لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

هشدار دوباره اسرائیل درباره ارسال سلاح برای حزب‌الله لبنان


اسرائیل کاتز (چپ)، وزیر اطلاعات اسرائیل.
اسرائیل کاتز (چپ)، وزیر اطلاعات اسرائیل.

در پی انتشار خبری مبنی بر حمله دوباره اسرائیل به خاک سوریه، یک وزیر اسرائیلی روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، بدون تایید آن، بار دیگر در مورد ارسال سلاح برای حزب‌الله لبنان هشدار داد.

ساعتی پیش از آن،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرمانده نیروهای طرفدار بشار اسد گزارش داده بود که یک هواپیمای اسرائیلی یک کارخانه مس در نزدیکی شهر حمص را بمباران کرده است.

طبق این گزارش نیروهای ارتش سوریه در واکنش به این حمله، به سوی هوایپمای اسرائیلی موشک زمین به هوا شلیک کردند.

شهرک صنعتی هسیا در ۳۱ کیلومتری جنوب حمص و ۱۱۲ کیلومتری شمال دمشق قرار دارد.

هنوز جزئیات این حمله مشخص نشده و از میزان تلفات و خسارات آن نیز گزارشی منتشر نشده است، اما ناظر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می‌گوید که هدف این حمله هوایی «یک سازه نظامی» بوده است.

در حالی که سخنگوی ارتش اسرائیل نیز از تایید یا عدم تایید این خبر سر باز زد، رویترز به نقل از شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل گفت که هواپیمای اسرائیلی پس از حمله «صحیح و سالم» به پایگاه خود بازگشته است.

اسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز روز پنج‌شنبه از تایید یا عدم تایید این خبر شانه خالی کرد، اما بار دیگر هشداری را به زبان آورد که دولت بنیامین نتانیاهو تاکنون چند بار اعلام کرده است.

آقای کاتز گفت: «من البته نمی‌توانم درباره گزارش‌ها از حمله ارتش به سوریه حرفی بزنم، اما موضع اسرائیل روشن است: قاچاق سلاح برای حزب‌الله خط قرمز ماست.»

به گفته آقای کاتز، خط قرمز اسرائیل علاوه بر قاچاق تسلیحات، «تثبیت ایران در سوریه» نیز هست.

این وزیر اسرائیلی در ادامه گفت که کشورش «بر اساس اطلاعاتی که به دست می‌آوریم» از «قاچاق» سلاح برای حزب‌الله جلوگیری خواهیم کرد.

در همین زمینه پیشتر در شهریورماه روزنامه جروزالم پست گزارش داده بود که اسرائیل با این انگیزه که مانع از تقویت نظامی ایران و تثبیت جای پای این کشور و حزب‌الله به نزدیکی مرزهای سوریه با اسرائیل شود، حمله به سوریه را افزایش داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، نیز در سخنرانی اخیر خود در سازمان ملل متحد گفت که کشورش نخواهد گذاشت که ایران و حزب‌الله به «اقدامات تروریستی» از خاک سوریه با هدف «ضربه زدن به اسرائیل» ادامه دهند.

رویترز به نقل از نیروی هوایی اسرائیل می‌گوید که هواپیماهای اسرائیلی در سال‌های اخیر «نزدیک به صد بار» به کاروان‌های تسلیحات برای ارتش سوریه و حزب‌الله حمله کرده‌اند.

در همین زمینه ارتش اسرائیل روز ۲۴ مهرماه اعلام کرد که یک سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه را در یک حمله هوایی «منهدم» کرده است.

روز ۳۱ شهریورماه نیز رسانه‌های خاورمیانه با انتشار گزارش‌هایی از یک حمله هوایی دیگر به یک انبار نظامی در نزدیکی فرودگاه دمشق، این حمله را به اسرائیل نسبت دادند.

XS
SM
MD
LG