لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

سه فلسطینی در حملۀ هوایی «کم‌سابقه» اسرائیل در کرانه باختری کشته شدند


حضور نظامیان اسرائیل در روستایی در شمال کرانۀ باختری
حضور نظامیان اسرائیل در روستایی در شمال کرانۀ باختری

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در همکاری با شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، سه نیروی فلسطینی را که به‌تازگی در یک ایست بازرسی در شمال کرانه باختری اقدام به تیراندازی کرده بودند، در حمله پهپادی کشته است.

گزارش‌ها حاکی است که یک فروند پهپاد ارتش اسرائیل با هدف قرار دادن یک خودرو حامل سه فلسطینی از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله، سرنشینان آن را از پای درآورد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این حمله که روز ۳۱ خرداد با تشدید بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینیان صورت گرفت، نخستین حمله هوایی ارتش این کشور در کرانه باختری در ۱۷ سال اخیر به‌شمار می‌رود.

رسانه‌های اسرائیل این حمله پهپادی را نخستین «قتل هدفمند هوایی» برای از بین بردن اعضای سازمان‌های فلسطینی عنوان کردند اما سخنگوی ارتش اسرائیل گفت حمله پهپادی برای «برطرف کردن یک تهدید» انجام شد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، با «قدردانی» از نیروهای امنیتی برای «نابودی یک باند ترور که به سوی اهداف اسرائیل شلیک کرده‌اند»، افزود اسرائیل «رویکردی تهاجمی در مبارزه با ترور در پیش گرفته» است.

این مقام ارشد اسرائیلی تأکید کرد کشورش از هر ابزاری که در اختیار دارد، استفاده خواهد کرد تا «تروریست‌ها» را وادارد به «سنگین‌ترین» نحو ممکن بهای «اعمال‌شان» را بپردازند.

هم‌زمان، سازمان جهاد اسلامی فلسطینی نیز اعلام کرد که کشته‌شدگان این حمله از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله، عضو شاخه‌های نظامی ائتلاف‌های «مقاومت» بودند.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در هفته‌های گذشته به اسرائیل هشدار داده بودند که اگر حملات هوایی یا ترورهای هدفمند را علیه مهره‌های «مقاومت» در نوار غزه از سربگیرد، با حمله راکتی روبه‌رو خواهد شد.

«سرایا القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، در بیانیه مرگ سه عضو خود در کرانه باختری، اعلام کرد که در واکنش به «بلاهت صهیونیستی، دشمن باید منتظر تبعات و مجازات باشد».

به‌نوشته تایمز اسرائیل، ارتش این کشور جسد صهیب عدنان الغول ۲۷ ساله، محمد بشار عویس ۲۸ ساله و اشرف مراد السعدی ۱۷ ساله را نزد خود نگاه داشته است.

براساس این گزارش، سه فلسطینی کشته‌شده در جریان عملیات این هفته ارتش اسرائیل در اردوگاه جنین، به سوی بالگردهای تهاجمی اسرائیلی تیراندازی کرده بودند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه شماری از نیروهای خود را برای بازداشت دو عضو مسلح جهاد اسلامی فلسطین به مأموریت در اردوگاه جنین فرستاد اما شاخه نظامی آن سازمان با انفجار بمب بر سر راه خودروی نظامیان اسرائیلی، سبب شد که این نیروها ۱۲ ساعت در کمین گرفتار بمانند و هفت تن از سربازان زخمی شوند.

ارتش اسرائیل در رویداد اردوگاه جنین برای رهایی نظامیان خود، بالگرد به منطقه فرستاد که به شلیک راکت از هوا اقدام کرد تا راه خلاصی نیروهایش هموار شود و ظاهراً با تیراندازی زمینی نیروهای مسلح فلسطینی روبه‌رو شده بود.

در حمله جنین شش فلسطینی، شامل یک نوجوان ۱۵ ساله کشته و ۹۱ فلسطینی دیگر زخمی شدند.

یک روز پس از رویداد جنین، دو مرد مسلح فلسطینی با ورود به شهرک اسرائیلی‌نشین «عِلی» در کرانه باختری، چهار مرد اسرائیلی را کشتند و چهار تن دیگر را زخمی کردند.

شاخه نظامی حماس، مهند شهاده ۲۵ ساله و خالد صباح ۲۳ ساله را که عامل تیراندازی در «عِلی» بودند از اعضای خود معرفی کرد. هر دو فرد یاد شده شامگاه ۳۰ خرداد کشته شدند.

در پی رویداد شهرک «عِلی»، با وجود درخواست فرماندهان و مقامات اسرائیلی از شهرک‌نشین‌ها برای خودداری از حمله به فلسطینیان، شماری از اسرائیلی‌های ساکن شهرک‌های کرانه باختری به ده‌ها خانه و خودروی برخی از فلسطینیان در مناطق هم‌جوار مانند «عوریف»، «ترمسعیا» و «حواره» آسیب وارد کردند تا «انتقام ‌بگیرند».

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، این رویدادهای تعرضی از سوی شهرک‌نشین‌ها در روز یکم تیر هم ادامه یافت.

تنش میان اسرائیل و فلسطینیان در یک سال و نیم گذشته افزایش یافته است؛ ارتش اسرائیل در واکنش به یک رشته حملات مسلح علیه شهروندان اسرائیلی در شهرهای مختلف مانند اورشلیم و تل‌آویو، با ورود به اردوگاه جنین و سایر مناطق شمالی کرانه باختری درصدد بازداشت اعضای سازمان‌های مسلح فلسطینی است.

جهاد اسلامی فلسطین که دبیرکل آن، زیاد نخاله، در روزهای اخیر مهمان جمهوری اسلامی ایران بود، در بخش شمالی کرانه باختری فعالیت خود را افزایش داده در حالی که تا پیش از آن، عمده فعالیت آن در باریکه غزه بود.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات امنیتی خود نوشته‌اند که تشدید فعالیت جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری، هم‌سو با مطالبات جمهوری اسلامی ایران از این سازمان است.

از آغاز سال جاری میلادی، ۲۴ اسرائیلی در حملات مختلف در کرانه باختری کشته شده‌اند. در این مدت نیز ۱۳۲ فلسطینی در بخش کرانه باختری جان باخته‌اند. سازمان‌های مسلح فلسطینی شمار کشته‌ها در میان فلسطینیان را بسیار بیشتر می‌دانند.

با استفاده از گزارش‌های خبری تایمز اسرائیل، وای.نت و رادیو فردا/ف.ر/آ.ت.
XS
SM
MD
LG