لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

مطهری: خامنه‌ای درباره پوشش اخبار پرونده نجفی به صداوسیما تذکر داده است


محمدعلی نجفی در جلسه بازپرسی از وی
محمدعلی نجفی در جلسه بازپرسی از وی

علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی به صدا و سیما درباره پوشش اخبار محمدعلی نجفی «تذکر» داده است.

آقای مطهری روز دوشنبه ۱۳ خرداد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «صداوسیما که معمولاً حوادث جنایی را منعکس نمی‌کند با ذوق‌زدگی و خوشحال از ضربه زدن به رقیب سیاسی به انعکاس کامل آن (ماجرای آقای دکتر نجفی) پرداخت و تنها زمانی که ندایی از مقام رهبری به او رسید دست از این عمل ناجوانمردانه خود برداشت و ناگهان سیر اخبار درباره این حادثه متوقف شد. ظاهراً خود مسئولان این سازمان قبح این گونه رفتارها را درک نمی‌کنند و حتماً باید ندایی از بالا برسد».

پخش فیلم حضور محمدعلی نجفی در پلیس آگاهی به اتهام قتل همسر دومش، میترا استاد، و مصاحبه او با تلویزیون بازتاب‌ گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران داشت.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی، روز ۱۱ خرداد در همین زمینه اعلام کرده بود که به دلیل پخش فیلم حضور نجفی در آگاهی تهران علیه صداوسیما «اعلام جرم می‌شود».

ارزیابی علی افشاری از تذکر خامنه‌ای به صداوسیما درباره اخبار پرونده نجفی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

محمدعلی نجفی خود درباره مصاحبه منتشر شده از صداوسیما گفته است: «پس از اعترافات و معرفی خود به پلیس خبرنگار صداوسیما خواست که فیلم بگیرد، اما من نمی‌خواستم در آن شرایط فیلم و عکسی گرفته شود اما با درخواست آنها موافقت کردم».

با این حال تلویزیون ایران مصاحبه جدیدی را از آقای نجفی پخش کرده که در آن بازپرس پرونده نیز حضور دارد و در مقابل دوربین سئوالاتی را مطرح می‌کند.

شهردار سابق تهران در این مصاحبه ضمن تشریح اتفاقات روز قتل می‌گوید: «پیش از این ۲۰ قرص خورده و قصد خودکشی داشتم اما بعد از یک روز و نیم من را پیدا کردند».

نجفی درباره آشنایی با میترا استاد گفته که او نامزد انتخابات شورای شهر در اسلامشهر بوده و برای کسب حمایت اصلاح‌طلبان به او مراجعه کرده بود.

شهردار پیشین تهران افزوده که میترا استاد چند ماه به «عقد موقت» او در آمده و در اردیبهشت ۹۷ به عنوان همسر دوم با او ازدواج کرده است.

محمدعلی نجفی روز هفتم خرداد به اتهام قتل میترا استاد بازداشت و روانه زندان شد.

در همین حال علی القاصی مهر، دادستان تهران، روز دوشنبه از صدور کیفرخواست برای آقای نجفی با سه اتهام «قتل عمد»، «حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز» و «صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح» خبر داد.

پیش از این، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمد علی نجفی، تکمیل تحقیقات در مدت چهار روز را «بسیار عجیب» خوانده و گفته بود که وکلای آقای نجفی قصد دارند به این اقدام دادسرا اعتراض کنند.

براساس گزارش‌ها آقای نجفی روز دوشنبه و پس از «تکمیل تحقیقات» از بازداشتگاه آگاهی به زندان اوین منتقل شد.

در روزهای گذشته برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله جواد امام اعلام کرده‌اند که میترا استاد با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران «ارتباط داشته» و به صورت «هدفمند» به آقای نجفی نزدیک شده بود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، اما گفته که در این باره «قرائنی وجود ندارد».

مطرح شدن این موضوعات باعث طرح واژه «پرستو» در رسانه‌های ایران شده است. پیش از این وب‌سایت زیتون در مطلبی با عنوان «پروژه پرستوها» نوشته بود که نهادهای امنیتی برخی زنان را سر راه مقامات و چهره‌های سیاسی قرار می‌دهند تا بتوانند برای آنان پرونده‌سازی کنند.

علی مطهری نیز در اینستاگرام خود نوشت: «از اخبار رسیده و خصوصا سخنان خود آقای نجفی معلوم شد که افرادی در کشور پرستوهایی دارند که گاهی بر گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند به پرواز در می‌آورند و آنگاه فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او و حذف وی از صحنه سیاست، غافل از این که اگر این روش‌ها در دنیا مرسوم و رایج است و مجاز شمرده می‌شود، برای یک مسلمان مجاز نیست بلکه حرام است».

با این حال مسعود استاد، برادر میترا، به روزنامه «جام جم» گفته است که خواهرش، «نه قبل از ازدواج با محمدعلی نجفی و نه بعد از آن، وابسته به هیچ‌کدام از نهاد‌های امنیتی نبود».

وی تاکید کرد که «قتل او سیاسی نبود و فقط به خاطر اختلاف خانوادگی رخ داده است».

مسعود استاد گفت که خانواده‌اش خواستار قصاص محمد علی نجفی هستند.

براساس گزارش وب‌سایت‌های رکنا و انتخاب شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG