لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

حمله هوایی منتسب به اسرائیل به یک انبار نظامی در نزدیکی فرودگاه دمشق


زبانه‌های آتش و دود ناشی از حمله به فرودگاه نظامی مزه در نزدیکی دمشق در دی ماه سال ۹۵؛ رسانه‌های اسرائیل حمله بامداد جمعه را چهارمین حمله از این نوع به سوریه در سال ۲۰۱۷ توصیف کرده‌اند.
زبانه‌های آتش و دود ناشی از حمله به فرودگاه نظامی مزه در نزدیکی دمشق در دی ماه سال ۹۵؛ رسانه‌های اسرائیل حمله بامداد جمعه را چهارمین حمله از این نوع به سوریه در سال ۲۰۱۷ توصیف کرده‌اند.

رسانه‌های خاورمیانه بامداد جمعه ۳۱ شهریور با انتشار گزارش‌هایی از یک حمله هوایی دیگر به یک انبار نظامی در نزدیکی فرودگاه دمشق، این حمله را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

رسانه‌های همسو با حکومت سوریه و همچنین شبکه المیادین لبنان و وبسایت النشره که با حزب‌الله همسو هستند، روز جمعه خبر داده‌اند که حمله هوایی به انبار نظامی از طریق شلیک موشک‌هایی از خارج از حریم هوایی سوریه و از آسمان لبنان انجام شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز از «انفجاری مهیب» در حومه دمشق در پی حمله هوایی خبر داده است.

وبسایت لبنانی المصدر نیز مدعی پرواز همزمان یک پهپاد رزمی اسرائیلی بر فراز فرودگاه دمشق شده که بر اساس این گزارش، با آتش پدافند سوری در مرز اسرائیل و سوریه منهدم شده است.

برخی از رسانه‌های سوری و لبنانی دیگر نیز مدعی شدند که پدافند هوایی سوریه در پی این «تعرض» دو موشک شلیک کرده است. در این زمینه حامیان حکومت بشار اسد در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی را از آتش پدافند این کشور منتشر کردند.

از تلفات یا آسیب وارده به محل بمباران گزارشی منتشر نشده و ارتش‌های سوریه و اسرائیل و همچنین حزب‌الله لبنان هنوز به آن واکنش نشان نداده‌اند و این حمله را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیل گزارش حمله منتسب به این کشور را به طور مشروح بازتاب داده و آن را چهارمین حمله از این نوع به سوریه در سال ۲۰۱۷ توصیف کرده‌اند.

وبسایت روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز نوشته است، حمله منتسب به اسرائیل علیه هدف‌های وابسته به حزب الله در سوریه بوده است.

به نوشته جروزالم پست و نیز معاریو، انبارهایی که سلاح انتقال یافته از ایران در آن قرار بود برای حزب‌الله در لبنان ارسال شود، هدف حمله هوایی قرار گرفت.

جروزالم پست افزوده است که اسرائیل در هفته‌های اخیر با این انگیزه که مانع از تقویت نظامی ایران و جای پای این کشور و حزب‌الله به نزدیکی مرزهای سوریه با اسرائیل شود، حمله به سوریه را افزایش داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سه روز پیش در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد گفته بود که کشورش «جسورترین دشمن ایران» در منطقه است تا نگذارد ایران و حزب‌الله به «اقدامات تروریستی» از خاک سوریه با هدف «ضربه زدن به اسرائیل» ادامه دهند.

در این میان شبکه المیادین محل هدف قرار گرفته در حمله بامداد جمعه را انبارهای مراصلون توصیف کرده است.

وبسایت «سوریه اکنون»، حامی حکومت بشار اسد، نوشت با وجود انفجار ناشی از «موشک‌های دشمن»، پروازهای عادی از فرودگاه بین‌المللی دمشق که در نزدیکی هدف قرار دارد، به سوی نقاط جهان از این مبدأ «به طور عادی» ادامه دارد.

سوریه و لبنان در پی آخرین حمله منتسب به اسرائیل که دو هفته پیش علیه یک کارخانه وابسته به صنایع نظامی سوریه CERS در شهر مصیاف در استان حماء در سوریه صورت گرفت، از اسرائیل به سازمان ملل متحد شکایت کردند.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل به طور تلویحی برخی از حملات اخیر را تأیید کرده است.

یک حمله اخیر دیگر منتسب به اسرائیل نیز از سوی ییسرائل کاتز وزیر اطلاعات این کشور به طور تلویحی تأیید شد و او در این زمینه گفت که این حملات با سیاست جلوگیری از انتقال جنگ افزار ایرانی برای حزب‌الله همخوانی دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی سه‌شنبه ۲۹ شهریور در نشست هفتاد و دومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت «ما اقدام خواهیم کرد تا ایران پایگاه‌های نظامی دایمی هوایی، دریایی و زمینی در سوریه برقرار نکند و نخواهیم گذاشت که ایران سلاح کشنده در سوریه و لبنان برای هدف قرار دادن ما بسازد و اقدام می‌کنیم تا نگذاریم ایران جبهه‌های تروریستی جدیدی علیه اسرائیل در مرزهای شمالی ما ایجاد کند و تا زمانی که حکومت ایران نابودی اسرائیل را دنبال کند، ایران دشمنی جسورتر از اسرائیل نخواهد داشت».

ساعاتی پیش از آخرین حمله هوایی منتسب به اسرائیل علیه سوریه، میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان پنجشنبه سی‌ام شهریور در نیویورک گفته بود که اسرائیل از حریم هوایی لبنان برای جاسوسی نظامی علیه سوریه و انجام حملات به سوریه استفاده می‌کند.

میشل عون در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهان دخالت جامعه جهانی برای توقف این «تعرض‌های اسرائیلی» شد.

لبنان در یکی دو هفته اخیر دو بار اعلام کرده است که از اسرائیل به دلیل دو مورد نقض حریم هوایی خود، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG