لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

مذاکرات برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در اردن انجام می‌شود


فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، و همتایان او از مصر، عراق و عربستان سعودی در مذاکرات اردن حضور می‌یابند
فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، و همتایان او از مصر، عراق و عربستان سعودی در مذاکرات اردن حضور می‌یابند

اردن روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و ارشدترین دیپلمات سوریه خواهد بود، نشستی که هدف از آن گفت‌وگو درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از گذشت بیش از یک دهه جنگ داخلی در این کشور عنوان شده است.

به گفته مقامات دولت اردن، این نشست با حضور فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، و همتایان او از مصر، عراق و عربستان سعودی برگزار می‌شود و در جریان آن درباره طرح اردن برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در رابطه با جنگ سوریه بحث خواهد شد.

این نشست دو هفته پس از مذاکرات جده بین سران شورای همکاری خلیج فارس و نیز مقامات مصر، اردن و عراق برگزار می‌شود که نتوانست به توافقی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منجر بشود.

نشست روز دوشنبه نخستین نشست گروهی محسوب می‌شود که پس از جنگ داخلی سوریه یک مقام ارشد این کشور به همراه مقامات کشورهای عربی در آن حضور می‌یابد.

کشورهای عربی و کشورهایی که بیش از همه از این جنگ متاثر شده‌اند در تلاش هستند تا در مورد دعوت از بشار اسد به نشست روز ۱۹ مه اتحادیه عرب در ریاض و همچنین روند عادی‌سازی روابط و چگونگی بازگشت دمشق به اتحادیه عرب به توافق برسند.

مقامات اردن می‌گویند که دولت این کشور در نشست روز دوشنبه از دمشق خواهد خواست تا همراه دولت‌های عربی یک نقشه راه گام به گام را برای پایان دادن به جنگ اجرایی کند.

این نقشه راه شامل رسیدگی به موضوع پناهندگان، سرنوشت هزاران بازداشتی مفقودشده، قاچاق مواد مخدر از سوریه به کشورهای خلیج فارس و حضور شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه است.

نشست جده شاهد مقاومت‌هایی در برابر ایده دعوت از اسد به نشست سران اتحادیه عرب بود و قطر، اردن و کویت تاکید داشتند که در وهله نخست دمشق باید آمادگی خود را برای مذاکره درباره طرح صلح اعلام کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG