لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

کرباسچی: کسی در زمینه «پرستو» بودن میترا استاد اطلاع دقیقی ندارد


غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و شهردار اسبق تهران
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و شهردار اسبق تهران

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، روز یک‌شنبه ۱۹ خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به اینکه برخی معتقدند اتفاقی که برای محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، افتاد «پیامد افشای فسادها بوده‌است»، گفت: «من خیلی در این زمینه نمی‌توانم اظهارنظر کنم چون اطلاعاتی ندارم.»

محمدعلی نجفی روز هفتم خرداد به اتهام قتل همسرش، میترا استاد، بازداشت و روانه زندان شد.

به نوشته رسانه‌های ایران، اکنون پرونده محمدعلی نجفی به شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران، به ریاست قاضی کشکولی، ارجاع شده‌است.

آقای کرباسچی در ارتباط با موضوع این پرونده قتل افزود: «واقعیت این است که در ارتباط با مسائل شهرداری پرونده‌های سنگینی وجود دارد که دادگاه در حال بررسی است و نمی‌شود راجع به آن اظهارنظر کرد اما اینکه بخواهیم این دو مسئله را مرتبط کنیم، به‌نظرم حدسیات است و مستند نیست.»

محمدعلی نجفی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب است که سال‌ها عضو حزب کارگزاران سازندگی بوده است.

تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب و علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، میترا استاد، همسر دوم آقای نجفی که به‌دست او به قتل رسید، را متهم کرده‌اند که «پرستو» بوده‌است.

واژه «پرستو» اصطلاحاً دربارهٔ زنانی به کار می‌رود که نهادهای امنیتی بر سر راه مقامات، چهره‌های سیاسی، منتقدان و مخالفان حکومت و حتی دیپلمات‌های خارجی قرار می‌دهند تا برای آنان پرونده‌سازی کنند.

غلامحسین کرباسچی روز یک‌شنبه دربارهٔ ارتباط میترا استاد با نهادهای امنیتی و شایعه «پرستو» بودن او نیز اظهار داشت: «خود آقای نجفی هم نگفتند که قطعاً ارتباط داشته‌اند، گفتند من احتمال می‌دهم با کسانی در ارتباط بوده‌اند آن را دادگاه باید مشخص کند و اظهارنظرهایی هم که می‌شود بیشتر گمانه‌زنی سیاسی است و کسی در این زمینه اطلاع دقیقی ندارد.»

آقای کرباسچی در این مصاحبه به نحوه پوشش خبر این قتل از سوی صداوسیما نیز انتقاد کرده و گفت که «متأسفانه در اطلاع‌رسانی یک شکلی هم برخورد می‌شود که نتیجه معکوس دارد، آقایان توجه ندارد که برخوردهای سیاسی نهادهایی مثل صدا وسیما و مراکز تبلیغاتی دولتی، بالاخره در افکار عمومی نتیجه‌های عکس آنچه که می‌خواهند را دارد.»

علی مطهری، نماینده مجلس، نیز روز دوشنبه ۱۳ خرداد در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «صداوسیما که معمولاً حوادث جنایی را منعکس نمی‌کند با ذوق‌زدگی و خوشحال از ضربه زدن به رقیب سیاسی به انعکاس کامل آن (ماجرای آقای دکتر نجفی) پرداخت و تنها زمانی که ندایی از مقام رهبری به او رسید دست از این عمل ناجوانمردانه خود برداشت و ناگهان سیر اخبار درباره این حادثه متوقف شد. ظاهراً خود مسئولان این سازمان قبح این گونه رفتارها را درک نمی‌کنند و حتماً باید ندایی از بالا برسد».

در همین حال، به گزارش خبرآنلاین، محمود علیزاده طباطبایی، یکی از وکلای محمدعلی نجفی می‌گوید او به همراه دو نفر دیگر همچنان وکالت نجفی در پرونده قتل میترا استاد را به عهده دارند ولی از اطلاع‌رسانی منع شده‌اند.

واکنش اصلاح‌طلبان به اظهارات کرباسچی

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، امروز یک‌شنبه پس از ذکر این‌که به باور او پرونده آقای نجفی بر دیدگاه مردم به جریان اصلاح‌طلبی «تأثیر منفی» می‌گذارد، همچنین در سرمقاله روزنامه سازندگی مطلبی در این خصوص نوشت.

او نوشت که او در زمان نامزدی محمدعلی نجفی برای شهرداری تهران دربارهٔ «عوارض» طرح پرونده ارتباط او با میترا استاد و «اثرات منفی آن در مدیریت شهری تهران و نیز حوزه خصوصی آقای نجفی در حضور دوستان هشدار» داده بود.

به گفته آقای کرباسچی، سؤال وی در مورد این «رابطه» از محمدعلی نجفی «در آغاز تابستان سال ۱۳۹۶ اندکی پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران به هنگام طرح نامزدهای تصدی شهرداری تهران در حضور چهار تن از اصلاح‌طلبان برجسته» انجام شده است.

او در مورد این «اصلاح‌طلبان برجسته» نیز نوشت که «نام‌شان نزد اینجانب محفوظ است.»

دبیرکل حزب کارگزاران همچنین نوشت که «استعلام‌های نهادهای امنیتی درباره نجفی منفی بود اما با پیگیری برخی بزرگان اصلاحات و اعمال فشار، روحانی به وزیر کشور دستور می‌دهد حکم شهرداری نجفی صادر شود.»

انتشار این گفته‌های غلامحسین کرباسچی انتقاد چند تن از چهرهای جناح موسوم به اصلاح‌طلبان را در پی داشت.

از جمله محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت، اظهارات کرباسچی مبنی بر اطلاع داشتن اصلاح‌طلبان از روابط شخصی محمدعلی نجفی را تکذیب کرده‌است.

محسن میردامادی روز یکشنبه با انتشار ۱۳ پیام توئیتری مدعی شد هنگامی که بحث انتخاب شهردار تهران در جلسات اصلاح‌طلبان مطرح بود کرباسچی با اینکه با نجفی اعلام مخالفت می‌کرد اما علت مخالفتش «منافع شخصی خودش بود».

مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران و یکی دیگر از چهره‌های جناح اصلاح‌طلبان، نیز با تکذیب اظهارات غلامحسین کرباسچی، در پیامی توئتیری نوشت که کسی به شورای شهر تهران «هیچ نکته منفی از زندگی شخصی نجفی» نگفت.

منابع: ایلنا، خبرآن‌لاین و رادیو فردا / پ.پ و ج
XS
SM
MD
LG