لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

کارنامه فروردین ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در فروردین ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۵۲ ۲۸.۱.۱۳۹۸

اعتراض شورای بازنشستگان تامین اجتماعی به طرح «اصلاحات پارامتریک قانون تامین اجتماعی»

شورای بازنشستگان تامین اجتماعی با صدور بیانیه‌ای به طرح موسوم به «اصلاحات پارامتریک قانون تامین اجتماعی» اعتراض کرد و آن را مخالف منافع کارگران و بازنشستگان دانست.

این شورا در اعتراض به طرح تغییر قانون تامین اجتماعی که با هدف افزایش سن و سابقه بازنشستگی در دستور کار قرار گرفته است، از مجلس خواست به جای پرداختن به طرح‌هایی که «نه بویی از انصاف و نه عدالت دارند و تیشه به ریشه قشر ضعیف کارگران می‌زند»، بر دولت فشار وارد کند تا بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، بدهی دولتی به این سازمان،‌ بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است.

شورای بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به طرح تغییر قانون تامین اجتماعی،‌ این پرسش را مطرح کرد که چه تضمینی وجود دارد با افزایش سن و سابقه و پرداخت حق بیمه بیشتر و اجرای طرح، مدیریت ناظر بر سازمان بتواند بهتر از گذشته عمل کند و مصارف بر منابع پیشی نگیرد.

مدافعان طرح موسوم به «اصلاحات پارامتریک قانون تامین اجتماعی» می‌گویند در صورت تصویب نشدن این طرح، پرداخت حقوق بازنشستگان با مشکل مواجه خواهد شد.

در این ارتباط، ‌وضعیت بدهی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست.

۱۶:۴۵ ۲۸.۱.۱۳۹۸

پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوقه معلمان

۶۰۰ میلیارد تومان از ۱۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق معلمان ایران پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، گفت: این مطالبات شامل حق‌التدریس یک سال به تعویق افتاده معلمان، حق‌الزحمه امتحانات، حقوق معلمان خارج از ایران و حق‌الزحمه معلمان خرید خدمات است.

در این میان،‌ تامین بودجه برای پرداخت حق‌التدریس معوقه معلمان باعث امیدواری بازنشستگان فرهنگی شده است که برای پرداخت پاداش پایان خدمت آنها نیز اعتبار تامین شود.

به نوشته ایلنا،‌ معلمان بازنشسته ابراز امیدواری کردند که حداکثر تا دو ماه آینده، انتظارشان به سر آید و پاداش پایان خدمت‌ خود را دریافت کنند.

وزارت آموزش و پرورش چهار هزار میلیارد تومان به معلمان بازنشسته بابت پاداش پایان خدمت‌شان بدهکار است.

۱۶:۴۰ ۲۸.۱.۱۳۹۸

اعتصاب در کارخانه قند فسا؛ یک ماه معوقات مزدی، عیدی و پاداش کارگران پرداخت نشده است

شماری از کارگران کارخانه قند فسا در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود اعتصاب و در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آنها دلیل این اعتراض صنفی را پرداخت نشدن یک ماه معوقات مزدی اسفند سال گذشته همراه با عیدی و پاداش سال ۹۷ خود اعلام کردند.

در این ارتباط، مسئول روابط عمومی کارخانه قند فسا با تایید معوقات مزدی ۲۶۰ کارگر این واحد صنعتی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، عیدی این کارگران پرداخت می‌شود و دستمزد اسفند کارگران نیز تا ۱۵ اردیبهشت ماه پرداخت خواهد شد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

پرداخت نشدن دستمزد و مزایای کارگران در مناطق مختلف ایران در سالیان اخیر،‌ اعتصاب و تجمع آنان را به دنبال داشته است.

۱۵:۰۳ ۲۸.۱.۱۳۹۸

هفت کارگر کارخانه ذوب آهن شهرستان چناران دچار سوختگی شدند

هفت کارگر کارخانه ذوب آهن شهرستان چناران که دچار سوختگی شده بودند، به بیمارستان امام رضای مشهد منتقل و بستری شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمدرضا رجب پور،‌ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چناران، افزود: این هفت کارگر در نتیجه پاشیده شدن مواد مذاب بر روی بدن‌شان دچار سوختگی شدند.

او اشاره کرد که حال یکی از کارگران وخیم اعلام شده است.

۱۳:۲۸ ۲۸.۱.۱۳۹۸

یک ماه دستمزد کارگران قرارداد مستقیم کارگران نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است

خبرگزاری ایلنا به نقل از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه نوشت که یک ماه مطالبات مزدی کارگران قرارداد مستقیم شاغل در این واحد کشاورزی - صنعتی پرداخت نشده است.

علاوه بر این، هشت ماه حق بن کارگران روزمزدی شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

به نوشته ایلنا، در حال حاضر شرایط قرارداد کاری این کارگران به‌صورت مستقیم شش ماهه تغییر کرده است.

این گزارش حاکیست که سنوات گروهی از کارکنان بازنشسته نیشکر هفت‌تپه و شش ماه دستمزد بیش از ۸۰ راننده وانت‌بار استیجاری که مسئولیت جابجایی ‌حمل بار و کارگران را در بین مزارع کشاورزی برعهده دارند، پرداخت نشده است.

این کارگران به ایلنا گفتند که خواستار آزادی اسماعیل بخشی، همکار بازداشتی خود هستند و ابراز امیدواری کردند که مسئولان به آزادی او کمک کنند.

آقای بخشی روز سی ام دی سال گذشته در پی شکایت وزیر اطلاعات و به دست ماموران امنیتی بازداشت شد. او که روز ۲۷ آبان سال ۹۷ در شوش بازداشت شده و حدود یک ماه زندانی بود، ‌پس از آزادی به قید وثیقه اعلام کرد که در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز شکنجه شد. با این همه،‌ وزارت اطلاعات این موضوع را تکذیب کرد.

این در شرایطی بود که سپیده قلیان، فعال مدنی،‌ که همزمان با اسماعیل بخشی بازداشت شده بود، هم از شکنجه خود سخن گفت. خانم قلیان هم روز سی ام دی ماه بازداشت شد. او همانند اسماعیل بخشی همچنان زندانی است.

۱۳:۱۸ ۲۸.۱.۱۳۹۸

«سیل، بسیاری از بخش‌های کشاورزی و کارخانه‌های استان گلستان را نابود کرد»

شهرام کوسه غراوی، نماینده مجلس از مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه، با اعلام اینکه میزان بیکاری در این شهرها بسیار بالاست، گفت: سیل اخیر، بسیاری از بخش‌های کشاورزی و کارخانه‌های صنعتی را نابود کرد و امید بسیاری از مردم را گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مشکلاتی که برای کارخانه‌های استان گلستان به وجود آمده است، افزود: در نتیجه سیل بسیاری از کارخانه‌ها زیر آب رفته که باعث از بین رفتن ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد اولیه و تولیدات کارخانه‌ها شده و حجم این ویرانی‌ها به اندازه‌ای است که این کارخانه‌ها برای مدتها کمر راست نمی‌کنند و البته کارگران آنها نیز باید با معضل بیکاری دست به گریبان شوند.

او با اعلام اینکه بر اساس آخرین بررسی‌ها در نتیجه سیل اخیر، بیش از سه هزار میلیارد تومان به استان گلستان خسارت وارد شده است، گفت: ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان از بین رفته است.

۲۱:۵۲ ۲۵.۱.۱۳۹۸

سازمان خصوصی‌سازی برای سومین بار، شرکت هپکوی اراک را به مزایده گذاشت

شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در اراک برای سومین بار از سوی سازمان خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سازمان خصوصی‌سازی که مالک ۶۰.۷ سهام این شرکت را دارد، با انتشار آگهی فراخوان عمومی، اقدام به فروش سهام این واحد صنعتی کرده است.

در این آگهی آمده است: سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد به استناد اختیارات حاصل از وکالت‌نامه مأخوذه، نسبت به عرضه و واگذاری معادل ۶۰.۷۲ درصد از سهام هپکو اقدام کند.

سازمان خصوصی‌سازی نوشته است: این آگهی به منظور شناسایی متقاضیان بالقوه و تعیین قیمت پایه سهام قابل عرضه، منتشر شده است و در مرحله بعدی، نسبت به عرضه سهام فوق به صورت رقابتی در بازار فرابورس و مطابق با مقررات آن بازار اقدام خواهد شد.

شرکت هپکو در شرایطی برای سومین بار به مزایده گذاشته شده است که دو تجربه‌ پیشین واگذاری آن شکست خورد و کارگران این واحد تولیدی با اعتصاب و راهپیمایی بسیار، خواستار دولتی شدن شرکت یا واگذاری سهام آن به کارگران شده بودند.

در ماه‌های اخیر، عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از سوی کارگران شماری از شرکت‌های خصوصی‌سازی شده مانند هپکو، نیشکر هفت‌تپه و ... و همچنین اقتصاددانان منتقد و برخی از نمایندگان مجلس زیر سئوال قرار گرفته است.

۰۱:۵۸ ۲۲.۱.۱۳۹۸

نشاندن کارگران یک شرکت در همدان بر روی زمین خبرساز شد

خبرگزاری ایلنا خبر داد که تصاویر منتشر شده از نشاندن کارگران یک کارخانه بر روی زمین در جریان دیدار رسمی مدیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان همدان با امام جمعه این شهر، اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است. این دیدار در دفتر امام جمعه همدان برگزار شده است.

بر اساس این گزارش،‌ در تصاویر منتشر شده، امام جمعه همدان و مدیران دیدار کننده با او بر روی صندلی نشسته‌ بودند و همزمان، شماری از کارگران که لباس شرکت شیشه همدان را بر تن داشتند، روی زمین نشسته‌ بودند.

ایلنا اشاره کرد که این تصاویر، یادآور مراسمی بود که مدتی پیش به بهانه تجلیل از کارگران شهرداری برازجان برگزار شد ولی آنها را بر زمین نشاندند.

اعتراض‌ها به چگونگی رفتار با کارگران شهرداری برازجان باعث شد که مراسم دیگری برگزار شود که کارگران در این مراسم بر روی صندلی نشانده شده بودند.

به نوشته ایلنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان همدان، اعضای هیئت مدیره اتاق تعاون و نمایندگان واحدهای کارگری و جمعی از کارگران واحدهای تولیدی با حبیب‌الله شعبانی، امام جمعه و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در همدان، دیدار کرده بودند.

۰۱:۰۵ ۲۲.۱.۱۳۹۸

«ضرب‌الاجل یک هفته‌ای» به مدیریت گروه فولاد اهواز برای پرداخت دستمزد اسفند کارگران

کانال تلگرامی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران با صدور اطلاعیه‌ای از پرداخت نشدن دستمزد اسفند ماه از سوی مدیریت این واحد انتقاد کرد.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، ضرب‌الاجلی یک هفته ای برای پرداخت دستمزد اسفند خود تعیین کردند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز، در سالیان اخیر و پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه بوده است.

این وضعیت، اعتصاب و راهپیمایی کارگران را به دنبال داشته است.

۲۳:۳۰ ۲۱.۱.۱۳۹۸

«اخبار بد» از شهرک‌های صنعتی در ایران

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران در گزارشی اعلام کرد که از شهرک‌های صنعتی اخبار بدی می‌رسد.

این سندیکا نوشت: از روزهای آغازین سال، با کارگران هیچ قرارداد طولانی مدتی بسته نشده است و تنها قراردادها به صورت روزمزد را پیش روی کارگران می‌گذارند.

این تشکل صنفی، هدف از این اقدام را «فرار از دادن حق بیمه و دیگر حقوق کارگران مانند حق مسکن و عائله‌مندی» عنوان کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG