لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

کارنامه خرداد ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در خرداد ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۰۹:۱۵ ۲۶.۳.۱۳۹۸

سبد معیشت یک خانوار در فروردین ماه به شش میلیون و ۴۸۲ هزار تومان رسید

یک فعال کارگری می‌گوید: سبد معیشت یک خانوار در پایان فروردین سال جاری به حدود شش میلیون و ۴۸۲ هزار تومان در ماه رسید

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور،‌ گفت که سبد معیشت یک خانوار در پایان فروردین سال جاری به حدود شش میلیون و ۴۸۲ هزار تومان در ماه رسید.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ‌آقای توفیقی اشاره کرد که سبد خانوار در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته، بیش از ۷۲ درصد جهش قیمتی داشته است.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران، یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

این میزان دستمزد از سوی شورای عالی کار در اسفند سال گذشته تعیین شد. این در شرایطی بود که کمیته مزد این شورا در دی سال گذشته،‌ سبد معیشت یک خانوار سه و سه دهم نفری را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کرده بود.

۱۷:۲۲ ۲۲.۳.۱۳۹۸

«آزار و اذیت بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و خانواده‌های‌ آنان»

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه از «آزار و اذیت بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و خانواده‌های‌ آنان از سوی مقام‌های قضایی تهران» ‌خبر داد.

در این ارتباط،‌ یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه به رادیو فردا می‌گوید:‌ «با ارجاع پرونده و انتقال بازداشتی‌ها به زندان اوین، کار خانواده‌ها برای ملاقات و پیگیری کارهای آنها سخت‌تر از قبل شده است، چون تمام خانواده‌ها ساکن خوزستانند و هر دفعه برای ملاقات یا پیگیری کارها باید مسافت طولانی به تهران و بالعکس را طی کنند».

اسماعیل بخشی و علی نجاتی؛ فعالان کارگری، ‌سپیده قلیان؛ فعال مدنی، ‌ساناز الله‌یاری، امیرحسین محمدی‌فر و امیر امیرقلی؛‌ از اعضای نشریه اینترنتی گام،‌ در سال گذشته و در ارتباط با اعتصاب حدوداً یک ماهه کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت و زندانی شدند.

این اعتصاب در آبان سال گذشته انجام شد و هزاران کارگران این شرکت به ویژه به پرداخت نشدن دستمزد چند ماه خود اعتراض کردند. آنها در عین حال خواستار واگذاری مالکیت این واحد کشاورزی – صنعتی به کارگران و یا دولت شدند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در زمستان سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و از آن پس، به گفته کارگران این واحد، تشکل‌های کارگری و همچنین شماری از نمایندگان مجلس با مشکلات بسیار اقتصادی مواجه شده است.

در این حال، ‌به گفته کانال مستقل کارگران هفت‌تپه،‌ امین ناصری، سرپرست دادسرای اوین، با وجود آنکه شعبه هفتم بازپرسی برای بازداشت‌شدگان، قرار وثیقه نجومی تعیین کرده، از امضای تبدیل قرار بازداشت به وثیقه امتناع کرده است.

بر اساس این گزارش، ‌او حتی از از دیدن خانواده‌های بازداشت‌شدگان هفت‌تپه خودداری می‌کند و در همین ارتباط، ‌مقام‌های قوه قضائیه به این خانواده‌ها گفته‌اند که بازداشت‌شدگان ممکن است تا زمان تشکیل دادگاه در زندان بمانند.

از سوی دیگر، برای برخی از بازداشت‌شدگان، «وثیقه‌های نجومی یک میلیاردی» تعیین شده است.

مقام‌های قوه قضائیه تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

۱۹:۳۷ ۱۵.۳.۱۳۹۸

آزادی سه کارگر معترض کاغذسازی پارس

سه تن از کارگران بازداشتی کارخانه کاغذسازی پارس در هفت‌تپه استان خوزستان آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران در جریان اعتراض‌های کارگری کارخانه کاغذسازی پارس بازداشت شده بودند.

این گزارش حاکیست که اداره کار برای ممانعت از اخراج این سه کارگر وساطت کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان به ایلنا گفت که دلیل اعتراض کارگران کارخانه کاغذسازی پارس در هفت‌تپه این بود که قرار شده بود کارفرما از حقوق اردیبهشت ماه، به صورت علی‌الحساب، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به کارگران پرداخت کند.

ویگفت: این تصمیم، نارضایتی کارگران را به همراه داشت که در این میان، سه تن از آنان به طور موقت بازداشت شدند ولی در نهایت، آزاد شدند و به سر کار خود بازگشتند.

در سالیان اخیر،‌ گزارش‌هایی انتشار یافته که حاکی از برخوردهای اداری، امنیتی و قضایی با کارگران معترض است.

این برخوردها انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و نیز اتحادیه‌های کارگری و صنفی در جهان را به دنبال داشته است.

۰۰:۵۱ ۱۲.۳.۱۳۹۸

ده‌ها کارگر معدن سرب کوشک پس از تحقق مطالبات خود به سر کار بازگشتند

کارگران معدن سرب کوشک در شهرستان بافق پس از گذشت حدود دو هفته به سر کار خود بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، یکی از کارگران معدن گفت: «ما ۴۰ تن از کارگران معدن روباز سرب و روی کوشک به دلیل بکارگیری نیروی بازنشسته در آبان ۹۷ و کسری حقوق خود از ۲۹ اردیبهشت به سر کار نرفتیم».

او اشاره کرد که فرماندار بافق قول وساطت داد و کارگران این قسمت پس از تحقق این وعده و گفت‌وگو با شورای کارگری به سر کار بازگشتند.

فرماندار بافق هم به ایرنا گفت: کارگران معدن سرب کوشک به خاطر کسری حقوق به نسبت دو ساعت کار کمتر و پاره‌ای مشکلات صنفی دست از کار کشیده بودند.

محمد زاده رحمانی افزود: موضوع در کمیسیون کارگری شهرستان مطرح و موضوع حل و فصل شده است و قرار شد این کارگران در نشست شورای کارگری کوشک مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و به کار بازگردند.

معدن کوشک با تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن سرب و فعالیت بیش از ۳۹۰ کارگر در فاصله ۴۶ کیلومتری بافق و ۱۵۶ کیلومتری یزد قرار دارد و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

۰۰:۴۵ ۱۲.۳.۱۳۹۸

اعتراض شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به «دور جدید پرونده سازی و سرکوب فعالان صنفی»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعتراض به آنچه دور جدیدی از پرونده‌سازی و سرکوب فعالان صنفی نامید، اشاره کرد که این برخوردها در پی تجمع‌های معلمان شاغل و بازنشسته طی هفته‌های اخیر انجام شده است.

این شورا نوشت که برای شمار زیادی از معلمان از سوی حراست‌ها و هیئت تخلفات اداری پرونده‌سازی شده‌است اما این فعالان از حقوق صنفی و آموزشی فرهنگیان دفاع کرده اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود هر نوع پرونده‌سازی یا اجرای حکم زندان فعالان صنفی را محکوم ‌کرد و خواستار آزادی بدون قید و شرط تمام معلمان زندانی شد.

این تشکل نسبت به عواقب آنچه سرکوب جنبش معلمان نامید، به نهادهای امنیتی، دولت ، مجلس و قوه‌قضاییه هشدار داد و تاکید کرد که مطالبات صنفی و آموزشی فرهنگیان دست یافتنی است و پرونده‌سازی، اخراج، تبعید و زندان تاکنون نتوانسته است روند مطالبه‌گری فرهنگیان را متوقف کند.

این شورا همچنین اعلام کرد که اگر روند سرکوب فعلی متوقف نشود، از تمام ظرفیت‌ها و توان خود برای حمایت از فعالان صنفی و معلمان استفاده خواهد کرد و نوشت: هر معلم در هر جای ایران اگر به خاطر فعالیت صنفی مورد ستم واقع شود، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG