لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

نخستین کشتی حامل پناهجویان به اسپانیا وارد شد


کشتی حامل پناهجویان در آبهای مدیترانه
کشتی حامل پناهجویان در آبهای مدیترانه

نخستین کشتی حامل صدها مهاجر که میزبانی شان در اروپا در روزهای اخیر به موضوع جدل میان ایتالیا و فرانسه بدل شده بود، روز یکشنبه، ۲۷ خرداد، سرانجام در بندر والنسیای اسپانیا لنگر انداخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۶۳۰ مهاجری که عمدتا از شهروندان کشورهای آفریقایی هستند سوار بر کشتی «آکواریوس» در پی جلوگیری مقامات ایتالیایی از ورودشان و یک هفته سرگردانی در آبهای دریای مدیترانه، با پادرمیانی اسپانیا به ساحل نجات رسیدند.

قرار است امروز سه کشتی، از جمله «آکواریوس» حامل تمامی ۶۳۰ پناهجو، متشکل از۴۵۰ مرد، ۸۰ زن و ۹۹ کودک و نوجوان وارد بندر والنسیا شوند.

به گزارش سازمان فرانسوی پزشکان بدون مرز، این افراد از شهروندان ۲۶ کشور عمدتا آفریقایی و همچنین کشورهای افغانستان، بنگلادش و پاکستان هستند.

در حالی که دستکم حدود دو هزار نفر داوطلب کمک‌رسانی به تازه‌واردان، از جمله هزار نیروی صلیب سرخ و ۴۷۰ مترجم اعلام آمادگی کرده‌اند، صبح روز یکشنبه در نخستین مرحله پس از ورود اولین کشتی مهاجران، تیمی متشکل از کارشناسان پزشکی و بهداشتی اقدام به ارائه خدمات پزشکی و معاینه آنها کرده است.

هفته گذشته یک گروه امدادگر فرانسوی با کشتی «آکواریوس» این پناهجویان را از آبهای ساحلی لیبی نجات دادند.

سازمان پزشکان بدون مرز که با همکاری سازمان خیریه فرانسوی «اس اُ اس» به درمان این پناهجویان پرداخته اعلام کرده که دو تن از مسافران در هفته گذشته در آبهای ساحلی لیبی غرق شده و جان باخته‌اند.

میانجی‌گری اسپانیا برای صدور مجوز ورود این پناهجویان سرگردان به دنبال ممانعت ایتالیا و مالت از ورود این افراد صورت گرفت.

پیشتر دولت تازه روی کارآمده ایتالیا و مقامات مالت ضمن متهم کردن یکدیگر به عدم‌ پایبندی به تعهدات اتحادیه اروپا و مسئولیت‌های بشردوستانه از ورود کشتی حامل پناهجویان به بنادر خود جلوگیری کرده بودند.

رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه اقدام دولت جدید ایتالیا در عدم صدور مجوز برای پهلو گرفتن کشتی حامل ۶۲۹ مهاجر در بنادر این کشور را اقدامی «بدبینانه و غیر مسئولانه» دانسته بود.

مقام‌های مادرید روز شنبه، ۲۶ خرداد، ضمن اعلام پیشنهاد فرانسه برای قبول شماری از پناهجویان «دارای صلاحیت پناهندگی»، از آن استقبال کردند.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، ضمن قدردانی از تصمیم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، آن را «دقیقا از نوع همکاری مورد نیاز اروپا» در چنین لحظاتی نامید.

معاون نخست وزیر اسپانیا، کارمن کالوو، گفته است که دو کشور در این باره «با یکدیگر همکاری خواهند کرد».

از سوی دیگر، مقامهای ایتالیا در پی ممانعت از ورود کشتی پناهجویان «آکواریس»، به سازمانهای غیرانتفاعی امدادگر هم درباره کمک به پناهجویان هشدار دادند.

وزیر کشور ایتالیا، ماتئو سالوینی، در صفحه فیس‌بوکش از دو کشتی هلندی که در سواحل لیبی آماده کمک‌رسانی به پناهجویان هستند انتقاد کرده و گفت که «ایتالیا دیگر نمی‌خواهد در موضوع پناهجویان غیرقانونی همدستی کند.»

این پست فیس‌بوکی با اعتراض یکی از سازمانهای غیرانتفاعی هلندی مواجه شده و به دنبال آن وزیر حمل و نقل ایتالیا، دانیلو تونی نلی، خواستار بازگردانده شدن این دو کشتی به هلند شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فرانسه/ ن. س./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG