لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

خرم‌آبادی: عضویت در شبکه‌های فیلترشده مانند توئیتر تخلف است


در حالی که دفتر رهبر جمهوری اسلامی و نیز بسیاری از دیگر مقام‌های رسمی ایران در توئیتر حساب‌های کاربری دارند، دبیر کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی اعلام کرد که عضویت در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر «تخلف» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالصمد خرم‌آبادی روز دوشنبه ۲۳ مرداد، گفت که عضویت در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده «تخلف است».

او تأکید کرد که توئیتر با دستور قضایی فیلتر شده و «تخلف از دستور قضایی پذیرفته نیست».

آقای خرم‌آبادی همچنین اعلام کرد که عضویت مقام‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر «اشکال دارد» و این وزارتخانه که مجری دستورات قضایی درباره فیلترینگ است، نباید خود را استثنا بداند.

آقای خرم‌آبادی تأکید کرد که وزارت ارتباطات به عنوان مسئول ایجاد شبکه ملی اطلاعات، «نباید سرمدار عضویت در شبکه‌های بیگانه باشد».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه، از کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ خواسته بود تا در فیلترینگ توئیتر تجدیدنظر کند.

با این حال پس از آن کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتای ایران، تأکید کرد که این شبکه در ایران همچنان فیلتر خواهد ماند.

توئیتر در کنار فیس‌بوک از مهم‌ترین رسانه‌های اجتماعی هستند که حکومت ایران با اعمال فیلترینگ مانع دسترسی آزادانه شهروندان خود به آنها شده است.

این شبکه اجتماعی در حالی در ایران فیلتر است که بسیاری از مسئولان و مقام‌های جمهوری اسلامی در این شبکه اجتماعی فعال هستند از جمله دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، حسن روحانی رئیس‌جمهور، و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه.

موضوع فیلتر شدن تلگرام نیز در سال‌های گذشته موضوع بحث بین مقام‌های دولت و قوه قضاییه بوده است.

در همین حال رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد روز دوشنبه گفت که تصمیم‌گیری درباره تلگرام «تنها در سطح رؤسای هر سه قوه است».

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی موسویان خبر داد که تاکنون بیش از ۱۲ هزار کانال تلگرامی ثبت شده‌اند و هویت ادمین‌هایشان مشخص شده است.

به گفته آقای موسویان، همه کانال‌هایی که ثبت شده‌اند بیش از پنج هزار عضو ندارند اما بیش از ۶۰ درصد کانال‌هایی که بیش از ۵۰۰ هزار عضو دارند ثبت شده‌اند.

او همچنین گفت که ۸۰۰ کانال ثبت شده به دلیل «تخلف» از حالت ثبت خارج شده‌اند و شناسنامه ثبت آنان در وزارت ارشاد تعلیق شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نیمه آذر ماه ۹۵، از مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی خبر داده بود که بر اساس آن، کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی که بیش از پنج هزار عضو دارند، باید مجوز دریافت کنند.

پس از آن کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خبر داد که پلیس فتا مدیران چندین کانال پرطرفدار تلگرامی را احضار و بازجویی کرده، و پس از آن این کانال‌ها را «هک» و از دسترس خارج کرده است.

مقام‌های امنیتی-قضایی و مسئولان وزارت ارشاد ایران پیش از این از فیلتر شدن هزاران کانال تلگرامی خبر داده‌اند.

در همین حال ۹ مدیر کانال‌های تلگرامی نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان در اسفند ماه سال گذشته بازداشت شدند. تعدادی از این افراد پس از سه ماه و تعدادی دیگر پس از حدود شش ماه آزاد شدند.

روز دوشنبه علی مجتهدزاده، وکیل دو نفر از متهمان این پرونده، خبر داد که دومین جلسه دادگاه هشت مدیر کانال تلگرامی در دادگاه انقلاب برگزار شد.

او اعلام کرد که به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه از بیان جزئیات معذور است.

رسیدگی به این پرونده از روز یکشنبه ۲۲ مرداد آغاز شد و تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG