لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

سخنگوی دستگاه قضایی: ممکن است محدودیت‌های خاتمی افزایش یابد


محمد خاتمی از زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸، تحت محدودیت‌های شدید از جمله محدودیت‌های رسانه‌ای قرار دارد.
محمد خاتمی از زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸، تحت محدودیت‌های شدید از جمله محدودیت‌های رسانه‌ای قرار دارد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی ایران، روز یکشنبه تأکید کرد محدودیت‌های جدید اعمال شده بر محمد خاتمی، مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و به نقل از دادستان ویژه روحانیت گفت که این محدودیت‌ها ممکن است تشدید شود.

در نشست خبری روز یکشنبه هفتم آبان، آقای اژه‌ای از جمله در برابر سؤالی در مورد محدودیت‌های جدید رئیس‌جمهور پیشین ایران، محمد خاتمی، و عدم اجازه برای حضور او در نشست بنیاد باران قرار گرفت.

بنیاد باران نهادی است که محمد خاتمی پس از پایان گرفتن دوره ریاست‌جمهوری‌اش تأسیس کرد و اخیراً گزارش شده که مأموران امنیتی به دلیل محدودیت سه ماهه اعمال شده بر رئیس‌جمهور پیشین ایران، از حضور او در نشست این بینیاد جلوگیری کرده‌اند.

اما روز یکشنبه سخنگوی دستگاه قضایی گفت که این محدودیت‌ها مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و به نقل از دادستان ویژه روحانیت گفت که این محدودیت‌ها ممکن است «بعد از سه ماه ادامه پیدا کند یا نکند و اینکه شاید هم محدودیت زیاد شود».

دادسرای ویژه روحانیت نهادی خارج از قانون اساسی جمهوری اسلامی است که دادستان و رئیس آن با حکم مستقیم رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود و به اتهام‌های روحانیان رسیدگی می‌کند.

در حال حاضر دادستان ویژه این دادسرا ابراهیم رئیسی، از مقام‌های پیشین قضایی و رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته است.

پیشتر هم دادستان تهران در مورد برخی از محدودیت‌های اعمال شده بر محمد خاتمی اعلام کرده بود که چنین محدودیت‌هایی توسط دادسرای ویژه تعیین شده است.

محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران، از زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸، تحت محدودیت‌های شدید از جمله محدودیت‌های رسانه‌ای قرار دارد و این محدودیت‌ها عملاً با به قدرت رسیدن حسن روحانی در سال ۹۲ تشدید شده است.

رئیس‌جمهور پیشین ایران در هر دو انتخابات اخیر در سال‌های ۹۲ و ۹۶ از حامیان اصلی حسن روحانی بود، اما در حالی که مقام‌های قضایی بخشی از محدودیت‌های رسانه‌ای آقای خاتمی را ناشی از تصمیم شورای عالی امنیت ملی می‌دانند، حسن روحانی به عنولن رئیس این شورا قادر نبوده در این زمینه تغییری ایجاد کند.

اخیراً و پس از آنکه گفته شد مأموران امنیتی محدودیت‌هایی سه ماهه را برای حضور آقای خاتمی در نشست‌ها و مجامع مختلف ابلاغ کرده‌اند، برخی نمایندگان مجلس ابراز عقیده کرده‌اند که نظر به این شرایط، رئیس‌جمهور پیشین ایران عملاً در شرایط حصر قرار دارد.

سخنگوی قوه قضائیه ایران در نشست خبری روز یکشنبه خود به موضوع دیگری در ارتباط با محمد خاتمی هم اشاره کرد؛ سرنوشت شکایت او از محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی-اجتماعی سپاه پاسداران.

وکیل محمد خاتمی در دی ماه سال گذشته خبر داده بود که رئیس‌جمهور پیشین ایران از محمدرضا نقدی به دلیل اتهام «دریافت پول از پادشاه عربستان برای فعالیت سیاسی» شکایت کرده است.

این اتهام در سال‌های اخیر بارها از زبان محمدرضا نقدی، رئیس پیشین سازمان بسیج ایران، تکرار شده و تأکید دوباره بر آن در گفت‌وگویی با روزنامه شرق زمینه‌ساز شکایت محمد خاتمی شد.

در این گفت‌وگو خبرنگار شرق پس از تکرار این اتهام از سوی آقای نقدی، یادآور می‌شود که چنین ادعایی تکذیب شده است و آقای نقدی در پاسخ می‌گوید که اگر تکذیب شده «از من شکایت کنند و مرا محاکمه کنند».

در این زمینه در اسفند ماه سال گذشته محمد انجام، وکیل آقای خاتمی، خبر داد که شعبه رسیدگی‌کننده به شکایت او، این شکایت را از طریق دفتر ویژه ستاد کل نیروهای مسلح مستقر در دفتر رهبر جمهوری اسلامی به محمدرضا نقدی ابلاغ کرده است.

اکنون غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، گفته است که این پرونده هنوز در مرحله رسیدگی در دادسراست و کیفرخواستی در این زمینه صادر نشده است.

XS
SM
MD
LG