لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

ژاپن «احتمالا به جای تنگه هرمز به سواحل یمن» کشتی اعزام می‌کند


 یوشی‌هیده سوگا می‌گوید، ژاپن اعزام ناو به منطقه خلیج فارس را مورد بررسی قرار خواهد داد.
یوشی‌هیده سوگا می‌گوید، ژاپن اعزام ناو به منطقه خلیج فارس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

رسانه‌های ژاپن روز جمعه ۱۸ مرداد گزارش دادند، این کشور احتمال دارد در راستای حفاظت از امنیت کشتیرانی ناوهای خود را به جای تنگه هرمز به سواحل یمن اعزام کند.

خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از یک مقام ژاپنی این خبر را منتشر کرده و نوشته است، دولت شینزو آبه به دلیل روابط دوستانه با ایران تمایلی به اعزام نیروهای دفاعی خود به تنگه هرمز ندارد.

به گفته این مقام نامش فاش نشده، ژاپن در نظر دارد که ناوشکن و هواپیماهای تجسسی به تنگه باب المندب و سواحل یمن اعزام کند

این مقام دولت ژاپن تصریح کرده است: ما نمی توانیم کاری انجام ندهیم.

در همین زمینه، یوشی‌هیده سوگا، دبیراول‌ کابینه ژاپن، هم گفته است، ما پس از در نظر گرفتن جنبه های مختلف، در این خصوص به طور جامع تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی اضافه کرده است: این عوامل شامل ثبات در عرضه نفت خام و همچنین لزوم توازن در روابط با تهران و واشنیگتن است.

یوشی‌هیده سوگا از توضیح بیشتر در این خصوص خودداری کرد ولی گفت که دولت ژاپن در حال بحث و رایزنی در مورد چگونگی محافظت از کشتی‌هایی که به ژاپن مرتبطند است.

پیشتر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، از ژاپن خواسته‌ بود که به ائتلاف نظامی برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس بپیوندد.

آقای اسپر گفته‌ بود هر کشوری که علاقه‌ای به آزادی کشتی‌رانی (در خلیج فارس) دارد، واقعاً باید موضوع پیوستن به ائتلاف نظامی را مد نظر قرار دهد.

تاکِشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن، هم گفته بود، کشورش موضوع ایفای نقش در تنگه هرمز را بررسی خواهد کرد و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن نیز گفته‌است با مد نظر قرار دادن روابط ژاپن با آمریکا و ایران، دربارهٔ این موضوع تصمیم خواهد گرفت.

اواسط خردادماه سال جاری در جریان سفر آبه به ایران و دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دو نفتکش در آب‌های عمان حمله شد که مقصد آنها ژاپن بود.

شش نفتکش و کشتی تجاری طی اردیبهشت و خرداد سال جاری در خلیج فارس و دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. عربستان، آمریکا و بریتانیا، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند. ایران این اتهام را رد کرد.

آمریکا خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است. بریتانیا تاکنون رسما اعلام کرده است به این ائتلاف می‌پیوندد.

با استفاده از کیودو و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG