لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

همکاری‌های امنیتی تشکیلات فلسطینی با اسرائیل «به‌طور کامل» از سر گرفته شد


تشکیلات خودگردانی در دو سال گذشته «صدها طرح تروریستی علیه اسرائیلی‌ها» را شناسایی و خنثی کرده‌است.
تشکیلات خودگردانی در دو سال گذشته «صدها طرح تروریستی علیه اسرائیلی‌ها» را شناسایی و خنثی کرده‌است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و اسرائیلی، حازم عطاءالله رئیس پلیس فلسطین چهارشنبه هفدهم آبان تجدید همکاری و هماهنگی کامل امنیتی میان تشکیلات خودگردانی با اسرائیل را تأیید کرد.

حازم عطاءالله در یک نشست خبری در رام‌الله در کرانه باختری گفت، برخی از همکاری‌های امنیتی از دو هفته پیش تجدید شده و اکنون به‌طور کامل «به سطح گذشته» بازگشته است.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانی در اعتراض به تشدید تدابیر امنیتی که اسرائیل در نیمه تابستان در مورد مسجد الاقصی برقرار کرده بود، دستور قطع همکاری‌های امنیتی با اسرائیل را صادر کرده بود.

در همین حال، رئیس پلیس فلسطین چهارشنبه گفت، همکاری نیروهای امنیتی فلسطینی و اسرائیل در ماه‌های گذشته «هرگز به‌طور کامل متوقف نشد» و حتی تا «۹۵ درصد این همکاری‌ها ادامه داشت» و تنها افسران دو طرف با یکدیگر دیدار نمی‌کردند.

حازم عطاءالله در استدلال در حمایت از تجدید همکاری امنیتی با اسرائیل گفت «ما برای مردم کار می‌کنیم و به سیاست کاری نداریم».

فرمانده پلیس فلسطینی همچنین تأیید کرد که نیروهای امنیتی فلسطینی تنها ماه گذشته هفت طرح حمله را که از سوی فلسطینی‌های کرانه باختری علیه اسرائیلی‌ها برنامه‌ریزی شده بود، خنثی کردند.

حازم عطاءالله گفت، «هر کس که ثبات و امنیت را مختل کند، بازداشت می‌شود؛ این دستور روشن ما است».

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست چهارشنبه نوشته بود که تشکیلات خودگردانی در دو سال گذشته «صدها طرح تروریستی علیه اسرائیلی‌ها» را شناسایی و خنثی کرده‌است.

گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی از سال ۲۰۱۴ متوقف شده‌است اما رامی حمدالله نخست‌وزیر فلسطین دو هفته پیش در اورشلیم، بیت‌المقدس، با موشه کاخلون وزیر دارایی اسرائیل دیدار کرد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که دیدار حمدالله - کاخلون نتیجه تلاش‌های دولت دونالد ترامپ بود.

جیسون گرینبلات نماینده اعزامی رئیس جمهوری آمریکا در امور صلح اسرائیلی- فلسطینی دو هفته پیش در هشتمین مأموریت خود در منطقه، با نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردانی به‌طور جداگانه دیدار کرد.

فتح و حماس ماه گذشته پیمان آشتی ملی را با میانجی‌گری مصر در قاهره امضا کردند.

وفاق ملی فلسطینی به دولت تشکیلات خودگردانی امکان می‌دهد تا اختیارات امور غزه را بعد از ده سال تسلط حماس بر این باریکه، بدست بگیرد.

حماس هفته گذشته بر اساس پیمان آشتی ملی، مسئولیت شماری از گذرگاه‌های مرزی را به نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردانی واگذار کرد.

حازم عطاءالله رئیس پلیس فلسطین چهارشنبه در رام‌الله، با گفتن اینکه دولت فلسطین از سه هفته دیگر کنترل غزه را بر عهده می‌گیرد، سخنان محمود عباس را در مورد خلع سلاح شاخه نظامی حماس تکرار کرد.

آقای عطاءالله گفت، در چارچوب دولت آشتی ملی، «امکان ندارد» که حماس سلاح و راکت داشته باشد.

در این میان، حماس از تجدید همکاری‌های امنیتی تشکیلات خودگردانی با اسرائیل شدیداً انتقاد کرد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، سخنگویان حماس پنج‌شنبه هجدهم آبان در غزه گفتند، همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی «خیانت» به ملت فلسطین است.

XS
SM
MD
LG