لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

«راهپیمایی شرم»‌ علیه «فساد» دولت نتانیاهو


برگزارکنندگان تظاهرات می‌گویند از این پس، هر شنبه شب، «راهپیمایی شرم» را در تل آویو و شهرهای دیگر اسرائیل برگزار خواهند کرد.
برگزارکنندگان تظاهرات می‌گویند از این پس، هر شنبه شب، «راهپیمایی شرم» را در تل آویو و شهرهای دیگر اسرائیل برگزار خواهند کرد.

دهها هزار اسرائیلی علیه «فساد» دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، در تل آویو، حیفا و چند شهر دیگر تظاهراتی با نام «راهپیمایی شرم» برگزار کردند. همزمان تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با متزلزل شدن جایگاه آقای نتانیاهو در زمینه اتهام‌های فساد، حزب رقیب او «یش آتید» تقویت شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تظاهرات مخالفان دولت در شامگاه شنبه ۱۱ آذر، در پی اقدامات اخیر حزب لیکود برای تصویب قوانینی در دفاع از نخست وزیر در مجلس اسرائیل در ارتباط با اتهامات فساد برگزار شد. تظاهرکنندگان به طولانی شدن تحقیقات پلیس از بنیامین نتانیاهو و عدم تصمیم گیری در این باره نیز اعتراض کردند.

برگزارکنندگان تظاهرات به رسانه‌های اسرائیل گفتند که از این پس، هر شنبه شب، «راهپیمایی شرم» را در تل آویو و شهرهای دیگر این کشور برگزار خواهند کرد.

عوزی آزاد، مشاور پیشین امنیت ملی در دولت بنیامین نتانیاهو و مقام ارشد پیشین سازمان جاسوسی موساد، که اکنون یکی از منتقدین سرسخت نخست وزیر اسرائیل است، از سخنرانان تظاهرات در تل آویو بود.

او یکشنبه به وب‌سایت «وای.نت» گفت: «برگزاری تظاهرات در بلوار روتچیلد در تل آویو، جایی که بن گوریون ۷۰ سال پیش استقلال اسرائیل را در آن اعلام کرد، اهمیت نمادین داشت».

عوزی آراد اشاره کرد که با سخنرانی در برابر جوانان، سالمندان، چپ‌گرایان و راست‌گرایان می خواست تاکید کند که فساد ریشه دار دولتی، حتی به امنیت ملی اسرائیل سرایت کرده است؛ اشاره او به اتهام فساد در خرید زیردریایی‌ها از آلمان برای ارتش اسرائیل بود.

وی افزود: شماری از اعضای موساد را که برای حمایت از این تظاهرات به خیابان های تل آویو آمده بودند، مشاهده کرده است.

تظاهرکنندگان اقدام حزب لیکود که هفته گذشته قانون تازه ای را در شور نخست به تصویب مجلس رساند، مایه شرم اسرائیل دانستند؛ بر اساس این قانون، پلیس از این پس، از انتشار نظر نهایی‌اش در پرونده اتهامات فساد به مقامات ارشد، مانند نخست وزیر منع می شود.

دولت بنیامین نتانیاهو برای کسب رای اکثریت، همه وزیران و اعضای حامی دولت در کنست را که در سفر خارجی هستند، به بازگشت فوری فرا خوانده بود

قرار است دور دوم و سوم این قانون در روزهای آینده به رای گیری مجلس گذاشته ‌شود.

قانون یاد شده که دادستان و احزاب مخالف از آن انتقاد کرده‌اند، در شرایطی در دور نخست تصویب شد که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سرنوشت یکی از دو پرونده اتهامی فساد و تبانی علیه بنیامین نتانیاهو به مرحله سرنوشت ساز خود نزدیک می‌شود.

فرماندهان پلیس تایید کرده‌اند که پلیس در آینده بسیار نزدیک به دادستان توصیه خواهد کرد که آقای نتانیاهو به‌خاطر گرفتن هدایای کلان در طول ۱۷ سال گذشته محاکمه شود یا خیر.

او گرفتن هدایا از دوستان خارجی، مانند آرنون میلچن، میلیاردر استرالیایی، و جیمز پاکر، میلیاردر اتریشی، را تایید می کند اما مدعی است که این هدایا صرفا بر اساس دوستی خانوادگی به او و زنش داده شده است.

از سوی دیگر، گزارش‌های متعدد رسانه‌های اسرائیل در هفته گذشته، بر اساس گفته‌های دستیاران دو میلیاردری که مورد سئوال پلیس قرار گرفته‌اند، مدعی است که همسر بنیامین نتانیاهو به آنها تلفن می‌کرده و خواستار دریافت هدایا می‌شده است.

بازجویان پلیس به سرپرستی بازجوی ایرانی تبار، کوروش برنور، برای تحقیق در باره اتهام گرفتن هدایا به چند کشور جهان سفر کرده و از میلیاردرهای یاد شده در پرونده هدایا و همچنین از شلدون ادلسون، میلیاردر بزرگ آمریکایی، در پرونده تبانی نتانیاهو در مورد روزنامه های اصلی اسرائیل به نفع او، پرسیده‌اند.

به‌نوشته روزنامه هاآرتص، آری هرو، مقام ارشد پیشین دفتر نخست وزیری اسرائیل، حاضر شده است علیه آقای نتانیاهو در پرونده تبانی بر سر روزنامه ها شهادت دهد و احتمال ارائه کیفرخواست علیه او در پرونده تبانی با مالک روزنامه یدیعوت آخرونوت برای کاهش انتقاد از دولت در برابر افزایش تیراژ این روزنامه بیشتر شده است.

در این میان، پرونده تحقیقات از بیش از ده نفر از نزدیکان سیاسی و بستگان نتانیاهو در پرونده گرفتن رشوه در خرید زیردریایی ها از آلمان برای ارتش اسرائیل کماکان ادامه دارد؛ میکی گانور، مقام ارشد پیشین در این پرونده علیه نزدیکترین افراد به نتانیاهو از جمله وکیل و پسرخاله نخست وزیر، شهادت داده است.

همزمان، پرونده تحقیقات از داوید بیتان حامی مهم نتانیاهو و رییس احزاب پارلمانی در مجلس، از روز یکشنبه ۱۲ آذر وارد مرحله تازه ای شد و با آغاز بازجویی از او در ستاد مبارزه با فساد در پلیس، شمار زیادی از مقامات پیشین شهرداری شهر «ریشون لتسیون» دستگیر شدند.

داوید بیتان، معاون سابق شهرداری ریشون لتسیون، در این رابطه از سوی پلیس بازجویی شده است. او متهم است که در ساخت و سازها، با افراد متهم به تبهکاری مالی تبانی کرده است و آنها بدهی‌های او را پرداخت ‌کرده‌اند. آقای بیتان این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید پای او نیز به‌خاطر غرض ورزی رقبای آقای نتانیاهو، به پلیس کشانده شده است.

حامیان دولت بنیامین نتانیاهو نیز آغاز بازجویی از داوید بیتان را تلاش دیگری از سوی پلیس و مخالفان برای ضربه زدن به دولت دانسته و به آن اعتراض کرده‌اند.

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می دهد با ادامه گزارش‌های فساد درمورد بنیامین نتانیاهو، همسر و چند تن از حامیانش، محبوبیت حزب رقیب «یش آتید» افزایش یافته است.

این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حزب به رهبری یائیر لاپید، در افکار عمومی به سطح حزب لیکود رسیده است.

یائیر لاپید و آوی گبایی، رهبر حزب کارگر، تلاش های خود را برای ضربه زدن به دولت و نزدیک کردن موعد انتخاباتی گسترش داده اند.

اما بنیامین نتانیاهو همچنان تاکید می‌کند که همه اتهامات به او بی‌اساس است و در جایگاه نخست وزیری باقی می‌ماند.

در این ارتباط، میکی زوهار، از حامیان دولت در مجلس، نیز به وای.نت گفت: اگر مخالفان شامگاه شنبه ۳۰ هزار تن را به خیابان آوردند، حامیان دولت در صحنه عمل و در انتخابات، یک میلیون تن را پای صندوق‌های رای می‌آورند

XS
SM
MD
LG