لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

قاضی، وثیقه درخواستی خود از آفرین نیساری را نپذیرفت


کارن وفاداری و آفرین نیساری
کارن وفاداری و آفرین نیساری

دادگاه انقلاب تهران وثیقه کلان پنجاه میلیارد تومانی ارائه شده به دادگاه را برای آزادی خانم آفرین نیساری همسر آقای کارن وفاداری یک شهروند زرتشتی زندانی با تابعیت دوگانه ایرانی‌آمریکایی را رد کرد. این در حالی است که قاضی همین دادگاه خود پیشتر این میزان وثیقه را درخواست کرده بود.

کمپین حقوق بشر ایران شنبه چهاردهم بهمن گزارش داد که قاضی ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران، زمانی که نیمی از وثیقه یکصد میلیارد تومانی توسط وکلا به دادگاه ارائه شد، گفت «اگر می‌خواستم آنها آزاد شوند، چنین وثیقه سنگینی را تعیین نمی‌کردم».

قاضی صلواتی پیشتر برای آزادی هر یک از این زوج پنجاه میلیارد تومان، و در مجموع یکصد میلیارد تومان، وثیقه خواسته بود.

به گفته خانواده زوج زندانی، برای آنها تودیع نیمی از چنین وثیقه سنگینی بسیار دشوار بود اما سرانجام توانستند اسناد املاکی را که معادل پنجاه میلیارد تومان باشد، به امید آزادی خانم آفرین نیساری تأمین کرده و توسط وکلا به دادگاه ارائه کنند.

آقای کارن وفاداری و همسرش خانم آفرین نیساری از یک سال و نیم پیش در زندان هستند اما خبر بازداشت شان هفته گذشته، و همزمان با رسانه‌ای شدن حکم سنگین علیه آن‌دو، فاش شد.

کارن وفاداری با بازگشت به ایران، بعد از مدتی زندگی در غرب، یک گالری هنری در تهران گشود و همسر ایرانی مسلمان او نیز که دانش‌آموخته معماری است و در اداره گالری موسوم به «آن» همکار شوهر خود بوده، دارای کارت سبز آمریکا است.

دادگاه انقلاب تهران به تازگی آقای کارن را به ۲۷ سال حبس و ۱۲۴ ضربه شلاق محکوم کرد؛ محکومیت خانم آفرین نیساری نیز شانزده سال حبس تعیین شد. اما این زوج به پرداخت مبالغ کلان پول و مصادره تمامی اموال از جمله گالری هنری و حتی خودروهای شخصی خانواده محکوم شدند.

«اقدام علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» در میان اتهامات مطرح شده علیه این زوج است. دادستان تهران به «کشف مشروبات» و رفت‌وآمد آنها با دیپلمات‌های خارجی نیز اشاره کرده بود.

دادگاه‌های انقلاب با وجود آنکه در طول ۳۹ سال موجودیت جمهوری اسلامی ایران، اموال بسیاری از ایرانیان را مصادره کرده‌اند اما ظاهراً این نخستین بار است که در مورد زندانیان دوتابعیتی بازگشته به ایران، مصادره اموال نیز علناً به حکم افزوده شده‌است.

افزون بر ویژگی حکم آقای وفاداری و همسرش در مصادره اموال، بنا به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، قاضی صلواتی در ماه‌های گذشته زوج زندانی را هم از دسترسی به وکلایی که خود دادگاه تعیین کرده بود، بازداشته است.

زینب طاهری وکیل دادگستری با تأیید این رفتار قاضی صلواتی، به کمپین حقوق بشر ایران گفته بود که قاضی خواهان تغییر وکلای تعیینی است و گفته‌است افرادی که او (قاضی) «صلاح می‌داند» باید وکیل تعیینی زوج باشند.

سیروس وفاداری، یکی از سه فرزند آقای کارن وفاداری که در آمریکا زندگی می‌کند، به کمپین حقوق بشر گفته‌است که پدرش با آگاهی از رد وثیقه‌ای که قاضی صلواتی درخواست کرده بود، تنها گفته‌است که «چنین اتفاقی تنها می‌تواند در ایران رخ دهد.»

جمهوری اسلامی ایران، بر اساس ده‌ها گزارش نهادهای جهانی حقوق بشری، در نقض حقوق اساسی شهروندان غیر مسلمان خود سابقه‌ای طولانی دارد و در دوره اخیر شمار بیشتری از آنها، بویژه کسانی را که تابعیت کشورهای غربی نیز هستند، زندانی، محاکمه و محکوم کرده‌است.

کارن وفاداری که خانواده‌اش روحیه او را در زندان، افسرده توصیف کرده‌اند. او هفته گذشته در نامه‌ای از زندان، با ظالمانه نامیدن احکام صادره علیه خود و همسرش، از زرتشتیان ساکن خارج خواست از بازگشت به ایران خودداری کنند زیرا «ممکن است بی هیچ دلیلی دستگیر و محاکمه شده و اموالشان نیز مصادره شود.»

XS
SM
MD
LG