لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه

کارنامه مهرماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مهر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۲:۱۵ ۴.۷.۱۳۹۸

چهارمین روز اعتصاب در شرکت نیشکر هفت‌تپه

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داد که شماری از کارگران این واحد کشاورزی – صنعتی روز پنجشنبه به اعتصاب خود ادامه دادند. اعتصاب صدها کارگر نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه در اعتراض به آنچه اخراج ۲۱ تن از همکاران شان نامیدند، شروع شد.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از عدم تمدید قرارداد کار با این گروه از کارگران بود؛‌ کارگرانی که شماری از آنها، در دادگاه‌های انقلاب اسلامی به زندان و شلاق محکوم شده‌اند. از جمله این کارگران، محمد خنیفر، است که به شش سال زندان محکوم شده است.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در شرایطی از ادامه اعتصاب خبر داده است که خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه نوشت که کارگران به اعتراض خود پایان داده و به سرکار خود بازگشته‌اند.

پیشتر کانال‌های تلگرامی هفت‌تپه از احضار هشت تن از کارگران شرکت کننده در اعتصاب به پلیس امنیت شهرستان شوش خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها، از این هشت کارگر تعهد گرفته شده بود که در اعتصاب‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه شرکت نکنند.

در این ارتباط، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه نوشت: در جریان ‌اعتراض و‌اعتصاب کارگران، «شاهد فضای پلیسی برای ارعاب و سرکوب کارگران بوده‌ایم».

این سندیکا اشاره کرد که یکی از کارگران‌هفت‌تپه به نام یوسف بهمنی، از سوی اداره اطلاعات احضار شده است.

پیشتر نیز گفته شده بود که آقای بهمنی جزو هشت کارگر احضار شده به پلیس امنیت شوش بوده است. او روز دوشنبه در جمع کارگران اعتصابی سخنرانی کرده بود.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه ضمن حمایت از خواست کارگران این واحد، هر گونه تهدید، ارعاب و احضار کارگران را شدیدا محکوم کرد.

از سویی،‌ کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه نوشت که امید اسدبیگی،‌ کارفرمای خصوصی شرکت، «از ترفند مرخصی تشویقی دو روزه» به تعداد زیادی از کارگران، برای «کم‌رنگ کردن اعتراضات» استفاده کرده است.

پیش از این هم او در بخشنامه‌ای،‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه را تهدید کرده بود که در صورت شرکت در اعتصاب، با کسر حقوق، اخطار در پرونده و کاهش مدت قرارداد کار مواجه خواهند شد.

۰۰:۲۸ ۶.۷.۱۳۹۸

کارگران نیشکر هفت تپه در پنجمین روز اعتصاب خواستار آزادی اسماعیل بخشی شدند

صدها کارگر اعتصابی نیشکر هفت تپه روز جمعه در تجمع خود در این شرکت خواستار آزادی اسماعیل بحشی، نماینده زندانی خود، شدند.

آقای بخشی که از زمستان سال گذشته تاکنون در زندان به سر می برد، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۱۴ سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

اعتصاب اخیر کارگران در اعتراض به اخراج ۲۱ تن از همکاران شان از سوی کارفرمای خصوصی شرکت انجام شده است.

به گزارش کانال های تلگرامی در هفت تپه، کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه روز جمعه در تجمع خود شعار دادند: "کارگر با غبرت - اتحاد اتحاد".

یکی از کارگران هم در سخنانی از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی به عنوان "خائن " نام برد و در عین حال، آزادی اسماعیل بخشی را خواسته مهم کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرد و از او به عنوان "شرف هفت تپه" نام برد.

این سخنان حمایت کارگران را به دنبال داشت که شعار دادند: "اسماعیل را گرفتند - ما همه بخشی هستیم".

تجمع کنندگان همچنین خواستار سفر رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به شرکت نیشکر هفت تپه شدند.

این شرکت پس از خصوصی سازی با مشکلات گسترده اقتصادی مواجه شده است.

کارگران نیشکر هفت تپه در جریان اعتصاب و نجمع سه هفته ای خود در پاییز سال گذشته خواستار واگذاری شرکت به خود کارگران و یا بازگشت مالکیت آن به دولت شدند.

این خواسته با مخالفت دولت حسن روحانی مواجه شده است.

۱۶:۵۱ ۷.۷.۱۳۹۸

احضار و بازداشت بیش از ۶۰ معلم در شش ماهه نخست سال ۹۸

کانون صنفی معلمان تهران اعلام کرد که مسئولان امنیتی و قضایی در شش ماه نخست سال جاری،‌ بیش از ۶۰ معلم را احضار، بازجویی و بازداشت کرده اند.

این تشکل صنفی معلمان بدون اشاره به شهرهایی که این احضارها و بازداشت‌ها انجام شده اند، اشاره کرد که در طول حدود دو دهه فعالیت کانون‌های صنفی معلمان ایران، صدها تن بازداشت، زندانی، اخراج، انفصال از خدمت، تبعید و بازنشسته اجباری شده اند. درحال حاضر، شماری از فعالان صنفی معلمان مانند محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، ‌محمد حبیبی،‌ عبدالرضا قنبری و ده‌ها معلم دیگر زندانی هستند.

کانون صنفی معلمان تهران از رئیس قوه قضائیه، نمایندگان مجلس و وزیر دادگستری خواست به مطالبات قانونی معلمان از جمله زندگی قابل قبول، امنیت شغلی و آزادی بیان، تشکیل دادگاه‌های عادلانه و قانونی با حضور هیئت منصفه، پذیرش آزادی مشروط و اجرای قانون تفکیک زندانیان عمل کنند .

کانون صنفی معلمان تهران هشدار داد که در صورت بی توجهی به خواسته‌های معلمان و رعایت نکردن حقوق ملت، حق شکایت از وضعیت معلمان زندانی، زندان‌ها و مشکلات معیشتی، منزلتی و امنیتی را به نهادهای حقوق بشری، سازمان‌های جهانی، سندیکاها و اتحادیه‌ها را برای خود محفوظ می‌داند.

۱۷:۰۲ ۷.۷.۱۳۹۸

صدها کارگر نیشکر هفت تپه برای هفتمین روز به اعتصاب خود ادامه دادند

اعتصاب صدها کارگر نیشکر هفت‌تپه روز یکشنبه وارد هفتمین روز شد.

اعتصاب کارگران روز دوشنبه و در اعتراض به اخراج ۲۱ تن از همکاران خود از سوی کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه آغاز شد.

به گزارش کانال‌های تلگرامی هفت‌تپه،‌ کارگران اعتصابی همچنین خواستار لغو خصوصی‌سازی این شرکت، آزادی دوستان و لغو احکام قضایی علیه اسماعیل بخشی و محمد خنیفر هستند.

دادگاه انقلاب اسلامی، آقای بخشی را به ۱۴ سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق و آقای خنیفر را به شش سال زندان محکوم کرده است.

اعتصاب در شرایطی ادامه دارد که پلیس امنیت، هشت تن از کارگران اعتصابی را احضار کرده و کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه نیز کارگران را تهدید به جرایم مالی و کاهش مدت قرارداد کرده بود.

۱۸:۰۰ ۷.۷.۱۳۹۸

«اعتصاب»‌ کارگران در پالایشگاه نفت سنگین قشم

اتحادیه آزاد کارگران ایران از اعتصاب کارگران پالایشگاە نفت سنگین قشم در روز یکشنبه خبر داد.

به گفته این تشکل کارگری،‌ کارگران پالایشگاه نفت سنگین قشم به پرداخت نشدن چندین ماە دستمزد خود اعتراض دارند.

این واحد صنعتی در گذشته نیز شاهد اعتراض کارگران بر سر دستمزدهای معوقه بوده است.

پرداخت نشدن دستمزدها و مزایا و نیز حق بیمه چندین ماه کارگران کارخانه‌های مختلف در ایران، اعتراض آنان مانند تجمع و اعتصاب را به همراه داشته است.

۱۳:۳۴ ۸.۷.۱۳۹۸

احضار ۴۰ کارگر به پلیس امنیت شوش؛ اعتصاب در هفت‌تپه ادامه دارد

اعتصاب صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه و برای هشتمین روز ادامه یافت.

به گزارش کانال‌های تلگرامی هفت‌تپه، اعتصاب کارگران در شرایطی ادامه یافته است ۴۰ تن از کارگران از سوی پلیس امنیت شهرستان شوش احضار شده‌اند.

هفته گذشته نیز هشت تن از کارگران اعتصابی به پلیس امنیت شوش احضار شده و از آنان تعهد گرفته شده بود که در اعتصاب شرکت نخواهند کرد.

کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه به اخراج ۲۱ تن از همکاران خود از سوی کارفرمای خصوصی شرکت معترضند. آنها در عین حال، ‌خواستار لغو احکام قضایی علیه اسماعیل بخشی،‌ محمد خنیفر و دهها تن دیگر از همکاران خود هستند.

آقای بخشی به ۱۴ سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق و آقای خنیفر به شش سال زندان محکوم شده‌اند. محمد خنیفر یکی از کارگرانی است که از سوی کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه اخراج شده است.

یکی دیگر از خواسته‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه، بازگشت مالکیت شرکت به دولت است اما دولت حسن روحانی با این خواسته مخالفت کرده است.

۱۵:۴۳ ۱۱.۷.۱۳۹۸

تجمع فرهنگیان در اصفهان: «جنگ افروزی را رها کن - فکری به حال ما کن»

شماری از فرهنگیان روز پنجشنبه در مقابل اداره آموزش و پرورش در اصفهان تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تجمع‌کنندگان تراکت‌هایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «جنگ افروزی را رها کن - فکری به حال ما کن»، «معلم می‌میرد - تبعیض نمی‌پذیرد»، «عدالت عدالت - این است شعار ملت» و «تا حق خود نگیریم - از پا نمی‌نشینیم».

کانون صنفی معلمان تهران هم با تایید برگزاری این تجمع نوشت که فراخوان گردهمایی جمعی از معلمان بازنشسته و شاغل به مناسبت روز جهانی معلم داده شده بود.

معلمان شاغل و بازنشسته در سالیان اخیر بارها با برگزاری تجمع،‌ تحصن و اعتصاب خواستار بهبود شرایط معیشتی خود شده و در عین حال،‌ با پولی و خصوصی شدن آموزش و پرورش مخالفت کرده‌اند.

۱۶:۰۸ ۱۱.۷.۱۳۹۸

تجمع شماری از فرهنگیان در تبریز

شماری از فرهنگیان تبریزی روز پنجشنبه در مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این تجمع در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات‌شان برگزار شد.

معلمان شاغل و بازنشسته در سالیان اخیر بارها با برگزاری تجمع،‌ تحصن و اعتصاب خواستار بهبود شرایط معیشتی خود شده و در عین حال،‌ با پولی و خصوصی شدن آموزش و پرورش مخالفت کرده‌اند.

۱۶:۳۷ ۱۱.۷.۱۳۹۸

تجمع شماری از کارگران و کارکنان شرکت خصوصی تراورس در مقابل دادگستری بندعباس

کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن خبر داد که شماری از پرسنل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) در مقابل دادگستری بندرعباس تجمع کردند.

بر اساس این گزارش،‌ تجمع‌کنندگان خواستار احقاق حقوق خود شدند و گفتند که «ظلم و فساد در این شرکت خصوصی بیداد می‌کند».

در یکی دو سال اخیر، کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه‌آهن در تجمع‌ها و اعتصاب‌هایی در مناطق مختلف ایران، ضمن اعتراض به خصوصی شدن این بخش از راه‌آهن به پرداخت نشدن چندین ماه دستمزد خود اعتراض کرده‌اند.

۱۷:۵۸ ۱۱.۷.۱۳۹۸

رئیس سازمان خصوصی‌سازی: ۶ ماه دستمزد معوقه کارگران هپکو پرداخت شد

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، روز پنجشنبه از پرداخت ۶ ماه دستمزد معوقه به تمامی کارگران شرکت هپکو در اراک خبر داد و گفت: حقوق کارگران این کارخانه به روز شد و آنها هیچ مطالبه‌ای ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا صالح افزود: با توجه به دستوری که رئیس جمهور برای بازگرداندن مالکیت شرکت هپکو به مالکیت دولت داشت، در ابتدا دستمزد معوقه تمامی کارکنان این شرکت به وسیله تسهیلاتی که از بانک ملی دریافت شد، پرداخت کردیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به بازسازی ساختاری شرکت هپکو در یکی دو ماه آینده ادامه داد: «در قالب پیمان مدیریت، با متقاضیانی که این آمادگی را دارند، به گونه ای که بتوانند از حداکثر ظرفیت توان تولید استفاده کنند و هپکو را بر روی غلتک تولید بیندازند، این شرکت را به آنها واگذار کنیم و بتوانیم شرکت را مجددا به اوج اقتدار خود بازگردانیم».

این مقام دولتی افزود:‌ «در بسته سیاستی ما، قبل از هرچیز اهلیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ یعنی متقاضیانی که این بحث را مطرح می کنند ابتدا باید کنسرسیومی از شرکت هایی باشند که خودشان متقاضی محصولات این شرکت هستند مثل معدنی‌ها، راه‌سازها و پیمانکارهای ما که بتوانند سفارشات خودشان را به همین شرکت بدهند.

علیرضا صالح در توضیح این نوع روش واگذاری گفت: این نوع روش که ابتدا مالکیت را نگه داشته و مدیریت را واگذار می کنیم از روش‌های جدیدی است که ما به تازگی در سازمان خصوصی‌سازی آن را دنبال می کنیم که بتوانیم با موفقیت بیشتری آن را ادامه دهیم.

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد. به نوشته ایرنا،
هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.

کارگران این واحد صنعتی بارها خواستار بازگشت مالکیت آن به دولت شده بودند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG