لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

اسرائیل در پی حملات راکتی از نوار غزه، این منطقه را بمباران کرد


بمباران غزه، شامگاه چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
بمباران غزه، شامگاه چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

در پی حمله راکتی شامگاه سه‌شنبه از غزه به خاک اسرائیل، جنگنده‌های اسرائیلی بامداد چهارشنبه ۲۶ شهریور اقدام به بمباران مناطقی در غزه کردند.

حملاتی راکتی از غزه همزمان با امضای توافق تاریخی عادی‌سازی روابط امارات متحده و بحرین با اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه انجام شد.

پس از حمله راکتی که از غزه صورت گرفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شبه‌نظامیان فلسطینی را متهم کرد که با این کار قصد متوقف کردن روند توافق‌های صلح اسرائیل با اعراب را دارند.

بین ساعت هشت شب سه‌شنبه و پگاه چهارشنبه دست‌کم ۱۵ راکت از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شد که پدافند هوایی اسرائیل موفق به رهگیری ۹ فروند از این راکت‌ها شد.

یکی از این موشک‌ها به شهر بندری اشدود در جنوب اسرائیل اصابت کرد و دو نفر را زخمی کرد.

هنوز گروهی مسئولیت این حمله راکتی را بر عهده نگرفته است اما اسرائیل گروه حماس را مسئول این اقدام می‌داند و هشدار داده است که «حماس تاوان فعالیت‌های تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی را خواهد پرداخت».

اسرائیل گفته است که بمباران روز چهارشنبه پاسخی به راکت‌پرانی دیشب است اما گروه حماس که اداره نوار غزه را بر عهده دارد هشدار داده است اگر بمباران‌های اسرائیل ادامه پیدا کند درگیری‌ها مرزی دوباره تشدید خواهد شد.

راکت‌پرانی از غزه و بمباران این منطقه از سوی اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که هنوز از مصالحه مرزی طرفین که به میانجی‌گری قطر و مصر انجام شده بود دو هفته نگذشته است.

اسرائیل از ششم ماه اوت، تا حدود دو هفته پیش تقریباً هر روز، نوار غزه را در پاسخ به حملات راکتی و بادکنک‌های آتش‌زای فلسطینیان بمباران می‌کرد.

به گفته منابع اسرائیلی، بمب‌های آتش‌زای نصب شده بر روی بادکنک و راکت‌های فلسطینیان تاکنون ۴۰۰ فقره آتش‌سوزی را در مناطق کشاورزی جنوب اسرائیل ایجاد کرده و خسارت‌های زیادی به بار آورده است.

تا پیش از آغاز دوباره حملات تازه، دو طرف توافق کرده بودند که حملات آتش‌زایی فلسطینیان متوقف شود و در مقابل اسرائیل نیز محاصره ۱۳ساله غزه را که با محدودیت‌های اقتصادی، دریایی و در حوزه برق و انرژی همراه بوده، کاهش دهد.

مقامات فلسطینی که دنبال تشکیل یک کشور مستقل هستند، توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل را به مثابه «خیانت به آرمان» فلسطین خوانده‌اند و در غزه ده‌ها فلسطینی با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل متحد، این عادی‌سازی روابط را محکوم کرده‌اند.

منابع: خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا / پ.پ /ک.ر
XS
SM
MD
LG