لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: حملات به توانایی‌های ایران گسترده‌تر و پیشرفته‌تر خواهد شد


آویو کوخاوی٬ رئیس ستاد ارتش اسرائیل
آویو کوخاوی٬ رئیس ستاد ارتش اسرائیل

رئیس ستاد ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه، ۱۳ مهر، «سوگند» خورد که کشورش «باز هم ایران و از جمله برنامه هسته‌ای آن را هدف قرار دهد».

آویو کوخاوی گفت «عملیات برای نابودی توانایی‌های ایرانی‌ها ادامه خواهد یافت و گسترده‌تر و پیشرفته‌تر خواهد شد، لیست طرح‌ها غافلگیرکننده و ارتقا یافته خواهد بود».

به نوشته تایمز اسرائیل، وی در همین حال گفت که «جمهوری اسلامی ایران با ثبات است اما تاریخ نشان داده که چه حوادثی از دل این رژیم‌های تاریک بیرون آمده است».

سخنان رئیس ستاد ارتش اسرائیل چند روز پس از انفجاری که در یک مرکز تحقیقاتی سپاه پاسداران ایران رخ داد، بیان شده است. در انفجار روز چهارم مهر در تاسیسات «گروه صنعتی شهید همت»، خسارات زیادی به ساختمان وارد شد.

ایران بدون اشاره به انفجار گفته بود که دو عضو سپاه پاسداران در «آتش‌سوزی» یکی از مراکز تحقیقاتی خودکفایی سپاه کشته شدند.

هر چند اسرائیل و ایران به عوامل پشت پرده در ان انفجار اشاره نکرده‌اند، اما تمامی گمانه‌زنی‌ها متوجه اسرائیل است.

همزمان، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در آغاز این هفته و سه ماه پس از هدف قرار گرفتن ساختمان «تسا» (تاسیسات «تولید سانتریفیوژ») در کرج تایید کرد که اسرائیل عامل آن «حمله تروریستی بوده است».

مقامات ارشد اسرائیل، از جمله یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، به طور تلویحی، ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، بدست اسرائیل و برخی برنامه‌های دیگر برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که سخنان تازه رئیس ستاد ارتش اسرائیل در خصوص «ادامه عملیات اسرائیل» علیه ایران، بخشی از وجود «طرح ج» یا «پلن سی» از سوی اسرائیل برای تقابل با ایران باشد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که غیر از «طرح ب» («پلن بی») که آمریکا باید جزییات آن را برای تقابل با ایران تهیه کند، اسرائیل خود «طرح ج» را نیز آماده کرده است.

همزمان با اظهارات تازه رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مورد ایران، جیک سالیوان و ایال خولاطا، مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل همراه با تیم‌های خود از روز سه‌شنبه، ۱۳ مهر، یک نشست دو روزه را برای اشتراک اطلاعات در باره ایران، آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد آمریکا گفته است که دولت جو بایدن به دیپلماسی متعهد است اما در صورت نیاز، آماده «آزمودن راه‌های دیگر» در برابر ایران است.

اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام مخالف است. اما معلوم نیست در صورت موفقیت مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام، آیا اسرائیل می‌تواند کماکان به حملات هدفمند علیه ایران ادامه دهد یا نه و آیا آمریکا در این باره چه موضعی خواهد داشت.

نظر به سابقه، با تقویت احتمال ازسرگیری مذاکرات وین در آینده نزدیک، بعید نیست که اسرائیل حملات به برنامه هسته‌ای و سایر مراکز حساس ایران را با تناوب بیشتری تکرار کند.

آویو کوخاوی که سه‌شنبه شب در آیین معرفی فرمانده جدید «امان»، سازمان اطلاعات نظامی ارتش و تودیع تامیر هیمن با این نهاد، سخن می‌گفت، اطلاعات کشورش را «بهترین» در میان همه ارتش‌های جهان معرفی کرد.

اما معلوم نیست که اصولا ارزیابی‌های «امان» اساس تصمیم‌گیری‌ها، اظهارات و عملکرد دولتمردان خود اسرائیل باشد.

در حالی که ارتش اسرائیل با عنوان «دفاع از موجودیت» به جنگ گسترده و آشکار با ایران و ضربه زدن به برنامه اتمی ایران رفته، ژنرال تامیر هیمن، فرمانده «امان» در روزهای گذشته در آستانه پایان کارش در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل گفت که برنامه هسته‌ای ایران تا رسیدن به بمب اتمی و مبدل شدن به تهدید حیاتی «فاصله زیاد» دارد.

در سخنانی متناقض، وزیر دفاع اسرائیل دو ماه پیش گفت که ایران دو ماه به رسیدن به مواد لازم برای تولید بمب اتمی فاصله دارد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز ماه گذشته گفت که برنامه اتمی ایران به «مقطع حساس» رسیده و به همان میزان «صبر اسرائیل هم به سر آمده است».

جمهوری اسلامی ایران هنوز به تهدیدهای جدید رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مورد ادامه عملیات «پیشرفته و غافلگیرکننده» علیه ایران واکنش نشان نداده اما تهران در گذشته همواره از این رویه اسرائیلی شکایت کرده و هشدار متقابل داده است.

XS
SM
MD
LG