لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۵

همسر جعفر پناهی: او را با پرتاب گاز اشک‌آور به داخل بند بازگرداندند


جعفر پناهی، فیلمساز و کارگردان ایرانی که در اوین زندانی است
جعفر پناهی، فیلمساز و کارگردان ایرانی که در اوین زندانی است

طاهره سعیدی، همسر جعفر پناهی، اعلام کرد حال جسمی این کارگردان و همچنین محمد رسول‌اف، دیگر فیلمسازی که همراه با پناهی در زندان اوین محبوسند، «خوب است».

خانم سعیدی در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا گفت آخرین تماسی که پیش از آتش‌سوزی زندان اوین با همسرش داشت، ساعت هشت شامگاه شنبه بود.

او با اشاره به انتشار گزارش‌ها از آتش‌سوزی در زندان اوین تاکید کرد از آن زمان تا ساعت هشت و نیم صبح یکشنبه که جعفر پناهی توانست با او تماس تلفنی کوتاهی بگیرد، «بدترین ساعات عمر» خود را گذراند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:58 0:00
لینک مستقیم

آقای پناهی شصت و دو ساله از تابستان امسال در زندان اوین محبوس است.

سعیدی اضافه کرد که همسرش در تماس تلفنی خود همچنین گفت پس از آتش‌سوزی در زندان اوین، به محوطه زندان رفته‌‌ اما آنجا با گاز اشک‌آور دوباره به داخل بندها بازگردانده شدند.

شامگاه شنبه با زبانه کشیدن شعله‌های آتش در زندان اوین، صدای چندین انفجار نیز شنیده شد و خانواده‌های زندانیان به سوی این منطقه حرکت کردند به طوری که به گفته شاهدان عینی نیروهای ویژه، با پرتاب گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن افراد در اطراف زندان اوین نمودند.

بنابر گزارش‌های دریافتی، شامگاه شنبه، درگیری در زندان اوین به بند ۴ زندان هم کشیده شده و جو این بند نیز متشنج بوده و در آنجا هم گاز اشک‌آور و بمب صوتی زده‌اند.

منابع رادیو فردا می‌گویند پیش از این‌که درگیری‌ها در این بند تشدید بشود، مأموران زندان، حسن فریدون، محمدعلی نجفی، اکبر طبری، حسن رعیت و سیامک نمازی را از این بند خارج کرده‌اند و پس از خارج کردن آنها، گاز اشک‌آور زده و بمب صوتی پرتاب کرده‌اند. در حال حاضر محل نگهداری این زندانیان نامشخص است.

پس از انتشار اولین بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» از سوی جمعی از سینماگران، نیروهای امنیتی رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، از امضاکنندگان بیانیه‌ را بازداشت کردند و پناهی، دیگر فیلمساز امضاکننده، نیز برای گذراندن محکومیت پیشین خود راهی زندان اوین شد.

چند روز پیش، سینماتِک فرانسه با برگزاری مراسمی با عنوان «زن، زندگی، آزادی» در حمایت از اعتراضات ضدحکومتی در ایران، فیلم «خرس نیست» ساخته پناهی را به نمایش گذاشت.

این کارگردان مطرح سینمای ایران در پیامی به این مراسم نوشت: «برای ما زندگی کردن، خلق کردن است. اینها سفارشی نیست. امید به خلق دوباره دلیل وجودی ماست. ما فیلمسازان مستقلی هستیم.»

اتهام این کارگردان شناخته‌شده ایرانی را «اجتماع و تبانی» و «فعالیت تبلیغی» علیه نظام عنوان شده است.

بازداشت آقای پناهی با موجی از محکومیت داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG