لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

بازدید مقامات قضایی از زندان اوین با اعتراض جدی زنان محبوس روبرو شد؛ «مقامات از بند گُریختند»


شماری مقامات قضایی جمهوری اسلامی در حین بازدید از بند زنان زندان اوین
​
شماری مقامات قضایی جمهوری اسلامی در حین بازدید از بند زنان زندان اوین ​

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، خبر داده است که در جریان بازدید روز ششم دی ‌قضات دادگاه انقلاب و مقامات قضایی جمهوری اسلامی از زندان اوین، شماری از زنان زندانی شعارهای ضد حکومتی و اعتراضی سر دادند.

در حساب کاربری خانم محمدی در اینستاگرام شرح کوتاه ماجرا این طور بیان شده است: «قضات دادگاه انقلاب و مقامات جمهوری اسلامی برای گرفتن درخواست زندانیان به بند زنان آمدند، اما با برگزاری دادگاه مردمی توسط زنان زندانی مواجه شدند و از بند گریختند.»

بر اساس گزارش این فعال حقوق بشر محبوس، در جریان این بازدید تعدادی از زنان زندانی برای اعلام اعتراض به سرکوب مردم، زندان، بازداشت، شکنجه و اعدام به راهروی کارکنان زندان آمدند و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «زن زندگی آزادی» سردادند.

آنها همچنین بارها سرودهای اعتراضیِ «خون ارغوان‌ها»، «بلاچاو» و «شب مهسا» را خواندند.

بر اساس روایت این کنشگر مدنی زندانی، به محض بلند شدن صدای شعار و خواندن سرود، درهای اتاق‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند توسط نگهبانان و گارد محافظ قضات از داخل قفل شد.

خانم محمدی گزارش کرده که این اقدام اعتراض زنان زندانی «نه برای پیگیری پرونده‌های خود بلکه برای اعلام اعتراض نسبت به سیاست‌های سرکوبگرانه قوه قضاییه» بوده است.

ایمان افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، محمدرضا عموزاد رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، علی قناعت‌کار سرپرست دادسرای امنیت، القاضی المهر رئیس دادگستری کل استان تهران و تعدادی از مقامات امنیتی و جمهوری اسلامی از جمله افرادی بودند که برای بازدید بند زنان به زندان اوین رفته بودند.

به گزارش خانم محمدی، زنان معترض در زندان اوین خطاب به این قضات و مقامات گفتند که «در میان شما قضاتی چون افشاری و عموزاد هستند که طی سال‌های اخیر بیشترین احکام ضالمانه و ضدبشری را صادر و اجرا کردند.»

زنان معترض در ادامه خطاب به این مقامات تأکید کردند: «دست از اعدام معترضان بردارید و چرخه خشونت‌ مرگبار علیه مردم این سرزمین را متوقف کنید.»

خبرگزاری میزان روز چهارشنبه ششم دی بدون اشاره به اعتراض صورت‌گرفته در بند زنان اعلام به نقل از رئیس کل دادگستری استان تهران از حضور ۲۵۰ نفر از قضات و مسئولان قضایی در زندان‌های استان تهران برای رسیدگی به مشکلات زندانیان خبر داده بود.

به گزارش این خبرگزاری غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، هم روز یک‌شنبه «بازدید چهارساعته‌ای» از زندان اوین داشته است.

این بازدیدها در حالی صورت می‌گیرد که شمار زیادی از معترضان اعتراضات پارسال بدون رعایت روند قانونی هم‌چنان در زندان هستند.

در همین حال شماری از بازداشت‌شدگان نیز با احکام سنگینی ازجمله اعدام روبرو شده‌اند.

در ماه‌های گذشته زنان زندانی در اوین بارها دست به اقدامات اعتراضی زده‌اند.


با استفاده از اینستاگرام، گزارش‌های خبرگزاری میزان و رادیوفردا؛ ف.ع/ب.ب
XS
SM
MD
LG