لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

جان کری: در هیچ موردی با ایرانی‌ها تماس نداشته‌ام


جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا
جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، با رد اتهام‌ها علیه خود گفته است هیچ تماسی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۹ اردیبهشت امسال با اشاره به آمادگی‌اش برای مذاکره با ایران گفته بود جان کری با مقام‌های جمهوری اسلامی «تماس‌های زیادی دارد و به آنها گفته که تماس نگیرند».

مایک پومپئو، وزیر خارجه فعلی آمریکا، نیز با اشاره به گزارش‌ها درباره تماس‌های جان کری با مقام‌های تهران، آن را «ناشایست» توصیف کرده بود.

با این حال جان کری روز پنج‌شنبه به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت پس از پایان تصدی‌اش بر وزارت خارجه آمریکا هیچ تماسی با مقام‌های ایران «درباره هیچ موضوعی» نداشته است.

جان کری با اشاره به اینکه در دوره تصمیم‌گیری دولت ترامپ برای خروج از برجام «فقط با یک ایرانی» در این باره حرف زده است گفت: در کنفرانس امنیتی مونیخ برای چند دقیقه با وزیر خارجه ایران صحبت کردم «اما حتی کلمه‌ای هم در دوران بعد از وزارتم در این باره که آنها باید چه کنند یا چه نکنند نگفته‌ام. این به من مربوط نیست».

جان کری که برای شرکت در مراسم یادبود نبرد نرماندی به فرانسه رفته است همچنین وجود هرگونه «کانال مخفی» در این موضوع را رد کرد اما گفت وزیران خارجه سابق، سناتورها و بسیاری دیگر برای «دریافت کامل اطلاعات» مباحثاتی عمومی داشته‌اند.

وب‌سایت آمریکایی «دیلی بیست» در روزهای اخیر ادعا کرده بود که تماس‌ها میان مقامات دولت وقت باراک اوباما با ایران بعد از نوامبر ۲۰۱۶، زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، ادامه یافته است.

به ادعای این وب‌سایت آمریکایی، برخی از مقامات دولت پیشین آمریکا در این تماس‌ها به ایران توصیه کردند که شکیبایی خود را حفظ کرده و از ورود به بازی که دولت ترامپ می‌خواهد ایران را به آن بکشاند، خودداری کنند.

با وجود این، «دیلی بیست» به نام مقامات دولت وقت اوباما که در چنین تماس‌هایی دخیل هستند، اشاره‌ای نکرده بود.

این نخستین بار نیست که جان کری تماس با مقامات ایرانی بعد از پایان دوره وزارتش را تکذیب می‌کند.

سال گذشته آقای کری ابتدا گفته بود از زمان خروج از وزارت خارجه آمریکا چند بار با محمد جواد ظریف در حاشیه همایش‌های جهانی دیدارهایی داشته، اما در پی آن‌که جمهوری‌خواهان احتمال نقض قانون «لوگان» از سوی جان کری را مطرح کردند، وی در تماس بودن خود با آقای ظریف را انکار کرد.

در مقطعی دیگر، زمانی که دونالد ترامپ خود احتمال نقض قانون «لوگان» از سوی جان کری را عنوان کرد، وزیر خارجه باراک اوباما بار دیگر تکذیب کرد که با کسی از مقامات ایران در سال‌های اخیر در تماس بوده است.

قانون «لوگان» با قدمت ۲۲۰ سال تماس شهروندان آمریکا با دولت‌های بیگانه را در امور مورد اختلاف دولت واشینگتن با کشورهای خارجی منع کرده است.

جان کری و محمد جواد ظریف در دو سال مذاکراتِ پیش از دستیابی به برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، بارها در ملأ عام دیده شدند و قدم زدن آن‌دو در خیابان‌های یکی از شهرهای اروپاییِ محل مذاکرات هسته‌ای، نشانی از نزدیکی و احترام آن‌دو به یکدیگر تعبیر شد.

دونالد ترامپ که از آغاز حصول برجام آن را قویاً‌ نکوهش می‌کرد، بهار سال گذشته این «دستاورد» مشترک جان کری- جواد ظریف را با خروج آمریکا از آن، به‌شدت متزلزل کرد.

در این میان، جان کری در حالی در مصاحبه پنجشنبه‌اش با سی‌ان‌بی‌سی به وجود «بحث عمومی» در میان مقامات پیشین، سناتورها و مقامات دیگر آمریکایی در ارتباط با ایران اشاره کرد که وزارت خارجه ایران و دفتر سناتور دایان فاینستین برگزاری یک «شام کاری» در سفر اخیر محمد جواد ظریف به نیویورک را تأیید کرده‌اند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در همین حال گفت «تبادل نظر با شخصیت‌های سیاسی سابق و کسانی که دارای تحلیل و نظر هستند و دستی بر آتش دارند، منعی ندارد و این گفت‌وگوها می‌تواند ادامه داشته باشد».

مایک پومپئو دیدار اخیر سناتور دموکرات دایان فاینستین با محمد جواد ظریف را نیز در جریان سفر ماه گذشته وزیر خارجه ایران به نیویورک «در مرز قانون لوگان» توصیف کرده بود.

دونالد ترامپ تأکید کرده که او برای هر زمانی که ایران بخواهد تماس بگیرد، «در دسترس» است.

اما وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته تأیید کرد که هنوز تماسی از سوی ایرانی‌ها با واشینگتن گرفته نشده است.

XS
SM
MD
LG