لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

کارنامه فروردین ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در فروردین ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۹:۴۴ ۷.۱.۱۳۹۸

کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه بدقولی کرد

خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع کارگری خبر داد که دستمزد اسفند سال ۹۷ و بخشی از عیدی بیش از ۲۵۰۰ کارگر دائمی شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

کارگران این واحد کشاورزی - صنعتی می‌گویند حق بیمه آنان نیز از دی ماه سال گذشته پرداخت نشده و تمدید نشدن دفترچه‌های درمانی باعث شده است که برای درمان بیماری خود و سایر اعضای تحت تکفل، هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند.

پیش از این کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه در روزهای پایانی سال ۹۷ به کارگران قول داده بود که معوقات مزدی‌شان بین روزهای پنجم و ششم فروردین پرداخت می‌شود.

به نوشته ایلنا، پرداخت شدن دو ماه از مزایای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در سال ۹۳،‌ همراه با پرداخت هشت ماه مزایای حق بن برای کارگران روزمزدی و برخی مزایای عرفی از دیگر مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه است.

آنها اشاره کردند که بیش از دو سال است که مالک خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت برخی مزایای عرفی و قانونی کارگران، از جمله سبد کالای ماه رمضان، لباس کار، لوازم تحریر مدرسه و ... را کاهش داده و یا متوقف کرده است.

از زمان خصوصی شدن شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ کارگران همواره با مشکل پرداخت نشدن دستمزد خود مواجه بوده‌اند. آنها بارها در اعتراض به این وضعیت تجمع و یا اعتصاب کرده‌اند.

۱۹:۵۴ ۷.۱.۱۳۹۸

همسر جعفر عظیم‌زاده خواستار آزادی این فعال کارگری شد

اکرم رحیم‌پور، همسر جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگر زندانی، خواستار آزادی او و پایان برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری در ایران شد.

خانم رحیم‌پور در پیام نوروزی که به «جامعه نو»‌ ارسال کرد، گفت که آقای عظیم‌زاده به دلیل فعالیت‌های صنفی و پیگیری حقوق کارگران زندانی شده است.

او ابراز امیدواری کرد که سال ۹۸، سالی باشد که خواسته‌های کارگران مانند حق تشکیل تشکل‌های مستقل کارگری،‌ حق بریایی تجمع و اعتصاب، تعیین دستمزد بالاتر از هزینه‌های زندگی تحقق یابند.

جعفر عظیم‌زاده، رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در بهمن ماه سال گذشته بازداشت شد تا مدت دوره زندان شش سال خود را بگذراند.

۲۰:۰۲ ۷.۱.۱۳۹۸

کانون صنفی معلمان تهران: مدیران سیاسی و اقتصادی به پیامدهای تصمیم‌های نادرست پیشین توجه کنند

کانون صنفی معلمان تهران در بیانیه‌ای با اشاره به سیل در شهرهای مختلف ایران و کشته شدن ده‌ها تن، از «تمامی برنامه‌ریزان و مدیران سیاسی و اقتصادی»‌ خواست تا به «پیامدهای تصمیم‌های نادرست پیشین که خسارت‌های جانی و مالی کنونی نتیجه آن است»، توجه کنند.

این تشکل صنفی همچنین خواستار «تغییر رویکرد بنیادین نسبت به نوع بهره برداری از محیط زیست» شد.

کانون صنفی معلمان تهران در این بیانیه آمادگی خود را برای هر نوع کمک به هموطنان خسارت دیده، همراه با شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران اعلام کرد.

۱۵:۵۵ ۸.۱.۱۳۹۸

۸۴ انجمن کارگری: معیشت کارگران ساختمانی باید بهبود یابد

۸۴ انجمن صنفی کارگران ساختمانی در بیانیه‌ای خواستار بهبود معیشت خود شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این تشکل های کارگری با طرح این پرسش که آیا خرج و مخارج زندگی کارگران ساختمانی کمتر از سایر کارگران شاغل است، نوشتند: چرا هیچوقت هیچ تلاش نشده است که برای کارگران ساختمانی نیز مانند سایر کارگران دستمزدی قانونی تصویب کنند تا کارفرمایان نیز از آن تبعیت کنند؟

۸۴ انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اعلام اینکه برخی کارگران ساختمانی در برخی ماه‌های سال به ندرت پنج روز کار می‌کنند،‌ افزودند که هیچ مقام رسمی در حمایت از معیشت آنها جلسه‌ای برگزار نمی‌کند.

این انجمن‌های کارگری همچنین خواستار تعیین دستمزد برای تمامی رسته‌های ساختمانی به صورت منطقه‌ای،‌ کاهش سن بازنشستگی از ۶۰ سال به حداقل ۵۵ سال، محسوب شدن کارهای ساختمانی در زمره کارهای سخت و زیان آور شدند.

پرداخت غرامت بیماری بدون هیچ پیش شرط و اجرای قانون واریزی حق بیمه کارگران ساختمانی با هفت درصد حداقل حقوق قانون کار از دیر خواسته‌های ۸۴ انجمن صنفی کارگران ساختمانی هستند.

۱۷:۱۷ ۸.۱.۱۳۹۸

شریعتمداری: کارگرانی که به دلیل سیل بیکار شده‌اند، مشمول بیمه بیکاری قرار می‌گیرند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مقرر شده است کارگرانی که به دلیل سیل بیکار شده‌اند، مشمول بیمه بیکاری قرار گیرند.

محمد شریعتمداری افزود: بنگاه‌های اقتصادی حادثه دیده نیز برای بازسازی و راه‌اندازی مجدد مورد حمایت و اعطا تسهیلات قرار خواهند گرفت.

تاکنون هنوز شمار واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده از سیل در شماری از استان‌های ایران اعلام نشده است.

۱۷:۲۰ ۸.۱.۱۳۹۸

پیامدهای سیل؛ اتحادیه آزاد کارگران ایران: مشکلات اقتصادی جدی برای اکثریت جامعه ایجاد می‌شود

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای در مورد سیل در شماری از استان‌های ایران در روزهای اخیر با اشاره به کشته شدن ده‌ها تن از مردم و نیز وارد آمدن خسارت‌های سنگین اقتصادی نوشت: بیشترین خسارات در استان‌های گلستان، فارس و خوزستان روی داده است که از قطب‌های تولیدکننده محصولات زراعی و کشاورزی ایران هستند.
این تشکل کارگری با اشاره به اینکه تخریب‌ها و ویرانی‌ها می‌تواند منجر به از بین رفتن حجم بسیار زیادی از زمین‌های زراعی، کمبود شدید محصولات کشاورزی و گرانی آنها شود، افزود: این امر می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای اکثریت جامعه به وجود آورد و طبقه کارگر ایران نیز که در شرایط عادی، دستمزدی معادل چند برابر پایین تر از خط فقر دریافت می‌کند را بیش از پیش به فقر و فلاکت بکشاند.

۲۰:۴۰ ۱۵.۱.۱۳۹۸

انتقاد کانون مدافعان حقوق کارگر از «بی‌تدبیری» مسئولان جمهوری اسلامی در قبال خسارت‌های ناشی از سیل

کانون مدافعان حقوق کارگر در بیانیه ای با اشاره به خسارت‌های ناشی از بارش شدید و سیلاب در بیش از ۲۰ استان ایران از برخورد مسئولان جمهوری اسلامی با موضوع سیلاب در ایران انتقاد کرد.

کانون مدافعان حقوق کارگر،‌ مسئولان جمهوری اسلامی را متهم کرد که مشغولیت‌شان به «چپاول و غارت اموال مردم»، آنان را از «هر گونه تدبیری در پیشگیری و مقابله با چنین بحران‌هایی» بازداشته است و «هر یک از آنان به جای اعتراف به این بی‌تدبیری‌ها و بی‌لیاقتی ها، تقصیر را گردن دیگری می‌اندازند».
این تشکل کارگری نوشت که انتظار اینکه مردم اعتمادی به مسئولان و فعالیت های آنان داشته باشند بیهوده است و اضافه کرد:‌ «با گسترش شوراها و تشکل‌های همیاری مردمی است که مردم می توانند خود مدیریت این بحران را برعهده بگیرند. امکانات ارگان‌های دولتی باید در اختیار این شوراها و تشکل‌های مردمی قرار گیرد تا مانع افزایش صدمات و آسیب‌های جدی‌تر این بحران شد».

در روزهای اخیر، فیلم هایی در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که در آنها از بی توجهی مسئولان به مشکلات سیل زدگان، انتقاد شده است.

۲۰:۴۲ ۱۵.۱.۱۳۹۸

عضو کمیسیون عمران مجلس:‌ برای ایجاد اشتغال،‌ کارگر را قربانی می‌کنند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرحی که برخی نمایندگان مجلس برای پرداخت دستمزدهای پایین به کارگران به بهانه اشتغال‌زایی تهیه کرده‌اند، گفت: متاسفانه در ایران، برای ایجاد اشتغال، کارگر را قربانی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدرضا ملکشاهی راد از کارفرمایان بخش خصوصی خواست با رفتار خود کاری کنند که دستمزد، ابزاری برای انگیزه و راندمان کارگاه شود و افزود: این چه سیاست غلطی است که کارگر را تحت فشار بگذاریم، زندگی‌اش به دلیل دستمزد پایین تامین نشود، راندمان کارگاه پایین بیاید و کارگر ناراضی باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا طرح برخی نمایندگان برای پرداخت دستمزد ناچیز به کارگر را در قالب توافق می‌پذیرد، گفت: «در کجای قانون اساسی به کارفرما اجازه داده شده است هر بلایی که دلش می‌خواهد به روز کارگر بیاورد؟ و کدام شهری را سراغ دارید که بتوان هزینه یک خانواده چهار نفره را با ماهی ۵۰۰ هزار تومان تامین کرد؟».

نماینده خرم آباد گفت: این طرح‌ها آبروی ایران را در جهان می‌برد و بهانه‌ای برای انتقاد گسترده از قوانین خواهد شد.

۲۳:۲۵ ۲۱.۱.۱۳۹۸

پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی از پیشنهاد افزایش حقوق ۱۳ درصدی همراه با ۲۶۱ هزار تومان برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسن زدا گفت: این موضوع در هیئت دولت بررسی می‌شود.

در سال گذشته، به دلیل افزایش شدید نرخ تورم و قیمت ها در ایران،‌قدرت خرید خانواده های مزدبگیران و نیز بازنشستگان کاهش یافته است.

۲۳:۳۰ ۲۱.۱.۱۳۹۸

«اخبار بد» از شهرک‌های صنعتی در ایران

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران در گزارشی اعلام کرد که از شهرک‌های صنعتی اخبار بدی می‌رسد.

این سندیکا نوشت: از روزهای آغازین سال، با کارگران هیچ قرارداد طولانی مدتی بسته نشده است و تنها قراردادها به صورت روزمزد را پیش روی کارگران می‌گذارند.

این تشکل صنفی، هدف از این اقدام را «فرار از دادن حق بیمه و دیگر حقوق کارگران مانند حق مسکن و عائله‌مندی» عنوان کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG