لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

مامور سابق پلیس مینیاپولیس به جرم قتل جورج فلوید به ۲۲ سال و شش ماه حبس محکوم شد


دریک شاون، مامور سابق پلیس در دادگاه
دریک شاون، مامور سابق پلیس در دادگاه

قاضی دادگاهی در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای‌ آمریکا جمعه چهارم تیرماه دریک شاون، مامور سابق پلیس، را به جرم قتل جورج فلوید به ۲۲ سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

هیئت منصفه ۱۲ نفره این دادگاه در ۲۱ فروردین سال جاری دریک شاون ۴۵ساله را در سه اتهام قتل از درجه دو و درجه سه گناهکار شناخته بود.

کیث الیسون ، دادستان کل مینه سوتا در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که حکم دریک شاون، یکی از سنگین‌ترین مجازات‌هایی است که علیه یک افسر سابق پلیس به دلیل استفاده غیرقانونی از خشونت منجر به قتل٬ صادر می شود.

در جلسه دادگاه و پیش از اعلام حکم این مامور سابق پلیس، مادر دریک شاون بر بی‌گناهی فرزندش تاکید کرد. دریک شاون نیز در سخنانی به خانواده جورج فلوید تسلیت گفت.

رسانه‌های آمریکا جلسه دادگاه را بصورت زنده پخش کردند.

انتشار ویدئو از جریان بازداشت جورج فلوید در روز ۲۵ ماه مه ۲۰۲۰ که یک پلیس سفید پوست که بیش از ۹ دقیقه زانویش را روی گردن او فشار داد، باعث تظاهرات گسترده و بی‌سابقه در ده‌های اخیر در سراسر آمریکا شد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحد که چندین بار با خانواده جورج فلوید صحبت کرده در کاخ سفید و در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت٬ این حکم مناسب به نظر می‌رسد.

با این حال، خانواده جورج فلوید و شمار دیگری این حکم را مایوس کننده خوانده اند چرا که این حکم کمتر از ۳۰ سالی بود که دادستان درخواست کرده بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید،دریک شاون با رفتار خوب در زندان می‌تواند پس از گذراندن دو سوم از محکومیت خود، یعنی حدود ۱۵ سال ، آزاد شود.

پیتر کاهیل، قاضی دادگاه گفت، این مهم است که رنج و غم خانواده جورج فلوید به رسمیت شناخته شود.

این قاضی دادگاه تایید کرد که قتل جورج فلوید باعث جلب توجه افکار عمومی جهان به پرونده شده است، اما این موضوع تاثیر بر رای او نداشته است.

قاضی کاهیل در حکم تاکید کرده است که دریک شاون با بی رحمی از موقعیت خود به عنوان پلیس سواستفاده کرده است.

دریک شاون همچنین به اتهام نقض حقوق مدنی فلوید و پسر ۱۴ ساله ای که در سال۲۰۱۷ بازداشت شد، تحت پیگرد قانونی است و قرار است دادگاه فدرال او برگزار شود.

سه مامور دیگری که در جریان بازداشت منجر به مرگ جورج فلوید همراه دریک شاون بودند، قرار است در ماه مارس آینده برای اتهاماتی که ایالت مینه سوتا در این پرونده متوجه آنها کرده محاکمه شوند. این سه نفر همچنین با اتهامات فدرال نیز مواجه‌اند ولی هنوز تاریخ محاکمه آنها تعیین نشده است.

با استفاده آسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG