لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

مقام‌های دولت نتانیاهو: ایران و حزب‌الله می‌خواهند اسرائیل را وارد جنگ «همه‌جانبه» کنند


یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران اخیراً «عامل تحریک» برای برانگیختن جنگ در چند جبهه علیه اسرائیل بوده است.

ژنرال یوآو گالانت شامگاه ۲۷ فروردین در مراسم یادبود نظامیان کشته‌شده اسرائیلی گفت که حکومت تهران «در جنگ فرسایشی در برابر اسرائیل چند جبهه‌ گشوده است».

او تصریح کرد که جمهوری اسلامی «در تلاش برای استقرار نظامی خود در مرزهای شمالی اسرائیل است و در کنار آن، بازوان نیابتی‌اش را راهی یهودا و شومرون (کرانه باختری رود اردن) و نوار غزه می‌کند».

در روزهای گذشته و با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، دیگر مقام‌های دولت بنیامین نتانیاهو نیز اظهاراتی مشابه را مطرح کرده بودند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت، یوآو گالانت افزود که اسرائیل در «تمامی عرصه‌ها اقدامات لازم را آشکار و نهان به عمل آورده و گام‌های ضروری را در آینده نیز ادامه خواهد داد».

اسرائیل هفته گذشته از سوریه، لبنان و باریکه غزه هدف حملات راکتی متعددی قرار گرفت. هر چند شلیک راکتی از غزه به اسرائیل در حملات پیاپی متقابل میان اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی سابقه دارد، اما حملات راکتی از خاک لبنان و سوریه به شمال اسرائیل رویدادی نادر است.

راکت‌ها از لبنان و سوریه پس از درگیری‌های پلیس اسرائیل با فلسطینیان در مسجدالاقصی در شرق اورشلیم شلیک شده بود.

مقامات اسرائیلی در نشست کابینه این کشور گفته بودند که شاخۀ حماس در لبنان عامل حمله راکتی بود. با این حال، وزیر دفاع اسرائیل و شمار دیگری از مقامات این کشور در روزهای گذشته گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران و گروه شبه نظامی حزب‌الله مشوق حملات از لبنان و سوریه بودند.

تأکید وزیر خارجه اسرائیل بر تقویت تحریم‌ها علیه تهران

هم‌زمان با آخرین تحولات منطقه، وزیر خارجه اسرائیل روز ۲۸ فروردین در دیدار با یک سناتور ارشد آمریکایی که به اسرائیل سفر کرده است، تأکید کرد باید فشار و تحریم‌ها در هر زمینه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را «افزایش داد».

به گزارش روزنامه اسرائیلی معاریو، الی کوهن، وزیر خارجه این کشور، در دیدار روز دوشنبه با سناتور جمهوری‌خواه، لیندزی گراهام، گفت: «راه تغییر عملکرد ایران، ایجاد فشار شدید اقتصادی و سیاسی و تمامی زمینه‌های دیگری است که ایران در آن منافعی دارد.»

آقای کوهن افزود: «باید تهدید نظامی معتبری هم در برابر ایران مطرح شود.»

وزیر خارجه اسرائیل همکاری کشورش با آمریکا را برای توقف برنامه هسته‎‌ای ایران، «یک ضرورت» نامید تا به گفتۀ او «یک تهدید جهانی» از سر راه برداشته شود.

این مقام ارشد اسرائیلی تصریح کرد: «ما به اقدامات خود برای از بین بردن تهدید هسته‌ای ایران در قبال اسرائیل، خاورمیانه و کل جهان ادامه خواهیم داد.»

سفر سناتور گراهام به اسرائیل در شرایط سردی روابط میان دولت جو بایدن با بنیامین نتانیاهو بر سر سیاست اسرائیل در قبال فلسطینیان و احتمال تغییرات دستگاه قضایی اسرائیل، انجام شده است.

اما سناتور گراهام که در پایان سفر به عربستان به اورشلیم رفته است، به الی کوهن و بنیامین نتانیاهو گفت که او از دولت بایدن خواسته تا برای عادی‌سازی رابطه میان عربستان و اسرائیل و تقویت مواضع اسرائیل در برابر ایران اقدامات بیشتری انجام دهد.

XS
SM
MD
LG