لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

ژاپن ۲۷۰ ملوان به منطقه خاورمیانه «اعزام می‌کند»


حمله به یک نفتکش در دریای عمان در ۱۳ ژوئن سال جاری
حمله به یک نفتکش در دریای عمان در ۱۳ ژوئن سال جاری

روزنامه نیکه‌ی ژاپن چهارشنبه گزارش داده است که ژاپن قرار است، جهت تضمین ایمنی کشتیرانی و تحت قوانینی که به توکیو اجازه انجام تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات را می‌دهد، ۲۷۰ ملوان به منطقه خاورمیانه اعزام کند.

به گزارش رویترز، ژاپن رابطه دوستانه‌ای با ایران و آمریکا دارد و به دنبال تشدید تنش در منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس از پیوستن به ائتلاف به رهبری آمریکا برای تامین آزادی کشتیرانی در این منطقه خودداری کرده است.

این روزنامه تاکید کرده است٬ بر مبنای پیشنهاد دولت یک کشتی جهت اسکورت و یک هواپیمای گشتی به منطقه اعزام خواهند شد. این ماموریت یکساله است و امکان تمدید آن وجود دارد.

قرار است این طرح تا پایان ماه جاری میلادی نهایی شود.

به دنبال حملات به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری، نگرانی‌هایی در خصوص تامین امنیت کشتیرانی در این منطقه حساس مطرح شد. آمریکا از جامعه جهانی خواست تا وارد ائتلاف نیروی دریایی به رهبری ایالات متحده در خلیج فارس شوند.

رویترز می‌گوید، ژاپن و کشور های غربی ایران را به دست داشتن در این حملات سال جاری متهم می‌کنند، اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

علاوه ائتلاف به رهبری آمریکا، ائتلاف نظامی تحت رهبری فرانسه با مشارکت کشورهای اروپایی نیز در خلیج فارس فعال است.

در همین زمینه، گزارش ها حاکی است عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری ایران به توکیو سفر کرده است در با طرح ژاپن برای اعزام نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه به منظور کمک به تضمین ایمنی کشتیرانی برای شناورهای تجاری مخالفت کرد.

ایرنا می گوید، معاون وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون ژاپن این موضوع را مطرح کرده است.

طبق این گزارش عباس عراقچی اظهار داشت: ایران منتظر تصمیم نهایی ژاپن است اما اعتقاد ندارد که هرگونه حضور نیروهای خارجی در منطقه به تقویت ثبات، امنیت یا صلح کمک خواهد کرد.

ماه گذشته هم شبکه تلویزیونی ژاپن، ان‌اچ‌کی، گفته بود دولت ژاپن در ارتباط با «امنیت دریانوردی در خاورمیانه» در حال بررسی اعزام «نیروهای دفاعی» خود در قالب یک ایده مستقل، و بدون حضور در ائتلاف مورد نظر ایالات متحده است.

در ۱۲ شهریور ماه نیز روزنامه یومیوری گفته بود توکیو به ائتلاف دریایی آمریکا برای حفاظت از شناورهای تجاری در آب‌های جنوبی ایران ملحق نخواهد شد، بلکه ممکن است یک ماموریت مستقل در خلیج عدن و باب‌المندب طرح‌ریزی کند.

در جریان تشدید تنش بین ایران و آمریکا٬ شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن کوشید در این زمینه میانجیگری کند که نتیجه بخش نبود. شینزو آبه به همین جهت به تهران سفر کرد، اما در همان زمان یک کشتی ژاپنی در منطقه دریای عمان هدف قرار گرفت.

با استفاده از رویترز، ایرنا، و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG