لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار انجام «اقدامی قاطع» علیه طالبان شد


مردم در حال کمک به زخمی‌ها؛ کابل ۷ بهمن
مردم در حال کمک به زخمی‌ها؛ کابل ۷ بهمن

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از همه کشورها خواسته‌است «دست به اقدام قاطعی» علیه طالبان بزنند. این سخنان پس از آن مطرح شده که در جریان انفجاری توسط گروه طالبان در کابل، ده‌ها نفر کشته شدند.

دونالد ترامپ، هفتم بهمن ماه، در بیانیه‌ای گفته است: عمل نفرت‌انگیزِ انفجار خودروی‌ بمب‌گذاری‌شده در کابل را محکوم می‌کنم. انفجاری که جان شهروندان غیرنظامی بی‌گناه را گرفت و بسیاری را مجروح ساخت.

او افزوده است: اکنون زمان آن رسیده که همه کشورها، علیه طالبان و ساختار تروریستی حامی آن، دست به اقدام قاطعی بزنند.

ترامپ می‌گوید: قساوت طالبان، باقی نخواهد ماند.

بنا بر گزارش‌های اولیه از روز شنبه هفتم بهمن ماه، انفجار یک آمبولانس بمب‌گذاری‌شده در منطقه‌ای پررفت‌وآمد در پایتخت افغانستان، «جان دست‌کم ۹۵ نفر را گرفت» و بیش از ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت.

انفجار مرگبار کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:13 0:00

[توجه! این ویدئو شامل تصاویری از محل انفجار و آسیب‌دیدگان است]

گروه طالبان مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته‌است. این حمله یک هفته پس از آن انجام می‌شود که در حمله دیگری توسط همین گروه، به هتل اینترکنتیننتال کابل، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

وزارت کشور (داخله) افغانستان می‌گوید انفجار روز شنبه پس از آن صورت گرفت که عامل حمله، سوار آمبولانس بمب‌گذاری‌شده، از ایست بازرسی میدان «صدارت» کابل رد شد. منطقه صدارت، دربرگیرنده بسیاری از ساختمان‌های دولتی، سفارت‌خانه‌ها و فروشگاه‌ها است.

علاوه بر رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دیگر چهره‌ها و مقام‌های داخلی و بین‌المللی نیز به این حمله واکنش نشان داده‌اند.

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای گفته است «تروریست‌ها با ادامه جنایات ضدبشری و ایجاد وحشت که قربانیان آن مردم عام به شمول زنان و کودکان بوده‌اند، امروز بار دیگر به عمل نابخشودنی متوسل شدند».

وزارت خارجه ایران با محکوم کردن این حمله گفته است «به باور ما همکاری و تشریک مساعی صادقانه کشورهای منطقه تنها راهکار مقابله با پدیده شوم تروریسم است».

سازمان ملل متحد نیز این حمله را محکوم کرده و تادامیچی یاماموتو، مدیر ماموریت ملل متحد در افغانستان، گفته است «این حمله را چیزی به‌جز سبعیت نمی‌توان نام نهاد. عاملان و برنامه‌ریزان آن باید به‌دست عدالت سپرده شوند».

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده‌است که اکثر قربانیان حمله روز شنبه «غیرنظامی» بودند.

برپایه گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، رادیو آزادی/ت.ت
XS
SM
MD
LG