لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

پاسخ لاریجانی به روحانی: ما بیکار نیستیم٬ بیکاری‌ها به خاطر برجام است


 صادق لاریجانی،رئیس قوه قضائیه
صادق لاریجانی،رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی گفت که این دستگاه از «سر بیکاری» افراد را احضار نمی‌کند و وجود بیکاری در کشور به خاطر «سینه زدن دور برجام» در چهار سال گذشته است.

بر پایه گزارش خبرگزاری ایسنا صادق لاریجانی این اظهارات را روز دوشنبه ۱۷ مهر در جلسه مسئولان عالی قضایی بیان کرده است.

حسن روحانی ۱۵ مهرماه در میان شماری از دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود که «ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند».

آقای روحانی همچنین با انتقاد از به گفته او «رقابت ناسالم» سیاسی در ایران، از اینکه بعد از انتخابات، «یکی جایزه می‌گیرد و جناح دیگر تنبیه می‌شود» انتقاد کرده بود.

او از جمله با اشاره به اعمال محدودیت‌های تازه برای محمد خاتمی٬ رئیس‌جمهور پیشین ایران٬ او را فردی «تأثیرگذار» نامید که «تَکرار» کرد مردم پای صندوق بیایند، اما بابت این اقدام تشویق نمی‌شود.

در واکنش به این موضع‌گیری، صادق لاریجانی سخنان آقای روحانی را «کم لطفی» خواند و گفت که «قوه قضائیه از سر بیکاری افراد را احضار نمی‌کند…[بلکه] حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند».

او بدون اشاره به نام روحانی اضافه کرد که «اگر بیکاری وجود دارد٬ این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید، گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده‌ایم».

آقای لاریجانی٬ رئیس‌جمهور را «موظف به حمایت از قوه قضائیه» به عنوان یکی از «ارکان نظام» دانست و مدعی شد که این نهاد نیز «در طول سال‌های گذشته از کلیّت دولت به عنوان رکن نظام» حمایت کرده‌ است.

او خطاب به آقای روحانی افزود که «این درست نیست در هر محفلی، هر آنچه به ذهن شریف‌تان گذشت، علیه قوه قضاییه بیان کنید».

رئیس دستگاه قضایی ایران اینکه «برخی در هر جمع و محفلی بخواهند علیه قوه قضائیه اظهارات بی‌مبنا داشته باشند» را پذیرفتنی ندانست و به کنایه اضافه کرد که «نباید در جایی که موضوعی به سود ماست از رسیدگی قضایی دفاع کنیم و در جای دیگر اگر بررسی‌های قضایی به ضرر ما بود علیه قوه قضائیه سخن بگوییم».

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس٬ صادق لاریجانی این نوع حرف‌ها را «غیرمنطقی و بی‌مبنا» نامید و از قضات خواست به آنها «اعتنا» نکنند و از «مسئولان قضایی» هم خواست از «قضات حمایت کنند تا بساط فشارهای این چنینی جمع شود.»

او با دفاع از رسیدگی قوه قضائیه به پرونده‌های مبارزه با «مفاسد اقتصادی»٬ از اینکه در جریان رسیدگی به برخی پرونده‌های مالی - اقتصادی٬ «به محض اینکه کسی احضار می‌شود، برخی افراد ذی نفع شروع به فضاسازی سیاسی و یا شخصی می‌کنند»٬ ابراز تأسف کرد.

آقای لاریجانی در ادامه افزود که «جار و جنجال به راه می‌اندازند برای اینکه اذهان مردم را از اختلاس و فساد دور کنند و به سمت مسائل سیاسی ببرند و متاسفانه در این مسیر از هیچ هجمه و تهمتی هم به دستگاه قضایی ابا ندارند».

او همچنین گفت که «برخی کسانی که خود کارنامه سیاهی دارند، در محیط‌های حقیقی و مجازی سخن می‌گویند و فیلم منتشر می‌کنند. پرونده این افراد کاملاً ابعاد مالی دارد، البته ممکن است در مورد برخی افراد اتهامات امنیتی نیز مطرح باشد».

رئیس قوه قضاییه در عین حال هشدار داده که اقداماتی نظیر «اتهام‌زنی، توهین و سنگ اندازی علیه قوه قضائیه جرم محسوب می‌شود و به مرتکبان هشدار می‌دهیم که تسامح قوه قضائیه برای حفظ فضای آرام جامعه، حدی دارد».

این برای نخستین‌بار نیست که حسن روحانی و صادق لاریجانی با یکدیگر به جدال لفظی می‌پردازند. این دو پیشتر نیز بر سر وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران و نیز احضار برخی سرمایه‌گذاران از سوی نهاد قضایی به یکدیگر تاخته بودند.

حسن روحانی٬ روز پنجم فروردین در کردستان گفته بود که «با تلاش و خواهش و التماس یک آقایی را می‌آوریم که اینجا سرمایه‌گذاری کند، سر یک چیز جزئی یک دفعه یک آقایی هوس می‌کند این طرف را احضار کند. نمی‌شود کار کرد».

یک روز بعد از آن٬ صادق لاریجانی٬ سخنان آقای روحانی را رد کرد و گفت: «دستگاه قضایی جایی نیست که از سر هوس کسی را احضار کند و این که چنین کاری را سبب عدم سرمایه‌گذاری عنوان می‌کنند، کاملاً نادرست است».

انتقادهای اخیر حسن روحانی علیه قوه قضائیه پس از بازداشت مهدی جهانگیری٬ برادر اسحاق جهانگیری٬ معاون اول وی٬ صدور احکام حبس و ممنوعیت از فعالیت سیاسی و مطبوعاتی برای هفت تن از فعالان اصلاح‌طلب و اعمال محدودیت‌های تازه برای محمد خاتمی بیان شده است.

XS
SM
MD
LG