هفتمین بار از سوی بازجویان ستاد مبارزه با فساد در پلیس بازجویی شد. پلیس اعلام کرد که دو پرونده تحقیق از نتانیاهو تکمیل شده است و در آینده نزدیک، به دادستانی توصیه خواهد کرد که علیه نتانیاهو کیفرخواست صادر کند یا خیر.

پرونده موسوم به «یک هزار» علیه بنیامین نتانیاهو درباره دریافت هدایای گرانبها در طول سال‌ها از سوی میلیاردرهای یهودی خارجی است. او گرفتن هدایا را تایید می‌کند ولی می‌گوید آنها «دوستان خانوادگی» بوده‌اند؛ اما بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، دستیار دو تن از این کلان ثروتمندان به پلیس گفته‌اند که سارا، همسر نخست وزیر اسرائیل، گاهی با خشم این هدایا را درخواست و نوع هدایا را تعیین می‌کرد.

بنیامین نتانیاهو در پرونده موسوم به «دو هزار» نیز به این دلیل بازجویی شد که مظنون به تبانی با صاحب روزنامه یدیعوت آخرونوت است تا در ازای کاهش انتقاد از او در این روزنامه، وی با اعمال نفوذ بر روزنامه پرتیراژ «اسرائیل هیوم»، کاری کند که شمارگان روزانه این روزنامه رقیب کم و دستکم یک مجله سیاسی هفتگی این روزنامه حذف شود.

پلیس اسرائیل در ماه‌های گذشته از بیش از ده تن از مقام‌های پیشین دفتر نخست وزیری و نزدیکان بنیامین نتانیاهو و وکیل و پسرخاله او نیز در پرونده «سه هزار»، به اتهام تبانی و فساد در خرید زیردریایی از آلمان برای ارتش بازجویی کرده اما آقای نتانیاهو از این پرونده مبری مانده است.

او چهارشنبه گذشته در یک سخنرانی در میان طرفداران حزب لیکود، پلیس را مورد تمسخر قرار داد و گفت بخش بزرگی از پرونده‌هایی که با توصیه پلیس به دادستانی و دادگاه کشیده شد، «به سطل زباله انداخته شد»؛ در مقایل، رونی الشیخ، فرمانده پلیس گفت که پلیس در برابر این رفتار نخست وزیر، سکوت می‌کند و وظیفه حرفه‌ای خود را انجام می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو در آن سخنرانیِ مملو از طعنه و انتقاد علیه روزنامه نگاران اسرائیل، و در حالی که حالت چهره و لحن صدای مجریان تلویزیونی را تقلید می کرد، مدعی شد که آنها سال‌ها است که به او و خانواده‌اش «اتهامات بیهوده» زده اند.

آقای نتانیاهو که در مجموع حدود ۱۰ سال نخست وزیر بوده است و در دوره کنونی، سومین دوره پی در پی نخست وزیری را می‌گذراند، همچنان ابراز «اطمینان» می‌کند که پرونده‌های تحقیقی علیه او به محاکمه کشیده نخواهد شد و دوره قانونی دولت سومش تا بهار ۲۰۱۹ میلادی ادامه خواهد یافت.

بر اساس تازه ترین نظرسنجی، ۶۳ درصد از اسرائیلی‌ها گفته‌اند اگر دادستانی علیه بنیامین نتانیاهو کیفرخواست صادر کند، او باید کنار برود اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع و رهبر حزب هم‌پیمان با آقای نتانیاهو هفته گذشته گفت به او توصیه کرده است حتی با وجود ارائه کیفرخواست، تا پایان محاکمه در سمت نخست وزیری بماند.

بر اساس نظرسنجی روز شنبه دوم دی، ۵۹ درصد افکار عمومی به پلیس دربرابر بنیامین نتانیاهو اطمینان دارند در حالی که ۲۷ درصد، ادعای وی در مورد بی گناهی را باور می‌کنند.

همزمان به گزارش رسانه‌های اسرائیل، قرار بود داوید بیتان، نزدیک ترین فرد سیاسی به بنیامین نتانیاهو، روز یکشنبه سوم دی، برای چهارمین بار در روزهای گذشته، در ستاد مبارزه با فساد در پلیس بازجویی شود. آقای بیتان که رئیس فراکسیون احزاب هم‌پیمان با دولت بود، روز پنجشنبه با ادامه بازجویی پلیس، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

رسانه های اسرائیل / ب.ک
XS
SM
MD
LG