لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

حمله اسرائيل به پدافند هوایی سوریه «خسارت چشم‌گیر» بر جای گذاشت


تصویر آرشیوی از مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله اسرائیل
تصویر آرشیوی از مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله اسرائیل

ارتش اسرائیل، بامداد روز دوشنبه، سوم آبان، به تأسیسات نظامی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی در منطقه البعث و الکروم در منطقه قنیطره سوریه حمله کرده است.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که تحولات سوریه را رصد و گزارش می‌کند، خسارت وارده ناشی از این حمله را «چشم‌گیر» توصیف کرده ولی گفته است که این حمله تلفات جانی نداشته است.

دور تازه حملات اسرائيل علیه اهدافی در سوریه، یک روز پس از بازگشت نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، از روسیه و دیدار و گفت‌وگوی او با ولادیمیر پوتین، انجام شده است. رسانه‌های اسرائيلی گزارش داده بودند که در این دیدار سازوکار مورد تفاهم اسرائيل و روسیه درباره سوریه تمدید شده است.

زئو الکین، وزیر مسکن دولت بنت،که در سفر بنت حضور داشت و مترجم دیدار پنج ساعته آقای بنت و پوتین بود، پس از پایان دیدار رهبران دو کشور گفت که پوتین درخواست اسرائیل برای ادامه حملات در سوریه را پذیرفته است.

سازوکار مورد تفاهم دو کشور در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانياهو حاصل شده است ولی مقام‌های روسیه و اسرائيل درباره جزئیات آن با رسانه‌ها سخن نگفته‌اند.

رسانه‌های اسرائیل همچنین گزارش داده‌اند که ولادیمیر پوتین در دیدار اخیر خود با نفتالی بنت تأکید کرده است که حملات اسرائیلی در سوریه باید به گونه‌ای باشد که نظامیان روسیه و تجهیزات و منافع آنها را به خطر نیندازد.

به گفته وزیر مسکن اسرائيل، در این دیدار نفتالی بنت همچنین «دیدگا‌‌ه‌های خود را درباره راه‌های جلوگیری از حرکت هسته‌ای ایران» ارائه کرده است.

اسرائیل به‌شدت با احیای برجام مخالف است و در روزهای گذشته نیز تکرار کرده که امکان حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را در دستور کار دارد و تمرینات نیروی هوایی‌اش نیز برای چنین سناریویی از سر گرفته شده است.

هنوز کرملین و مقام‌های روسیه در خصوص جزئیات دیدار ولادیمیر پوتین و نفتالی بنت ابراز نظر نکرده‌اند.

روسیه از میانه جنگ داخلی سوریه، در کنار ایران، حزب‌الله و متحدان دیگر این محور، برای بقای حکومت بشار اسد به ایفای نقش نظامی فعال پرداخته و از جمله نیروی هوایی قدرتمند خود را علیه مخالفان مسلح رژیم سوریه فعال کرد و سهم بسزایی در پیروزی‌های چند سال اخیر ارتش وفادار به بشار اسد داشته است.

دولت اسرائيل اما می‌گوید که ایران قصد تثبیت حضور نظامی در سوریه دارد و به طور پیاپی مواضع نظامی ایران و هم‌پیمانانش در سوریه را هدف حملات هوایی قرار می‌دهد.

نیروی هوایی اسرائيل دی‌ماه سال گذشته گزارش داد که در طول سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۵۰ هدف در سوریه حمله کرده است و حملات هوایی این کشور به سوریه باعث کاهش تحرکات و حضور ایران در منطقه شده است.

مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند پس از هر گزارشی که در مورد رسیدن تجهیزات جدید ایرانی یا نقل و انتقالات مهم در سوریه دریافت می‌کنند، «حق» خود می‌دانند به آن اهداف حمله کنند، ولی در ماه‌های اخیر که نفتالی بنت به قدرت رسیده است، این حملات کاهش یافته است.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در ماه‌های اخیر پس از تجهیز سامانه‌های پدافند هوایی سوریه به موشک‌های قوی‌تر روسی، از شمار حملات اسرائیلی در سوریه تا حدی کاسته شده است.

مقام‌های ارشد روس در ماه‌های اخیر با صراحت بیشتری از تکرار حملات اسرائیل به سوریه، که زیر عنوان «مقابله با تثبیت نظامی ایران» صورت می‌گیرد، انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG