لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۱

نیروهای امنیتی مانع خروج خاتمی از خانه شدند


کلمه: ماموران امنیتی به آقای خاتمی اعلام کرده‌اند که «دستور دارند مانع خروج وی» از خانه و شرکت در مراسمی شوند
کلمه: ماموران امنیتی به آقای خاتمی اعلام کرده‌اند که «دستور دارند مانع خروج وی» از خانه و شرکت در مراسمی شوند

وبسایت کلمه خبر داد که ماموران امنیتی روز چهارشنبه ۲۶ مهر با حضور در مقابل خانه محمد خاتمی «برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر مانع از خروج وی» شده‌اند.

به گفته این وبسایت، ماموران امنیتی به آقای خاتمی اعلام کرده‌اند که «دستور دارند مانع خروج وی» از خانه و شرکت در مراسمی شوند که بنا بود رئیس جمهور سابق ایران در آن حضور یابد.

بر اساس این گزارش، ماموران پس از اعلام این حکم در یک خودرو در کوچه حضور دارند.

در گزارش وبسایت کلمه مشخص نشده که محمد خاتمی قصد داشته در کدام مراسم شرکت کند، اما برخی شبکه‌های تلگرامی نوشته‌اند که او قرار بوده در جلسه بنیاد باران، موسسه‌ای متعلق به اصلاح‌طلبان، حضور داشته باشد.

این گزارش می‌گوید، آقای خاتمی روزها به دفتر کار خود می‌رود و تنها از حضور او در برخی مراسم ها جلوگیری می‌شود. با این حال وبسایت سحام نیوز از شرایطی مشابه حصر خانگی برای محمد خاتمی خبر داده است.

این وبسایت نوشته است که «بنا به روایت شاهد عینی، سه ماشین متعلق به یکی از نهادهای امنیتی از ساعتی پیش در مقابل منزل آقای خاتمی پارک کرده و شرایطی مشابه حصر خانگی برای وی ایجاد کرده‌اند».

پیش از این وبسایت کلمه روز ۱۳ مهرماه در گزارشی خبر داده بود که «دادگاه ویژه روحانیت با ارسال نامه‌ای با امضای دادستان ویژه روحانیت ابراهیم رئیسی به منزل محمد خاتمی به وی ابلاغ کرده که به مدت سه ماه نباید در هیچ مراسم سیاسی و تبلیغی شرکت کند».

طبق این نامه «از این به بعد هرگونه حضور خاتمی در جلسات، سالن‌ها، همایش‌ها، مراسمات هنری، از قبیل تئاتر، کنسرت، و همین‌طور حضور در محافل مختلف غیرخانوادگی حتی در جلسات خصوصی ممنوع شده‌است».

این خبر را وکلای آقای خاتمی نیز تائید کرده‌اند. با این حال محمد عبداللهی، دادستان ویژه روحانیت استان تهران شامگاه روز جمعه ۱۴ مهر، در مصاحبه با خبرگزاری فارس تأکید کرد که «هیچ محدودیت جدیدی» دربارهٔ آقای خاتمی اعمال نشده است.

او همچنین گفت که «اقدامات پیشگیرانه‌ای که تاکنون» دربارهٔ محمد خاتمی انجام شده، «بر اساس مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده‌است».

دادستان ویژه روحانیت استان تهران در حالی به مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دربارهٔ محمد خاتمی استناد می‌کند که حسن روحانی و مقامات دولتش اعلام کرده‌اند مصوبه‌ای در این‌باره وجود ندارد.

حسن روحانی روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در سخنرانی انتخاباتی خود در تهران خبر داده بود که دربارهٔ ممنوع‌التصویر بودن محمد خاتمی به قوه قضائیه نامه نوشته اما این نهاد به او پاسخ نداده‌است.

وی روز شنبه، ۱۵ مهر، نیز از «تنبیه» آقای خاتمی به دلیل دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات انتقاد کرد و گفت که «اگر کسی تَکرار کند که مردم پای صندوق بیایند باید تنبیه شود؟»

آقای روحانی همچنین به کنایه گفت: «اما به هر حال بعضی دستگاه‌ها بیکارند، باید یک شغلی داشته باشند و ناچارند هر ساعت یک عده را احضار کنند».

دو روز بعد رئیس قوه قضائیه سخنان آقای روحانی را «کم لطفی» خواند و گفت که «قوه قضائیه از سر بیکاری افراد را احضار نمی‌کند…[بلکه] حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند».

موضوع ممنوعیت انتشار تصویر و اخبار محمد خاتمی در زمستان ۹۳ مطرح شد، و آن زمان گزارش‌ها حاکی از این بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نسبت به درج تصویر و ذکر نام رئیس‌جمهور اسبق ایران هشدار داده و مرتکبان را به توقیف و تعطیل رسانه تهدید کرده‌است.

پس از آن غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، دلیل این اقدام را مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد اما حسن روحانی و مقامات دولت او اعلام کردند که این شورا و دبیرخانه آن مصوبه‌ای در این باره نداشته‌اند. در نهایت آقای اژه‌ای گفت که ممنوع‌التصویری آقای خاتمی به دستور دادستان تهران انجام شده‌است.

XS
SM
MD
LG