لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

نتانیاهو برای پنجمین بار تحت بازجویی قرار می‌گیرد


بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته تکرار کرده که پرونده اتهامات علیه او به جایی نخواهد رسید چون خطایی نکرده است
بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته تکرار کرده که پرونده اتهامات علیه او به جایی نخواهد رسید چون خطایی نکرده است

نخست وزیر اسرائیل پنجشنبه هجدهم آبان برای پنجمین بار طی ماه‌های اخیر از سوی بازجویان ستاد مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل در اقامتگاه نخست وزیری مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

‎به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ادامه بازجویی از بنیامین نتانیاهو مربوط به دو پرونده دریافت هدایا از دوستان میلیاردرش و نیز تبانی با صاحب یدیعوت آخرونوت برای کاهش انتقاد از دولت در برابر افزایش تیراژ این روزنامه است.

دو پرونده یاد شده به نام‌های «یک هزار» و «دو هزار» از مدتی پیش در جریان بوده است.

بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته تکرار کرده که این پرونده‌ها به جایی نخواهد رسید چون خطایی نکرده است؛ او دریافت سیگار برگ و هدایایی مانند شامپاین در طول سال‌ها از دوستانش را تایید می‌کند اما می‌گوید در برابر این هدایا امتیازی به این میلیاردرها نداده است.

پلیس اسرائیل در روزهای گذشته شاکی شد که چند درخواستش برای تعیین وقت جهت ادامه بازجویی از نخست وزیر، از سوی دفتر او با این دلیل که نخست وزیر مشغول کارهای سیاسی و ملاقات و سفر است، رد شده بود.

پلیس تهدید کرده بود اگر دفتر نتانیاهو همکاری نکند، او را به تعیین وقت برای ادامه بازجویی مجبور می‌کند.

به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، بازجویان در بازجویی پنجشنبه، نتانیاهو را با آری هرو رییس پیشین دفتر نخست وزیری روبه‌رو می‌کنند.

دادستانی چند ماه پیش موافقت کرد که اگر آری هرو شهادت بدهد، خود او از مجازات در امان می‌ماند.

به گزارش جروزالم پست، پلیس کشور همچنین سه‌شنبه شانزدهم آبان رون درمر سفیر اسرائیل در آمریکا را به عنوان یک فرد مطلع و نه متهم، در پرونده «دریافت هدایا» مورد سئوال قرار داد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بازجویی جدید از نتانیاهو در پی تحقیقاتی که در روزهای گذشته پلیس اسرائیل از بلندپایه‌ترین مقامات نزدیک به نخست وزیر به عمل آورده، اهمیت بیشتری یافته است.

پلیس اسرائیل از یکشنبه چهاردهم آبان اسحاق مولخو و داوید شیمرون را هر روز تا به مدت پانزده ساعت بازجویی کرده است.

اسحاق مولخو حقوقدانی است که رسانه‌های اسرائیل او را وزیر خارجه واقعی می‌دانند و نوشته‌اند، او از سوی نتانیاهو مهم‌ترین ماموریت‌های سیاسی و امنیتی را از سال ها پیش انجام داده است.

داوید شیمرون حقوقدان دیگری است که پسرخاله بنیامین نتانیاهو هم محسوب می‌شود و با وجود آنکه دیپلمات نیست، اما در کنار اسحاق مولخو، دومین فرد مورد اعتماد نتانیاهو در طول چند دهه بوده است.

انتشار خبر تحقیق پلیس از اسحاق مولخو و داوید شیمرون، نظر به نزدیکی این افراد به نتانیاهو و این واقعیت که پلیس ساعت شش و نیم بامداد یکشنبه به درب خانه آنها رفته و آنان را برای تحقیقات برده، به منزله یک زلزله سیاسی در اسرائیل تلقی شد.

پلیس اسرائیل اسحاق مولخو و داوید شیمرون را به ظن ارتباط با پرونده اتهامی «سه هزار»، فساد مالی در نحوه خرید زیردریایی‌های پیشرفته از آلمان مورد بازجویی قرار داده است.

در همین حال، مشاور حقوقی دولت می‌گوید که نتانیاهو با پرونده خرید زیردریایی‌های آلمانی ارتباطی ندارد و «متهم نیست». اما یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید» چهارشنبه هفدهم آبان در کنست ابراز «اطمینان» کرد که پرونده زیردریایی‌ها به بازجویی از نتانیاهو کشیده خواهد شد.

اهود باراک نخست وزیر پیشین اسرائیل نیز خواهان تحقیق پلیس از نتانیاهو در ماجرای زیردریایی‌ها است.

ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع پیشین کسی بود که سال گذشته اتهام فساد در معامله نظامی با آلمان را مطرح کرد و راویو دروکر یک روزنامه‌نگار منتقد این ماجرا را با شدت پیگیری کرد تا به پرونده اتهامی کشیده شد.

میکی گانور نماینده مجتمع آلمانی تیسن کروپ، سازنده زیردریایی‌ها، در ازای این که مجازات نشود، به دادستانی اسرائیل قول داد که نقش افراد را در پرونده زیردریایی‌ها فاش کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، میکی گانور زد و بندها از جمله اتهام در مورد وجود قرار برای دادن سهم بیست درصدی از سود معامله زیردریایی‌ها را به داوید شیمرون، وکیل و پسرخاله نتانیاهو، فاش کرد.

«انتقام از پلیس» و شکایت یک خدمتکار دیگر از همسر نتانیاهو

چهارشنبه هفدهم آبان، تنها یک روز پیش از بازجویی پنجم پلیس از نتانیاهو، سیاستمداران حزب حاکم لیکود که نتانیاهو رهبر آن است، طرحی را در کنست با اکثریت شکننده به تایید رساندند که قرار است از نقش پلیس در پرونده‌های اتهامی مختلف علیه مقامات دولتی کم کند.

سیاستمداران احزاب اپوزیسیون این طرح را تقلا برای «نجات نتانیاهو» نامیده و آن را مایه ننگ دموکراسی دانستند.

احزاب اپوزیسیون همچنین تلاش لیکود برای کاستن از حقوق فرمانده کل پلیس کشور را انتقام گرفتن از ماجرای تحقیقات پلیس از نخست وزیر دانسته‌اند.

داوید ام سالم یک عضو لیکود طرح کاهش حقوق فرمانده کل پلیس را ارائه کرده و گفته است، فرمانده پلیس بیش از رییس ستاد کل ارتش و رییس قوه قضاییه و دو برابر نخست وزیر حقوق می‌گیرد.

نتانیاهو چند هفته پیش از رونی الشیخ فرمانده پلیس که از سوی خود او به این مقام منصوب شد، انتقاد کرده بود.

اما این‌ها همه مشکلات نتانیاهو نیست؛ خانم شیرا ربان یک زن جوان مذهبی خدمتکار در اقامتگاه نخست وزیری چهارشنبه هفدهم آبان علیه سارا نتانیاهو همسر نخست وزیر به دادگاه اورشلیم شکایت کرد و مدعی شد که خانم نتانیاهو با وی به شدت بدرفتاری می‌کرده و او احساس می‌کرده که «برده» است.

وکیل خانم نتانیاهو چهارشنبه از دادگاه خواست پرونده اتهامی جدید علیه همسر نخست وزیر را رد کند زیرا به گفته این وکیل، رقیبان نخست وزیر با غرض‌های سیاسی، این زن را به ارائه شکایت تحریک کرده‌اند.

شکایات دیگری از سوی کارمندان و خدمتکاران اقامتگاه نخست وزیری علیه خانم نتانیاهو در طول سال‌ها در دادگاه‌های اسرائیل مطرح بوده است.

XS
SM
MD
LG