لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

نرگس محمدی: زنان محبوس در اوین بعد از شنیدن خبر جایزه، شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند


نرگس محمدی در تماس تلفنی با پدرش از شادمانی زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین در واکنش به خبر اعطای جایزه صلح نوبل به او خبر داد.

خانواده نرگس محمدی در صفحه کاربری خانم محمدی در اینستاگرام، خبر دادند که این فعال حقوق بشر زندانی، «با وجود ممنوعیت تماس تلفنی بند زنان در روزهای پنجشنبه و جمعه، دیروز بعدازظهر (۱۴ مهر) از طریق اخباری که از بند مردان در زندان پخش شده بود، خبر اعطای جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است.»

به نوشته خانواده خانم محمدی، «او و هم بندی‌هایش پس از پخش گزارشی در برنامه ۲۰:۳۰ صدا و سیما که این جایزه را کم اهمیت جلوه داده بود، از صحت آن اطمینان پیدا کرده و جشنی با شعار” زن ،زندگی، آزادی” برگزار کردند.»

بر اساس این گزارش، نرگس محمدی روز شنبه، ۱۵ مهر همچنین با پدرش تماس تلفنی گرفته و به او گفته که پس از شنیدن خبر اعطای جایزه نوبل صلح به او، «بند زنان غرق شادی، سرود و فریاد “زن ، زندگی، آزادی “ شد و وقتی سرود “برای “ و سرود “روسری تو در بیار” را می‌خواندیم، برخی از هم‌بندی‌هایم می‌گریستند.»

خانواده او همچنین اعلام کردند که قدردانی از تلاش‌های این فعال حقوق زنان، مرهمی بر رنج‌های آنها است.

آنها در بیانیه‌ای گفتند با آنکه سال‌های غیبت خانم محمدی در کنار خانواده، «هرگز قابل جبران نیست»، اما «افتخار قدردانی از تلاش‌های نرگس برای صلح، مایه تسلی و مرهمی بر رنج‌های وصف‌ناپذیر ماست.»

از سوی دیگر، ۲۲ زن زندانی سیاسی با انتشار نامه‌ای، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را گرامی داشتند و نوشتند این جایزه «گامی خواهد بود به سوی روشنایی بیشتر».

آنها گفته‌اند این جایزه «ارج نهادن به سال‌ها فعالیتش برای تحقق آزادی و برابری و رساندن صدای دادخواهی و حق‌طلبی جامعه ایران است به جهان.»

نویسندگان نامه با اشاره به این که نرگس محمدی بی‌دریغ برای برملاکردن «نقض سیستماتیک حقوق انسانی» در ایران تلاش کرده است، تأکید کرده‌اند که او مسئولیتی خطیر برعهده دارد: «مسئولیتی که متضمن حفاظت از حقوق بشر، نه‌تنها برای امروز، که در مسیر پیش رو برای ایجاد تفسیر در جامعه ایران است.»

ناهید تقوی، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی، سپیده کاشانی، زهرا توحیدی، هدی توحیدی، فائزه هاشمی، بهاره هدایت، مهوش ثابت، فریبا کمال‌آبادی، زهره سرو، شکیلا منفرد، محبوبه رضایی، نیلوفر حامدی، نسرین جوادی، آنیشا اسداللهی، نیلوفر بیانی، الهه محمدی، سپیده کشاور، مریم حاجی‌حسینی، سروناز احمدی و مهوش عدالتی این نامه را امضا کرده‌اند.

پیام‌های تبریک فرح پهلوی، مولوی عبدالحمید و زهرا رهنورد

در ادامه واکنش‌های مثبت به این جایزه، فرح پهلوی، آخرین ملکه ایران، روز شنبه در پیامی توئیتری اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را تبریک گفت.

او در این پیام اعطای جایزه صلح نوبل به خانم محمدی را «نمودی از اهمیت مبارزات آزادی‌خواهانه‌ زنان ایرانی در نگاه جهانیان» دانست.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و مدافع «زن، زندگی، آزادی»، را تبریک گفت.

در این پیام آمده است: «خانم نرگس محمدی در مسیر عدالت‌خواهی و حقوق و کرامت انسانی حبس‌های طولانی، تهدیدها و مشکلات طاقت‌فرسایی را تحمل کرده است.»

زهرا رهنورد، فعال سیاسی، نیز در نامه‌ای از حصر خانگی خطاب به نرگس محمدی نوشت که این زندانی سیاسی با دریافت جایزه صلح نوبل امسال «بر آبروی زنان ایران افزوده» است.

خانم رهنورد در ادامه نوشت: «جای بسی تأسف و تأثر است که حاکمان ایران با خشونت‌های سبعانه در حق زنان مبارز و آزادیخواه و تضییع حقوق انسانی آنان و با کشتن دخترانی چون مهساها و آرمیتاها هر شادی را به کام‌ ملت به زهر تبدیل می‌کنند.»

همچنین مهدی نصیری، مدیر مسئول پیشین هفته‌نامه صبح، در پیامی ویدئویی با تبریک اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، خواستار «همگرایی و اتحاد» نیروهای اپوزیسیون برای نجات ایران شد.

این منتقد فعلی رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این از هواداران سرسخت او به شمار می‌رفت، خطاب به «اپوزیسیون ایران‌خواه، صلح‌طلب و مدنی در داخل و خارج ایران» گفته است که به عنوان یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، از آنها می‌خواهد که این جایزه را «مبنای همگرایی و اتحاد خود برای نجات ایران» قرار دهند.

او تأکید کرده است که «رمز پیروزی اتحاد است.»

پنى وانگ، وزير خارجه استراليا، هم در پیامی ضمن استقبال از اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، خواستار آزادی او شد.

پیش از او نیز شمار زیادی از شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی و نیز چهره‌های شناخته‌شده ایرانی در داخل و خارج از کشور به نرگس محمدی بابت این جایزه تبریک گفته بودند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران و از مدافعان «زن، زندگی، آزادی»، روز ۱۴ مهرماه به عنوان برنده جایزه صلح نوبل معرفی شد.

بیانیه کمیته نوبل صلح با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز می‌شد و به مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد نیز اشاره داشت.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ع.م/ ب.ب
XS
SM
MD
LG