لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

برلوسکونی از نامزدی رهبر حزب «لیگ» به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا حمایت کرد


برلوسکونی در حال پاک کردن عرق از پیشانی سالوینی، رهبر حزب لیگ
برلوسکونی در حال پاک کردن عرق از پیشانی سالوینی، رهبر حزب لیگ

در پی انتخابات سرنوشت‌ساز ایتالیا که پیروز قطعی نداشت، سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «طبق توافق پیشین» از رهبر حزب «لیگ» به عنوان نخست‌وزیر تازه حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه کوریره دلاسرا، آقای برلوسکونی رسما اعلام کرد که از ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ، برای تشکیل دولت جدی در ایتالیا حمایت می‌کند.

چهار حزبی که هم‌اکنون در ایتالیا ائتلاف راست میانه را تشکیل می‌دهند در زمان کارزار انتخاباتی توافق کردند که در نهایت از رهبر حزبی حمایت کنند که بیشترین آراء را در این انتخابات کسب کند.

حزب راست میانه «فورزا ایتالیا» به رهبری برلوسکونی، در این انتخابات با دو حزب راست افراطی «لیگ شمالی» (با نام جدید لیگ) و «برادران ایتالیا» و حزب راست میانه (دموکرات مسیحی) «با ما ایتالیا» ائتلاف کرد.

حزب لیگ در انتخابات روز یکشنبه گذشته حدود ۱۷ درصد آرا را کسب کرد.

این در حالی است که حزب سیلویو برلوسکونی با عنوان «فورزا ایتالیا» تنها توانست روی ۱۴ درصد از آرای مردم دست بگذارد.

خبرگزاری رویترز این اتفاق را «شکستی شخصی» برای برلوسکونی توصیف کرده است.

آقای برلوسکونی که خود به دلیل محکومیت در دادگاه به دلیل پرونده فساد گسترده دستکم تا سال ۲۰۱۹ قادر به نشستن بر هیچ منصب دولتی نیست از تمام قدرت و محبوبیتش برای حمایت از حزب لیگ یا «لیگ شمالی» استفاده کرد.

با این حال هیچ ‌یک از احزاب و ائتلاف نتوانستند حد نصاب ۴۰ درصد را برای تشکیل دولت کسب کنند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، دولت آتی ائتلافی خواهد بود.

اما تشکیل دولت ائتلافی در ایتالیا به گفته کارشناسان می‌تواند «هفته‌ها و شاید ماه‌ها» طول بکشد.

در این میان حزب «جنبش پنج ستاره» که خود را ضد طبقه حاکم معرفی کرده و در میان عوام از محبوبیتی چشمگیر برخوردار است روز یکشنبه بیشترین رای یعنی ۳۳ درصد را به تنهایی به خود اختصاص داد و از همه جلو افتاد.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه گزارش داده بود که اعضای ارشد در حزب شکست‌خورده دموکرات ایتالیا در پی معامله با جنبش پنج ستاره هستند.

این در حالی است که ماتئو رنزی، رهبر این حزب، روز دوشنبه در پی اعلام نتیجه انتخابات از مقام خود کناره‌گیری و در پستی فیس‌بوکی اعلام کرد که هرگز با این جنبش یا ائتلاف دست راستی‌ها کنار نخواهد آمد.

ائتلاف چپ میانه که شامل حزب آقای رنزی نیز می‌شود در انتخابات ایتالیا تنها ۲۳ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

احزاب دست راستی در انتخابات اخیر به طور گسترده بر مسئله مهاجران در ایتالیا تمرکز کرده بودند و سیلویو برلوسکونی شخصا وعده اخراج «۶۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی» از این کشور را داده‌ است.

غیر از مسئله مهاجران، بیکاری ۱۰.۸ درصدی و کم‌رونقی اقتصاد ایتالیا از دیگر محورهای مبارزه‌های انتخاباتی بود. ایتالیا پس از یونان بیشترین بدهی را در اتحادیه اروپا دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ف.دو/ ک.ر
XS
SM
MD
LG